TKO JE U PRAVU U CROATIA AIRLINESU

'NE MOGU NAS SPASITI ONI KOJI SU NAS UPROPASTILI' Jutarnji dan uoči štrajka s pilotima i stjuardesama

    AUTOR:
    • Tomislav Novak

  • OBJAVLJENO:
  • 13.05.2013. u 22:30

Goran Mehkek/CROPIX

‘Konkurencija ima 30 do 40 zaposlenih po avionu, mi 83! Broj posada po avionu isti je kao kod njih - 5,5’

Iz Croatia Airlinesa unazad godinu dana otišlo je 18 pilota, a u dvije godine zaposlen je samo jedan novi. Piloti imaju najniže plaće u konkurenciji - čak i piloti u Albaniji imaju veće. A sad im režu i slobodne dane, kojih ionako imaju najmanje od svih u važnim aviokompanijama.

Stjuardesama su ukinute dnevnice i paušali na putovanja. Prosječno imaju nešto više od pet tisuća kuna plaće. Žele ih otpustiti zbog legitimnog bolovanja.

Tako su danas, točno u podne, što službeno, što neslužbeno, ispred zgrade Uprave tvrtke u Buzinu opravdavali najavljeni štrajk čelnici triju sindikata: prometnih pilota, kabinskog osoblja i zaposlenika u zrakoplovstvu. Samo sat i pol kasnije, Zlatko Širac, član Uprave Croatia Airlinesa, ovaj put u zgradi Uprave, iznio je sasvim drukčije podatke.

Uzrok bolovanja

- Iz kompanije je otišlo 13 pilota, a ne 18. Od njih su četvorica otišla u mirovinu, a ostali u potrazi na napredovanjem. Plaće? Naši piloti imaju možda i najviše bruto plaće u Europi. Drugo je što od toga puno odlazi državi. Najveća isplaćena plaća jednom pilotu u kolovozu 2012. iznosila je 48.000 kuna. Stjuardese su lani imale prosječnu plaću od 9300 kuna neto. Lani im je plaća rasla do 40 posto. Ako se Ministarstvo zdravlja i HZZO slože da je bolovanje bilo opravdano, otkaza neće biti - demantirao je podatke sindikata Širac i pomalo ironično dodao: - Tražit ćemo uzrok koji je za Prvi maj uzrokovao ovoliko bolovanja kako bi se sljedeće godine u isto ovo vrijeme znali zaštititi.

Nema popuštanja

Tako je danas izgledao dan uoči najavljenog štrajka pilota i kabinskog osoblja : dvije suprotstavljene strane i dvije različite istine. Iako ni jedna strana nije popuštala, ostavljena je mala mogućnost međusobnog dogovora- okupljenima je bilo jasno da dok se u Buzinu jedna za drugom održavaju presice, u pozadini vjerojatno traju posljednji pregovori, službeni ili neslužbeni, koji bi mogli spriječiti ili odgoditi štrajk.

- Nećemo popuštati ultimatumima iako smo spremni na određene ustupke - poručio je Širac. S druge strane, predstavnici triju sindikata koji nisu potpisali novi kolektivni ugovor (druga tri sindikata su ga potpisala) ponavljali su da štrajk počinje u utorak ujutro u šest sati i neće biti prekinut sve dok se ne udovolji njihovim zahtjevima.

- Ipak, postoji mala mogućnost dogovora, vrata uvijek treba ostaviti odškrinuta - dodali su.

Putnici pomažu

Štrajk, koji je Uprava nazvala legalnim - iako je Širac napomenuo da će legalnost još jednom provjeriti - danas bi trebao odgoditi 24 direktna leta. Sindikati su dužni osigurati radni kapacitet minimalno 30 posto od optimalnog. Isto tako, 20 posto putnika će tijekom svakog dana štrajka osjetiti poremećaje u letu, ali svi će, tvrdi Uprava, doći na odredište. Štetu ne mogu procijeniti ni jedni ni drugi, iako u sindikatu smatraju da će biti veća od svih materijalnih prava koja potražuju.

A traže slijedeće: piloti zadržavanje svih prava iz prošlog kolektivnog ugovora, kabinsko osoblje traži povratak svih prava i potpisivanje aneksa po kojem tijekom sezone u avionima smiju raditi samo stalno zaposleni radnici u CA. U sindikatu zaposlenih u zrakoplovstvu ne slažu se sa 27 posto otkaza u CA, već pristaju na maksimalno 15 posto.

U srijedu će radni dan za većinu zaposlenika izgledati ovako: oni koji su već unaprijed po smjeni dužni raditi, radit će, a ostali će se okupiti u Upravnoj zgradi i tamo prosvjedovati, odnosno neće raditi ništa, barem osam sati koliko im traje smjena.

I tako iz dana u dan dok se stvar ne riješi. Za to vrijeme tvrtka će gomilati nove gubitke. Kabinsko osoblje i piloti čekaju konačni rasplet. Nisu optimistični, iako su, kažu, putnici na njihovoj strani.

- Kad se događalo ovo s bolovanjima, putnici su nas u avionima pitali mogu li kako pomoći.

Pitali su mogu li oni u avionu poduprijeti štrajk i kako to mogu napraviti. Jučer su mi zaželjeli sreću, shvaćaju da nam nije lako, generalno su odlični prema nama - kaže nam jedna od stjuardesa koja se jučer vratila s trodnevnog putovanja. Koliko su im zapravo srezana prava, objašnjava na primjeru toplog obroka.

- Imam pravo na jedan ručak dnevno, koji vrijedi 50 kuna, i zbog njega su mi srezali 80 posto dnevnice, dakle 56 eura. Govore o prosječnoj plaći od 9000 kuna? Nas 58 ima plaću 5000 kuna bruto, a ostalih 44 ima 5700. Ali, kad širiš propagandu, onda i brojke izgledaju drugačije od istine - kaže stjuardesa, dodajući da je pesimistična oko budućnosti kompanije.

Katastrofalni podaci

- Podaci za travanj su katastrofalni. Objasnili su nam da je to zbog lošeg vremena i da nitko ne želi putovati zbog kiše. Mislim da mi kao radnici možemo štrajkati zauvijek ili se odmah odreći svih prava - ništa nećemo promijeniti jer nije problem u nama nego u ljudima koji ovu tvrtku vode u propast. Od srpnja ćemo zbog ulaska u EU imati veću mobilnost. Osobno mislim prvom prilikom pokušati u Njemačkoj - tamo zapošljavaju kabinsko osoblje - kaže jedna od stjuardesa.

Piloti su novinarima pripremili materijale s podacima za koje kažu da najbolje oslikavaju stanje stvari u kompaniji.

- Problem Croatije nisu piloti ni kabinsko osoblje, problem je ovdje u upravnoj zgradi tvrtke koja nas je dovela na rub opstanka. Godinama je ovdje ista garnitura ljudi koja se izmjenjuje na različitim pozicijama. Ljudi koji su upropastili CA ne mogu je spasiti - poručuju.

Milijunske otpremnine

Tvrde da se u konkurentskim kompanijama po jednom zrakoplovu broj zaposlenih kreće od 30 do 40. U CA ta je brojka 83.

- Istovremeno, broj posada po zrakoplovu isti je kao i kod konkurenata - negdje oko 5 ili 5,5. Mi piloti imamo manje slobodnih dana godišnje od svih važnih aviokompanija. Novim kolektivnim ugovorom taj bi broj bio još manji. Minimalni odmor smanjuju nam tako da će iznositi 12 sati nakon 12 sati letenja - pojašnjavaju piloti i u svom dopisu ističu kako školovanje kapetana zrakoplova traje devet godina i stoji najmanje milijun kuna, a članom Uprave postaje se bez iskustva, bez plana rada i bez programa.

- Umjesto u USKOK-u i zatvoru, ljudi koji su uništili ovu kompaniju završili su s milijunskim otpremninama i unaprijeđeni su - zaključuju.

Tko je u pravu u Croatia Airlinesu

ODLASCI PILOTA

SINDIKATI: U zadnjih godinu dana otišlo je 18 pilota, a u zadnje dvije zaposlen je samo jedan.

UPRAVA: To su špekulacije. Otišlo je 13 pilota, od čega su četvorica otišla u mirovinu, a ostali su išli za napredovanjem.

PLAĆE PILOTA:

SINDIKATI: Imamo najniže plaće od svih u konkurenciji. Piloti u Albaniji su bolje plaćeni od nas.

UPRAVA: Naši piloti imaju gotovo pa najviše bruto plaće u Europi. No puno toga odlazi državi. U kolovozu lani smo najvišu plaću za kapetana isplatili u iznosu od 48 tisuća kuna

PLAĆE STJUARDESA

SINDIKATI: Srezali su nam dnevnice i paušale. U prosjeku imamo negdje oko pet tisuća kuna plaće.

UPRAVA: Stjuardesama su plaće lani rasle i do 40 posto. Prosjećna plaća iznosi im oko 9300 kuna. Bilo bi nepravedno da im se sada ne reže plaća, kad nikome drugome nije toliko rasla lani.

POSLOVANJE

SINDIKATI: Rezultati za travanj su katastofalni. Rekli su nam da je to zato jer je bilo ružno vrijeme, a nitko ne voli letjeti po kiši. Uprava gomila dugove jednako brzo kao i sve ostale.

UPRAVA: Preokrenuli smo trendove. Rezultati za prvo tromjesječje govore da imamo šest posto više putnika i pet posto bolje financijske rezultate.Naš plan nas vodi nuli ili pozitivnoj nuli. Svako odstupanje od tog plana je gubitak.

Izdvajamo