INTERVJU: ROBERT KOPAL

Ni za jedne izbore u četiri godine nismo imali krivo predviđanje

Zagreb, 061017.
MUP, Savska.
Na fotografiji: Robert Kopal - drzavni tajnik u Ministarstvu unutarnjih poslova.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Krišto / CROPIX

Cilj je dobrog istraživanja dobiti podatke koji smanjuju rizik donošenja pogrešnih odluka, kaže Robert Kopal

Robert Kopal, premijerov savjetnik i šef HDZ-ova Odjela za analitiku i članstvo, komentirao je rezultate izbora u Ličko-senjskoj županiji, ali i velike razlike te odstupanja u istraživanjima koja su uoči izbora objavili agencije i HDZ.

Ankete uoči izbora nisu se pokazale baš precizne, ni ona Promocije plus, ali ni vaša, iako ste dobro predvidjeli postotke i mandate za HDZ. Kako to komentirate?

- U vezi s izborima za Skupštinu Ličko-senjske županije provedena su tri vala prikupljanja podataka uz adekvatne napredne analize prikupljenih podataka. Svaki val istraživanja imao je različite ciljeve, a tek u posljednjem valu rejtinzi su postali jedan od primarnih ciljeva istraživanja. Bitno je naglasiti da se rejtinzi prikazani u ponedjeljak 4. ožujka moraju promatrati isključivo točkasto u vremenu, dakle to je predviđanje rezultata izbora kada bi taj dan (kraj veljače) bili održani izbori u Ličko-senjskoj županiji te nisu usporedivi s rezultatima izbora 10. ožujka, niti im je to bila namjena.

Podaci su prikupljani dva tjedna prije izbora i svrha im je bila precizno optimiziranje strategije. To je isto kao kada bismo uspoređivali mjesečna ispitivanja javnog mnijenja pa za anketu iz travnja rekli da je pogrešna jer se razlikuje od ankete iz siječnja. Naravno da su različite, u međuvremenu se ‘događa život’.

Tako se i u izbornoj kampanji provodi strategija te se rejtinzi mijenjaju. Kada se rejtinzi ne bi mijenjali tijekom kampanja, tada izborne kampanje uopće ne bi imale smisla. Bitno je bilo ostvariti zacrtani cilj, uvjerljivu pobjedu, u čemu smo uspjeli.

Ankete s vremenskim odmakom od 15 dana prije izbora uz vrlo malu vjerojatnost mogu predvidjeti točan rezultat, ali mogu vrlo dobro predvidjeti trend ili mikrotrend. Cilj je dobrog istraživanja dobiti podatke koji smanjuju rizik donošenja pogrešnih odluka i poboljšati zaključivanje temeljem podataka. Ono što je najvažnije jest da smo proveli istraživanja koja nam, na kraju, daju dobro predviđanje, predikciju i preskripciju našeg rezultata, što smo i uspjeli.

Postoji jedna ključna razlika između agencijskih anketa i anketa koje provodi HDZ nad stručno prikupljenim podacima: jedno je provoditi istraživanja ili ih samo komentirati, a sasvim nešto drugo je provoditi analize nad istraživanjima i odgovarati za izborni rezultat te sukladno tome osmisliti i provoditi strategiju.

Rekli ste da očekujete 13 do 15 mandata za HDZ, i to se ostvarilo. No, SDP-u ste davali pet, šest mandata, a oni nisu prešli prag, dok je Bura promjena dobila tri mandata, a prema vašem istraživanju bili su ispod praga. Kako ste toliko pogriješili u slučaju SDP-a i Bure?

- Kao što sam već rekao, provedena su tri vala naprednih analiza nad prikupljenim podacima, što znači ukupno više od 1500 ispitanika. Vi se referirate na izvještaj temeljen na početnim podacima koji su vremenski bili previše udaljeni od dana izbora, a smisao sam već prethodno pojasnio.

Navodno ste u HDZ-u u petak uoči izbora napravili još jedno istraživanje. Što su pokazivali ti rezultati?

- Predikcija nakon posljednjeg istraživanja, koja je interno komunicirana 8. ožujka u poslijepodnevnim satima, bila je apsolutno na tragu ostvarenih izbornih rezultata. Naime, u petak je, u ranim prijepodnevnim satima, na izravne upite medija odgovoreno: ‘...HDZ očekuje od 13 do 15 mandata, a ne želi komentirati koliko bi dobile ostale liste. I dalje očekujemo blizu 40 posto. Kada tumačite pogrešku na ukupnom uzorku, pogreška je manja nego kada se tumači na izlaznosti. Ovaj put se to radi na izlaznosti, što znači da je ona veća, to je sada oko 6 posto’.

Isti dan u poslijepodnevnim satima ključnim dionicima izbora u Ličko-senjskoj županiji komunicirana je sljedeća završna predikcija: broj mandata HDZ-a od 13 do 15; scenarij A: HDZ 38 posto; scenarij B: 36 posto. Taj kvantitativni model, koji se pokazao točnim, izrađen je usprkos još uvijek 30 posto ispitanika koji se nisu opredijelili ili se ne žele izjasniti. Posljednje četiri godine, na izborima svih razina, niti jednom nismo pogriješili u predviđanjima. Sjetite se, primjerice, parlamentarnih izbora 2016. kada su sva relevantna istraživanja predviđala poraz HDZ-a. Osim našeg.

Koliko ste zadovoljni rezultatima u Lici, puno ste uložili, no unatoč pobjedi, HDZ ipak prvi put ne može samostalno formirati vlast u Skupštini?

- U smislu provođenja definirane HDZ-ove strategije, vrlo smo zadovoljni. Rezultat je 35,42 posto, što je u ovim okolnostima izvrsno. Siguran sam da će HDZ, kao najjača stranka u Ličko-senjskoj županiji, pronaći način da radom u Županijskoj skupštini znatno pridonese razvoju županije koja to svakako treba i zaslužuje.

Što su sve pokazali rezultati izbora u Lici?

- Da Ličko-senjska županija treba promjene. Poslužit ću se nogometnom metaforom: kada nekom nogometnom klubu ne ide dobro, često mijenjaju trenera. Tada, s novim trenerom, isti ili osvježeni tim počinje postizati izvrsne rezultate. Dakle, promijenjen je trener na čelu HDZ-ova tima i osvježen je sam tim. Ali, to je još uvijek vrhunska momčad. Naravno, ta momčad ne igra za sebe. U ovom slučaju igra za sve stanovnike Ličke županije.

“Istraživanja nismo namjeravali koristiti za manipulacije”

Nije uobičajeno da stranke uoči izbora izlaze javno sa svojim anketama. Zašto ste se odlučili na to? Je li riječ o pokušaju manipulacije javnim mnijenjem?

- Već godinama redovito provodimo istraživanja i riječ je o rezultatima kojima se služe isključivo vrh stranke i izborni stožer. Naše je mišljenje da su rezultati ispitivanja javnog mijenja nešto što mora pomoći stranci da svoju politiku u što većoj mjeri uskladi sa željama i razmišljanjima hrvatske populacije. Ni u jednom trenutku nismo imali namjeru koristiti istraživanje za potrebe manipulacije javnim mnijenjem, a stručnu i znanstvenu tezu o utjecaju objavljenih rezultata anketa dodatno smo testirali i potvrdili u posljednjem valu istraživanja prije izbora, što dokazuje da je naša odluka o iznimci u komuniciranju trenutačnih rezultata bila apsolutno opravdana.

S obzirom na javno objavljene rezultate istraživanja 3. ožujka, koji su više nego znatno odstupali od standardne pogreške uzorka prikupljenih podataka koja je analizirao HDZ, odlučeno je učiniti iznimku te javno komunicirati rezultate. I tu se ne radi o ‘običnoj razlici u rezultatima’ koji su normalni i uobičajeni. Jedini razlog javnog komuniciranja analize HDZ-a jest objektiviziranje trenutačnog stanja s obzirom na potencijal utjecaja prikazane ankete na odluke birača podacima koji su u najmanju ruku ‘čudni’ s obzirom na postojanje drugih, znatno različitih, istraživanja na većem uzorku u otprilike isto vrijeme. I pritom ne mislimo da su podaci zlonamjerno alterirani niti impliciramo išta slično.

 

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo