PROJEKT U PROBLEMIMA

NIŠTA OD NOVOG AERODROMA U ZAGREBU? Francuzi traže veće putničke takse, Vlada prijeti raskidom ugovora

Koncesijski ugovor potpisan je prije više od godinu dana, no koncesionar još nije zatvorio financijsku konstrukciju, što je glavni preduvjet preuzimanje postojećeg aerodroma i početka radova

Projekt izgradnje novog zagrebačkog aerodroma došao je u pitanje. Kako doznajemo, francuski koncesionar ZAIC traži smanjenje obima radova određenih dijelova aerodroma u prvoj fazi izgradnje kako bi se smanjili ukupni troškovi gradnje te predlažu povećanje iznosa raznih taksi koje plaćaju putnici i avioprijevoznici. Naime, projekcije povećanja broja putnika na 3,5 milijuna u prvoj fazi više nisu tako sigurne kao što se predviđalo, pa koncesionar traži smanjenje investicije.

Kako doznajemo, u Banskim dvorima te prijedloge decidirano odbijaju. Dapače, ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić poručuje Francuzima da slijedi raskid ugovora ako se ne ispune dogovoreni uvjeti i radovi ne počnu najesen.

Krajnji rok za dogovor je sutra, kada će ministar održati sastanak s francuskim koncesionarima. Nakon njega bi trebalo biti jasno odlazi li ZAIC iz Hrvatske ili u rujnu počinje gradnja novog terminala.

Niti jedna od pregovaračkih strana u ovom trenutku nije spremna na javne istupe, no neslužbeno doznajemo da je situacija prilično neizvjesna.

Koncesijski ugovor potpisan je prije više od godinu dana, no koncesionar još nije zatvorio financijsku konstrukciju, što je glavni preduvjet preuzimanje postojećeg aerodroma i početka radova.

Naši sugovornici neslužbeno nam tvrde da novac uopće nije problem te da investitori, među kojima su Europska investicijska banka, Svjetska banka, Unicredito, Erste Bank i Deutsche Bank, traže garancije za 185 milijuna eura kredita koji će uložiti u ovaj projekt u prvoj fazi.

- Kako država ne garantira niti za jedan euro kredita, banke se ugovorima žele osigurati za svaku i najmanju sitnicu koja bi se tijekom 30-godišnje koncesije mogla dogoditi, a koja bi mogla ugroziti vraćanje kredita - tvrdi nam jedan od sugovornika. Svi oni nas uvjeravaju da početak gradnje u rujnu nije upitan te da će ZAIC u rujnu preuzeti postojeći aerodrom i započeti gradnju novog. U Vladi nam, pak, tvrde da je potrebno utvrditi ješ nekoliko detalja. Najvažniji je uspostava ekonomike projekta. Naime, prema koncesijskom ugovoru, ZAIC bi u prvoj fazi trebao uložiti oko 190 milijuna eura i izgraditi terminal za 3,5 milijuna putnika. Projekcije o broju putnika rađene su prije tri godine i u međuvremenu su se predviđanja o porastu broja putnika promijenila te Francuzi, kako nam je rečeno, traže smanjenje investicije u prvoj fazi. Oni su i prije potpisa ugovora pokušali izmijeniti projektni izgled terminala kako bi smanjili troškove, ali nisu naišli na razumijevanje.

U Vladi također odbijaju svaku pomisao na to da država daje garancije za financiranje cjelokupnog projekta u slučaju stečaja koncesionara, što traže neke banke kao garanciju za davanje kredita. Prema našim informacijama, država bi jamčila, ali ne i izdala garanciju, da će u slučaju stečaja koncesionara prihvatiti otplatu do tada neotplaćenih kredita. To je model primijenjen u koncesijskom ugovoru s Bina Istrom i Autocestom Zagreb - Macelj.

Izdvajamo