EKSKLUZIVNO

NOVA SNIMKA Velika operacija podmićivanja političara: Kako smonamještali poslove u cestogradnji

U novoj videovrpci koju je nabavio Jutarnji list Josip Sapunar detaljno govori o velikoj operaciji podmićivanja političara za namještanje natječaja

Poslovi cestogradnje u Hrvatskoj dobivali su se na namještenim natječajima. Tvrtke poput Vijadukta, Strabaga, Zagorje Tehnobetona, Osijek Koteksa, Granita Skoplje itd., kao i njihovi podizvođači morali su plaćati provizije - nagrade šefovima u HAC-u i HC-u, kao i nadležnima u resornom Ministarstvu mora, turizma, prometa i razvitka. Odvijalo se to kroz fiktivnu suradnju s tvrtkom Remorker International u Češkoj u vlasništvu Igora Premilovca. Preko njega su izvođači radova izvlačili gotovinu za šefove HAC-a, Premilovac je zadržavao proviziju za pranje novca, a nagrađeni šefovi HAC-a potom su izvođačima odobravali primjerice izvantroškovničke radove, fakture za radove koji nikad nisu obavljeni i slično.

VIDEO: ISKAZ KLJUČNOG AKTERA AFERA HGK I HAC Josip Sapunar: 'Milijun kuna izvučenih iz HAC-a za HNS donio sam u fasciklu, a Radimir Čačić osobno me nazvao da zahvali'

Tako su izvođači najblaže rečeno nadoknađivali sredstva koja su preko Premilovca izvukli iz vlastitih tvrtki. Na koncu se sve svodilo na to da je i stvarne i uvećane troškove radova na projektima kao i provizije za vlastite šefove snosio HAC, odnosno hrvatski porezni obveznici.

U aferi Remorker Uskokova istraga otkrila je isplate više desetaka milijuna kuna preko Premilovčeve tvrtke Remorker, koji su završili u privatnim džepovima. Dijelom je rekonstruiran i tijek novca. Dva najveća projekta uz koja se vežu takve isplate su gradnja brze ceste koja povezuju izlaz s autoceste Zadar 2 s lukom Gaženica, tzv. Kalmetina, te projekt gradnje Luke Gaženica.

Igor Premilovac priznao je istražiteljima da je organizirao izvlačenje novca kroz fiktivnu suradnju s Vijaduktom i Strabagom na tim projektima. Osim što je dao i opsežnu dokumentaciju povezanu s tim isplatama, ustvrdio je da je izvučeni novac mahom predavao bivšem članu uprave HAC-a Josipu Sapunaru.

Sapunar je, pak, prije otprilike godinu dana priznao svoju ulogu prozivajući izravno nekadašnjeg državnog tajnika u Ministarstvu prometa Zdravka Livakovića te kolege iz uprave HAC-a i HC-a da su inicirali izvlačenje novca. Opisao je i kako je glavninu novca predao upravo Livakoviću i čovjeku od njegova povjerenja Sandru Vukeliću koji je vodio projekt Luke Gaženica.

Kako je ispričao u svome prvom iskazu istražiteljima 21. listopada prošle godine, izvučeni novac znao je predavati Livakoviću u Zagrebu, čak mu ga je nosio u prostorije ministarstva, a također ga je predavao Sandru Vukeliću kako bi ga on odnio u Zadar nakon što je Livaković smijenjen. Prema Sapunarovoj obrani, Livaković je sa šefovima Strabaga u Beču dogovorio kako će toj tvrtki namjestiti natječaj za posao Luke Gaženica, a zauzvrat im je Strabag preko Remorkera isplatio, rekao je Sapunar, iznos od 600 do 700 tisuća eura.

- I znate li kome je išao taj novac? - pitao je tužitelj Sapunara.

- Znači novac je dolazio meni. Sandro ga je uzimao i nosio ga je u Zadar Livakoviću. Također sam i ja Livakoviću u jednom ili dva navrata dao dio novca kad Sandra nije bilo... - odgovorio je Sapunar, napominjući da se Livaković u jednom trenutku počeo bojati da ga ne vide kako preuzima novac jer su počele razne istrage.

Uz spomenute osobe Uskok je istragom obuhvatio i druge bivše šefove iz HAC-a i HC-a Milivoja Mikulića, Stjepka Bobana, Juricu Prskala i Marija Lovrinčevića, te Damira Kezelea i Ivana Berketa iz Vijadukta... Bivši ministar, a sada gradonačelnik Zadra Božidar Kalmeta ostao je izvan kruga okrivljenika iako je u istrazi prikupljeno niz dokaza koji upućuju na to da je on bio ne samo u sve upućen, nego da je imao i osobne koristi u ovoj aferi. Iako su ga primjerice i bivši šef Osijek Koteksa Drago Tadić, a posebno Josip Sapunar povezivali s nezakonitim djelovanjem okrivljene ekipe predvođene za sada njegovom desnom rukom Zdravkom Livakovićem, samog Kalmetu nitko od njih nije mogao izravno povezati s izvučenim novcem.

Međutim, u ovoj aferi istražiteljima se otvorila cijela lepeza kriminalnih radnji i s njima povezanih osoba koje su sudjelovale u rasipanju novca iz državne blagajne na projektima cestogradnje.

Sapunar je tako u svom iskazu spomenuo i kako je nepotrebno mijenjana trasa autoceste prema Pločama samo kako bi tvrtka Skladgradnja stekla referencu građenja tunela. Posao gradnje tunela dobila je, kako je naveo Sapunar, Hidroelektra, ali ga je morala prepustiti Skladgradnji braće Žužul. Sapunar tvrdi da je vezano za taj posao održan sastanak, najprije u Vladi, a potom u Saboru, na kojemu je tadašnji predsjednik Sabora “naredio” prisutnim šefovima HAC-a da taj posao mora dobiti Skladgradnja.

- Imam saznanja da je bio sastanak kod Luke Bebića u Saboru, da su bili ljudi iz Hidre, iz HAC-a, znači prvi ljudi Hidre Rade Filipović i Petar Marić, iz HAC-a su bili pozvani Lovrinčević i Prskalo i mislim da je Livaković bio na tom sastanku gdje je rečeno ili možda naređeno da bi Skladgradnja trebala raditi taj tunel - izjavio je Sapunar, ustvrdivši da to zna od ljudi iz HAC-a koji su bili na sastanku.

Komentar Viktora Vresnika: Tko je sve sudjelovao?

Simbolika imena češke tvrtke Igora Premilovca kroz iskaze bivšeg šefa HAC-a Josipa Sapunara postaje sve razumljivijom. Remorker. Tegljač. Brod vodič koji neupućenim pomorcima pokazuje put do luke. U ovom slučaju to je tvrtka koja novac neupućenih poreznih obveznika usmjerava prema skrivenim računima političkog, gospodarskog, ali i najobičnijeg kriminalnog podzemlja.

Odlučili smo se objaviti Sapunarov kontroverzan, a zbog imena koja se spominju i visokoeksplozivan iskaz USKOK-u zato što smatramo da javnost treba od početka biti upoznata s procesom razotkrivanja duboko korumpiranog sustava. Istraga još nije završena i vrlo je vjerojatno da će se neki od protagonista o kojima danas govori Sapunar tijekom procesa izgubiti iz fokusa.

Nikoga od njih mi danas ne prokazujemo kao konačnog korisnika Sapunarovih usluga. Svi oni, međutim, htjeli to ili ne, bili su dijelom strukture koja se hranila novcem iz Remorkera, ili Remorkeru sličnih transmisijskih kompanija.

Dovede li ova istraga do konačnog obračuna sa sustavom koji se u velikoj mjeri pokazao najvećom kočnicom hrvatske tranzicije, naše društvo bit će spremno za puni suživot u razvijenoj Europi. Propustimo li i ovu priliku, ostavit ćemo oš jednu generaciju kao žrtvu nikad dovršene tranzicije.

Izdvajamo