NE ODGOVARAJU SERIJSKI BROJEVI

NOVI DETALJI U AFERI REMONTA AVIONA U MIG-ovima su ugrađeni motori nepoznatog porijekla

MORH

Serijski brojevi na motorima zrakoplova ne odgovaraju onima koji su navedeni u dokumentaciji koju je ukrajinski zavod predao našem Ministarstvu obrane

Dva motora koja se nalaze u MiG-ovima 21 koje je Hrvatska kupila u Ukrajini nepoznatog su porijekla. Odnosno, serijski brojevi na motorima ne odgovaraju brojevima koji su navedeni u popratnoj dokumentaciji koju je ukrajinski zavod Ukrspecexport predao Ministarstvu obrane, doznaje Jutarnji list.

Do tih informacija došli su djelatnici USKOK-a koji provode istragu nabave i remonta MiG-ova obavljenih u Ukrajini. Prema informacijama Jutarnjeg lista, USKOK se preko međunarodne pomoći obratio bugarskim vlastima kako bi prikupili podatke o kupljenim avionima.

Kao što je Jutarnji već pisao, istragom je dosad utvrđeno da su trupovi aviona koji su prodani Hrvatskoj porijeklom iz Bugarske. Kako doznajemo, bugarska strana je potvrdila da je riječ o trupovima aviona koje je koristila bugarska vojska do 1998. godine, kada su se ti avioni prestali koristiti, a tri godine poslije tamošnja ih je vojska otpisala.

Opasni za život pilota

Godine 2003. trupovi i motori aviona prodani su ukrajinskom zavodu Ukrspecexport koji ih je očito kupio radi dijelova. Što se dalje s njima događalo, nije poznato. Prema neslužbenim informacijama, najvjerojatnije je riječ o trupovima aviona koje je Bugarska službeno prijavila NATO savezu da ih je uništila. Tako ostaje pitanje kako su oni prodani u Ukrajinu. Prema podacima koje ima USKOK, u prodaji je posredovala jedna bugarska tvrtka, no bugarske vlasti nemaju nikakve podatke o toj tvrtki. Navodno nema nikakvog pisanog traga o njoj.

Sada je utvrđeno da su u barem dva aviona ugrađeni motori čije porijeklo nije poznato. Nije poznato koji su njihovi resursi, koliko su stari, koliko su imali sati naleta. Resursi motora utvrđuju se na osnovi sati naleta. Nakon 450 sati naleta motori odlaze na remont. Ako podaci o satima naleta nisu poznati ili ne odgovaraju stvarnom stanju, avion je opasan za život pilota i ne smije se koristiti.

Kao što je Jutarnji već pisao, u dosadašnjoj istrazi utvrđeno je da su trupovi aviona porijeklom uiz Bugarske stariji četiri-pet godina nego što piše u dokumentaciji. Nadalje, na trupovima aviona su “prekucani” serijski brojevi i dodani novi. Sada je pak utvrđeno da su motori u dva od pet kupljenih aviona nepoznatog porijekla. Osim trupova i dva motora, dokumentacija ne odgovara ni ugrađenim krilima koja su porijeklom iz Alžira.

Istraga vojne policije

Istraga o kupnji 5 te remontu 12 MiG-ova otvorena je prije tri mjeseca nakon neprestanih kvarova na tek remontiranim avionima. Istragu je pokrenula Vojna policija, a potom je sva dokumentacija predana Državnom odvjetništvu i USKOK-u koji zajednički pokušavaju utvrditi kakve je MiG-ove Hrvatska zapravo kupila i remontirala za 132,9 milijuna kuna. Istraga je dijelom usporena zbog korištenja međunarodne pomoći, za čiju je realizaciju potrebno određeno vrijeme.

Pet kupljenih aviona

Nakon što je pokrenuta istraga, svih pet MiG-ova kupljenih u Ukrajini je prizemljeno i čekaju kraj istrage. Prema dostupnim informacijama, Ratno zrakoplovstvo u ovom trenutku na dnevnoj bazi ima na raspolaganju četiri ili pet aviona, od čega se dva koriste za nadzor zračnog prostora NATO-a.

Ugovorom između Ministarstva obrane i ukrajinskog zavoda dogovorena je kupnja pet MiG-ova koji se nalaze u Ukrajini i remont svih 12 aviona, od čega je sedam u vlasništvu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Već tada je tih pet MiG-ova bilo sporno. Godinu dana ranije upravo je Jutarnji list prvi objavio da Ukrajina nudi Hrvatskoj osam MiG-ova koji zapravo nisu njihovo vlasništvo nego su u vlasništvu države Jemen. Ukrajinske vlasti su tvrdile da su avioni njihovo vlasništvo te je ukrajinski veleposlanik predao Ministarstvu obrane izjavu o tome. S druge strane, zapovjednik jemenskog ratnog zrakoplovstva poslao je pismo MORH-u u kojem je naveo da su avioni u njihovu vlasništvu, no Povjerenstvo MORH-a to je pismo proglasilo lažnim i sklopljen je posao s Ukrajinom.

KRONOLOGIJA

- srpanj 2013. - ministar obrane Ante Kotromanović i direktor ukrajinskog zavoda Ukrspecexport, Dmitry Aleksandrovich Peregudov, potpisuju ugovor o remontu i kupnji aviona MiG-21 vrijedan 132,9 milijuna kuna

- rujan 2013. - na kratko zaustavljen remont jer evidencijski brojevi na četiri kupljena aviona ne odgovaraju onima iz ugovora

- travanj 2014. - prva dva rastavljena MiG-a dopremljena u Hrvatsku, četiri mjeseca nakon ugovorenog roka

- srpanj 2015. - sklopljen i testiran posljednji MiG. Remont je službeno završen i svih 12 aviona je ušlo u sastav Ratnog zrakoplovstva

- ožujak 2016. - Ministarstvo obrane potvrđuje da Vojna policija provodi veliku istragu o remontu i nabavi MiG-ova u Ukrajini. Pet MiG-ova je prizemljeno do završetka istrage. Istragu preuzima USKOK

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo