'PREVIŠE PROVOKATIVNA TEMA'

OGORČENI ZADARSKI GIMNAZIJALAC 'Škola mi je jedinom odbila rad jer sam njime podržao LGBT zajednicu, a još su me optužili da ja time gayeve vrijeđam'

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 06.03.2019. u 21:29

Two men are seen kissing at the Retiro Park in Madrid during the Saint Valentine's Day.
Saint Valentine's Day is recognized as a celebration of love and romance in many regions around the world., Image: 413917705, License: Rights-managed, Restrictions: *** World Rights ***, Model Release: no, Credit line: Profimedia, SIPA USA
Profimedia, SIPA USA

Ilustracija

Učenik Gimnazije Vladimira Nazora iz Zadra prijavio je školi svoj likovni rad za Županijsku smotru Art dizajna u organizaciji zadarske Škole primijenjene umjetnosti i dizajna. Tema je bila "umjetnik kao kritičar vremena", no ispalo je da u spomenutoj gimnaziji baš i nije primjereno kritizirati odnos društva prema gay zajednici, piše Srednja.hr.

Naime, učenik je naslikao dva muškarca kako se ljube te je dodao uvrede koje se često upućuju istospolnim parovima, što kod prikazanih likova izaziva suze. Kako je sam pojasnio za portal Srednja.hr, rad je trebao predstavljati kritiku neprihvaćanja LGBT zajednice u društvu. Da bi efekt bio jači, ime slike je također umotano u sarkazam pa je svoje djelo nazvao ‘Nakaze’.

No, prosudbeno vijeće je učeniku odbilo sudjelovanje na smotri.

- Obrazloženje za odbijanje mojega rada sam primio od profesorice likovne umjetnosti, usmeno, na zadnji dan na koji je bilo moguće predati rad. Samo moj rad nije prihvaćen, od svih učenika u cijeloj školi. Predložila je obrazloženje do kojeg je došla u, citiram, “dogovoru s psihologinjom”, kako bi određeni pripadnici LGBT zajednice mogli moj rad shvatiti kao napad zbog njegovog imena i uvreda koje su prikazane na radu. Odgovorio sam joj s objašnjenjem da je od nas traženo da naslikamo ono što kritiziramo, što nije bilo dovoljno za nju. Vratio sam se na sat i objasnio situaciju svojim prijateljima koji su već od prije imali sumnju da će škola odbiti poslati moj rad, objasnio je za portal Srednja.hr učenik zadarske gimnazije, koji smatra da su drugi motivi njegov rad obezvrijedili, a da to nisu umjetnički elementi ili elementi nasilja kako su mu to protumačili.

Odbijenu sliku možete pogledati na stranicama Srednja.hr.

Ravnatelj škole Rade Šimičević na novinarski upit je odgovorio: - Mi smo shvatili da se vrijeđaju određene skupine ljudi, a škola nije mjesto gdje se može vršiti bilo koja vrsta nasilja pa i vrijeđanje. To je tako zaključeno i to je po mom sudu ispravno.

- Nakon poticanja od strane prijatelja, zajedno smo otišli do ravnatelja i školske psihologinje, koji su nas uvjeravali da nikad nisu vidjeli moj rad. Potom smo se vratili kod profesorice likovne umjetnosti i tražili konkretno objašnjenje od nje. Ona je ponovila svoj razlog koji mi je priopćila sat prije, na što su moje kolegice odgovorile sa citiram: ‘po toj logici naše slike pretučenih žena koje se uvjeravaju da su same krive netko može shvatiti kao da mi krivimo žene koje su žrtve nasilja. Radovi trebaju biti ironični. Slikamo ona stajališta protiv kojih se zalažemo.’. Odgovor profesorice je bio citiram: ‘ali to nije isto.’ Pošto je rasprava postajala sve burnija predložio sam da promijenim ime djela iz izvornog, također sarkastičnog imena ‘Nakaze’ u ime koje bi jasno kazalo da je rad napravljen u potporu LGBT zajednice i da ne prikazuje moje mišljenje o njima, nego verbalno nasilje koje svakodnevno proživljavaju od strane društva. Nakon podužeg nagovaranja pristala je popričati s psihologinjom o mom prijedlogu novog imena, ispričao je učenik.

No, nakon vijećanja i to je palo u vodu.

- Sa argumenta “neki pripadnici LGBT zajednice bi se mogli uvrijediti” su prešle na citiram: “tema je previše provokativna”, “rad prikazuje kontakt između dva muškarca”, “moramo paziti na što stavljamo ime škole i jednostavno ne možemo riskirati” i “prikaz je previše grafičan”. Upitao sam ih: “znači ništa od rada čak i ako saslušate moja nova imena za njega?“, na što su one odgovorile s “da”, pojasnio je učenik.

Dobio je snažnu podršku kolega, a jedna učenica je iz solidarnosti odlučila povući svoj rad, iako su ga odobrili.

Školski ravnatelj Rade Šimičević svejedno ima svoj pogled na problem.

- Ne može biti učenik ispred učitelja. Barem u ovoj situaciji. On može imati ideje, on može nadmašiti svog profesora, ali ovdje se radi o tome kako to profesor vidi. Profesor to vidi kao uvredu druge skupine ljudi. Mi ovdje ne razgovaramo o umjetničkom izričaju, nego o tome je li se nekoga uvrijedilo ili nije, izjavio je za portal Srednja.hr.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo