POZADINA PROBLEMA

OTKAD GA PLAĆA DRŽAVA, UČENIČKI PRIJEVOZ POSKUPIO DO 200 %! Prijevoznici državi uzimali 1300 kn za relaciju koja u redovnom prijevozu stoji 300 kn mjesečno

Autoprijevoznici su državi uzimali 1300 kuna mjesečno za relaciju koja u redovnom prijevozu stoji 300 kuna
Zagreb, 160216.Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta.Konferencija za medije povodom objave dijela dokumenta Cjelovite kurikuralne reforme.Na fotografiji: ministar znanosti, obrazovanja i sporta Predrag Sustar.Foto: Marko Todorov / CROPIX
 Marko Todorov / CROPIX

Odluku o tomu koliku će cijenu međumjesnog prijevoza plaćati roditelji srednjoškolaca od iduće školske godine donijet će Ministarstvo znanosti, a njoj će prethoditi, najavljuju u MZOS-u, detaljna analiza stanja kojom bi se vidjelo je li novac koji država godišnje izdvaja za prijevoz srednjoškolaca racionalno trošen.

Država, naime, socijalno ugroženim obiteljima plaća puni iznos cijene karte, dok svim ostalim srednjoškolcima čija je kuća udaljena više od pet kilometara od škole - sufinancira 75 posto mjesečne karte autobusa ili vlaka. Prema podacima Ministarstva, sufinancirani prijevoz koristi oko 72.800 srednjoškolaca, a na temelju socijalnog statusa potpuno se financira za 1400 đaka. Za to je prošle godine iz proračuna izdvojeno 325 milijuna kuna, a za ovu godinu bilo je predviđeno 94 milijuna manje.

Za 9 km 1100 kuna

Ostatak do punog iznosa plaćaju roditelji, a pomoć im pružaju (ovisno i različito) lokalne zajednice. Pritom cijenu karte dogovara lokalna samouprava s autoprijevoznicima. Prijedlog proračuna za 2016., po kojemu bi država od 1. rujna izdvajala za karte 50 posto umjesto 75 posto iznosa, izazvao je veliki otpor, a predsjednik Školskog sindikata Preporod Željko Stipić upozorava na bitan detalj kojim se, kaže, malo tko bavi.

- To je nabijanje cijena prijevoza. Ispada da je smanjenje razdjela za prijevoz srednjoškolaca zavjera protiv školstva, no činjenica je da su cijene prijevoza otkad ih je počela plaćati država podignute za 150 do 200 posto - upozorava Stipić, navodeći dva primjera. Đačka karta Vrbovec - Zagreb košta 1900 kuna, a Vrbovečka Dubrava - Vrbovec, međusobne udaljenosti oko 9 kilometara, 1100 kuna.

Plaćaju i općine

- To je potpuno suludo, a nikoga to ne zanima, i to zato što država plaća pa koga briga. Nitko se ne pita kako se 100 milijuna kuna za prijevoz popelo na 300 milijuna, no to je očiti dokaz kako mi Hrvati doživljavamo Hrvatsku - kao kasicu prasicu pa tko se uspije bolje namiriti - kritizira Stipić, zaključujući da je prijevoz naprosto postao preskup.

U Ministarstvu kažu da ne raspolažu podatkom o iznosu koji danas plaćaju roditelji, obzirom da on varira od županije do županije.

- Pojedine općine sufinanciraju prijevoz učenicima s njihovog područja, a o tome nisu obavještene niti županije, niti Ministarstvo, kažu u MZOS-u.

Prvi je o naglom skoku cijene autobusnih karata prije više od pet godina progovorio tadašnji državni tajnik za srednje školstvo Želimir Janjić, izjavivši da “postajemo svjedoci divljanja cijena prijevoznika otkad se prijevoz plaća iz državnog proračuna”. Tada se, naime, prvi put dogodilo da je cijena mjesečne učeničke karte bila skuplja od radničke unatoč tome što je prije uvijek bila jeftinija za 40 posto! Janjić je dao usporedbu da je 2007. cijena prosječne autobusne karte za srednjoškolca iznosila 447 kuna, da bi u prvoj polovici 2009. dosegnula 568 kuna. Tada je država, međutim, podmirivala cijene prijevoza samo za učenike prvih i drugih razreda. Ministarstvo je 2013. baratalo iznosom od prosječnih 600 kuna.

Previsoka brojka

Još tada su uočili slučajeve da je autobusna karta za učenika koštala 1300 kuna mjesečno, a karta za vlak za istu relaciju - 300 kuna.

U Ministarstvu znanosti ističu da će “pročešljati situaciju” s lokalnim samoupravama i autoprijevoznicima, a i sama brojka od gotovo 73 tisuće sufinanciranih učenika putnika Šustarovim je suradnicima - “malo previsoka”.

- Time se moramo ozbiljno pozabaviti kroz prikupljanje OIB-a korisnika - kaže sugovornik u MZOS-u po kojemu bi najbolji model za definiranje novih cijena bilo definiranje različitih platnih razreda na temelju imovinskog ili dohodovnog cenzusa. To će, kaže, dogovoriti u sljedećem periodu s Ministarstvom financija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 21:07