EKSKLUZIVNO: TRILER NA HRVATSKOJ GRANICI

Otkrili smo ilegalni kamion s lošim mesom! 20 tona govedine i puretine, bez potvrde o ispravnosti

    AUTOR:
    • Tomislav Novak

  • OBJAVLJENO:
  • 09.09.2010. u 10:23

Željko Hajdinjak/CROPIX

Iz austrijske tvrtke su poručili da su oni samo prijevoznici i da rade ono što im se kaže

ZAGREB - Kamion s hladnjačom jednog austrijskog prijevoznika (podaci poznati redakciji) u ponedjeljak navečer zaustavljen je na graničnom prijalezu Macelj. Prevozio je oko 20 tona smrznutog mljevenog goveđeg mesa i smrznute puretine, a zaustavljen je na 24 sata jer vozač nije imao izvorni veterinarski certifikat uobičajen za zemlje EU. Zbog toga su ga carinici zadržali i vozaču dali 24 sata da pribavi certifikat koji dokazuje zdravstvenu ispravnost i kvalitetu mesa koje se uvozi. Konačna destinacija, doznajemo od prijevoznika, skladište je u Jastrebarskom, za potrebe jednog trgovačkog lanca.

Upravo tada ekipa Jutarnjeg lista stigla je na Macelj. Već pet dana objavljujemo istraživanje o lošoj kvaliteti mesa, koje je staro i do deset godina, zdravstveno upitno i dvaput smrzavano. Za potrebe reportaže Carinska je uprava na jedan dan otvorila vrata graničnog prijelaza kako bi nam pokazali kako se provjerava i uvozi meso, ali i ostala roba u RH.

Slučajno ili ne, na mjesta zbivanja doznajemo za sumnjivu pošiljku. Kasnije tog dana stiže i potvrda. Vozač u 24 sata nije nabavio potrebnu dokumentaciju i carinici su ga uputili natrag u Austriju.

Skrivali se u kućicama

- Da. Naš kamion je imao problema na granici. Vraćen je natrag. Vozio je robu u Jastrebarsko. Mi smo samo prijevoznici i radimo što nam kažu - ukratko je objasnila službenica austrijske tvrtke.

Na primjeru tog kamiona najbolje se može opisati proces provjere mesa koje se uvozi.

- Svaki kamion s mesom ili nekom drugom robom najprije dolazi na vagu. Tamo policija provjerava dokumente vozača i vozila. Carinik važe kamion - kaže Sanja Crnković iz Carinske uprave.

Sumnjivi kamion tu je razinu provjere prošao. Sljedeći je korak obavljanje carinskih formalnosti, koje za uvoznike obavljaju opunomoćeni špediteri. Špediteri se od novinarskih pitanja skrivaju u limenim kućicama na carinskoj ispostavi.

- Oni kompletiraju dokumentaciju i izrađuju jedinstvene carinske deklaracije - objašnjava Crnković. Spomenutu dokumentaciju dobio je i vozač hladnjače sa sumnjivim mesom. Tu za njega počinju problemi.

Naime, ključno je da carinski službenici meso tretiraju kao svaku drugu robu, tu nije ništa sporno. Carinskoj upravi je bitno da količina, vrsta i podrijetlo robe odgovaraju onome što je deklarirano u dokumentaciji, tj. da su podaci iskazani u njoj vjerodostojni, da je u odnosu na deklariranu vrstu robe ispravno primijenjena propisana stopa carine te da se u navedenoj pošiljci ne nalazi i neka neprijavljena roba.

- Za provjeru zdravstvene ispravnosti pri unosu i uvozu mesa u RH zadužena je Veterinarska inspekcija, koja se također nalazi na granici - objašnjavaju nam.

Austrijski prijevoznik pao je upravo na toj točki. Sa sobom, doznajemo, nije imao izvorni veterinarski certifikat koji mora pratiti svaku pošiljku proizvoda životinjskog podrijetla. Možda ga je zaboravio, kažu nam, možda nije znao da ga treba, a možda je i namjerno pokušao izaći iz EU bez njega.

Riječ je dokumentu kojim veterinari službeno jamče da je meso smrznuto svježe, u kojem piše odakle dolazi, gdje je životinja uzgojena i zaklana, kako je meso pakirano te koji je njegov originalni rok trajanja. Budući da ga spomenuti vozač nije imao, upućen je u svojevrsnu karantenu, koja traje 24 sata. U tom roku morao je pribaviti certifikat koji jamči da je meso koje uvozi zdravstveno ispravno. Tek kasnije doznajemo da to nije učinio. Carinski službenici zabranili su mu ulaz i upućen je natrag, u Austriju.

Dogovorena ‘slučajnost’

Međutim, više od toga nismo doznali. Naime, iako veterinari surađuju s carinicima, njihov dio posla je pod ingerencijom Ministarstva poljoprivrede. Premda smo u potrazi za dozvolom nadležnu službu za odnose s javnošću kontaktirali dva dana zaredom, glasnogovornik Ministarstva Mladen Pavić nije se javio. Unatoč tome što smo imali svojevrsnu garanciju da problema neće biti, kad smo se pojavili na granici, doznali smo da s veterinarima ne možemo razgovarati. Iz Ministarstva poljoprivrede nitko na kraju nije dao dozvolu. Budući da je Carinska uprava širom otvorila vrata granice i dala odgovore na naša pitanja, nejasno je zašto to nisu učinili i u Ministarstvu poljoprivrede. Na pitanja tko i kako kontrolira certifikate na smrznutom mesu koje se uvozi i kako se točno testiraju pošiljke, nismo dobili odgovor.

Monotono poslijepodne pri povratku s granice naglo nam prekida policijska patrola. Vozimo se u neobilježenom kombiju Carinske uprave, a s policajcem koji nas naglo zaustavlja su i dvojica carinika.

- Dokumente, molim, testirat ćemo gorivo u vašem spremniku i rengenski pregledati vozilo - izrecitiraju pa ugledaju našu pratnju. - O, pa to ste vi iz Carinske uprave, a i pročelnik je ovdje. Kakva slučajnost - trenutak kasnije kažu uz smiješak.

Ova uvježbana i dogovorena “slučajnost” (iako to nisu htjeli priznati) novinarskoj ekipi na zabavan je način predstavila mobilne jedinice Carinske uprave. Oboružani tehnologijom doniranom iz SAD-a, oni su druga linija provjere robe koja se uvozi u Hrvatsku. Zaustavljaju i kamione s mesom.

Izdvajamo