NAVALA S DALEKOG ISTOKA

'PELJEŠKI MOST JE KINESKI PUT PREMA EUROPI' New York Times se raspisao o najvećem infrastrukturnom projektu u Hrvatskoj

 
 Tonči Plazibat / Hanza Media

Projekt izgradnje Pelješkog mosta zainteresirao je i Amerikance, točnije ugledni New York Times. Slavni dnevnik prije četiri dana objavio je opširni tekst o velikom projektu u Hrvatskoj, ali njih nije zanimalo kako će taj most izgledati i kakve su mu specifikacije.

Također, NY Times nije se previše bavio ni sporom s Bosnom i Hercegovinom i najave tužbe iz Sarajeva. Njih samo zanima - izvođač radova.

Kao što je poznato, Pelješki most će graditi kineska državna građevinska 'China Road and Bridge Corporation', a 85 posto novca za izgradnju stiže iz Bruxellesa.

- Desetljećima je gradilište u Komarnoj bilo prazno. Što zbog rata, što zbog stalnih prepucavanja i korupcije, Hrvati nikako nisu mogli dočekati most koji bi konačno povezao dva dijela njihovog teritorija. Međutim, dolaskom Kineza konačno se sve ubrzalo i Hrvati konačno imaju razloga za slavlje - stoji u početku teksta.

NY Times piše da lokalno stanovništvo uopće ne zanima tko će graditi most, ali za razliku od njih u Bruxellesu nisu tako spokojni. A ni oduševljeni! U Europskoj komisiji su uvjereni da je Pelješki most zapravo kineski most za Europu. A to nije dobro iz nekoliko razloga.

- Uništavanje konkurencije, smanjivanje plaća i kršenja europskih zakona rada.

U Bruxellesu svoju teoriju temelje upravo na natječaju na kojem su Kinezi dobili posao u Hrvatskoj. Njihova ponuda je bila 100 milijuna dolara jeftinija od ostalih, što je bio razlog i istrage je li natječaj uopće proveden po u skladu s regulativama Europske unije.

Drugi razlog za zabrinutost je činjenica da lokalno stanovništvo uopće neće sudjelovati u izgradnji mosta. Kineske tvrtke uglavnom dovode radnike iz svoje zemlje, a koliko su ti ljudi plaćeni za taj posao - nitko ne zna. NY Times navodi da je zanimljivo da ni hrvatske vlasti, a ni kineska kompanija ne žele otkriti koliko će radnici biti plaćeni i je li to u skladu s europskim zakonima o radu.

- Europske kompanije jednostavno ne mogu konkurirati kineskim državnim tvrtkama - rekao je Jens Bastian, ugledni ekonomski analitičar.

Kao pravi primjer naveden je upravo natječaj na kojem su Kinezi potukli svoje konkurente u bitci za Pelješki most. U austrijskom Strabagu bili su bijesni nakon što su izgubili posao, uložili su žalbu u kojoj su naveli da je cijena koju su ponudili Kinezi manja od vrijednosti projekta. Međutim, njihova žalba je glatko odbijena.

Jeroslav Šegedin za NY Times je rekao da će na novom 'nacionalnom simbolu' raditi oko 490 radnika, ali da će samo šačica njih biti iz Hrvatske. Gdje će sve ti radnici biti smješteni, još uvijek se ne zna, ali spominjao se i veliki kruzer na kojem bi radnici spavali.

- Nevjerojatno koliki sam broj poziva zaprimio u svezi kineskih radnika. Kao da dolaze vanzemaljci!? - rekao je slivanjski načelnik Smiljan Mustapić.

Na kraju teksta se navodi da je ovaj most velika prilika hrvatske vlasti da poboljšaju svoje veze s Kinom.

- Jedan od primjera njihove suradnje je zajednički rad hrvatske i kineske policije u Dubrovniku zbog sve većeg broja turista iz Kine. Osim toga, hrvatske vlasti sljedeće godine planiraju biti domaćin ekonomskog foruma 16+1 na kojem će sudjelovati 11 zemalja EU, pet zemalja s Balkana i Kina -zaključuje NY Times.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 03:06