NOVI PROPISI

PITALI SMO STRUČNJAKE O PRAVILNIKU KOJI JE DIGAO UZBUNU MEĐU VOZAČIMA Što se zapravo mijenja za oboljele i hoće li imati problema s dobivanjem vozačke

Zagreb, 300716.
Naplatne kucice Lucko.
Zbog smjene turista, na naplatnim kucicama Lucko stvaraju se kolone duljine 8 kilometara iz smjera Buzina i 5 kilometara iz smjera Jankomir.
Na fotografiji: naplatne kucice lLucko.
Foto: Damir Krajac / CROPIX
Damir Krajac / CROPIX / CROPIX

Riječ je o boljem praćenju postojećeg zdravstvenog stanja i preciziranju procedure, kažu specijalisti medicine rada

Najava da će se do početka sljedeće godine pooštriti odredbe Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače dodatnim ograničenjima za one koji boluju od kardiovaskularnih bolesti i dijabetesa posljednjih je dana u središtu rasprava i interesa javnosti.

Mnogi su to protumačili kao “napad na kardiovaskularne bolesnike i dijabetičare” premda je zapravo riječ o dopunjavanju ili bolje rečeno preciziranju određenih stanja u pravilniku u koji su još prije dvije godine unesena brojna ograničenja za one koji boluju od drugih bolesti, osobito vida, sluha, odnosno neuroloških ili psihijatrijskih.

“Riječ je, zapravo, o boljem praćenju postojećeg zdravstvenog stanja kod osoba koje imaju neki kronični zdravstveni problem”, kaže doc. dr. Milan Milošević, specijalist medicine rada i sporta iz Škole narodnog zdravlja Andrija Štampar.

Na listi i sinkopa

Naime, kao i dosad, oni koji imaju tu vrstu zdravstvenih problema mogli bi dobiti ili produljiti vozačku samo ako su učinkovito liječeni i pod redovitim zdravstvenim nadzorom. Stručnjaci tvrde da u tome nema ničeg spornog jer oni koji imaju problema moraju biti pod liječničkom kontrolom i terapijom, odnosno liječnik mora procijeniti može li određeni pacijent upravljati motornim vozilima. Zanimljivo je da je u najnovijoj direktivi EU i sinkopa o kojoj se u posljednje vrijeme vrlo često govori. Stavljena je “na listu” mogućeg ograničenja dobivanja vozačke dozvole, osobito ako pacijent nije pod liječničkom kontrolom.

“Sve ono što nije spojivo s vožnjom nije dopuštalo dobivanje vozačke dozvole ni prije, a neće ni nakon novog pravilnika”, tvrdi dr. Azra Huršidić Radulović, predsjednica Društva za medicinu rada. Dodaje da su europskom direktivom neke stvari više precizirane pa se može dogoditi da liječnik koji radi preglede za vozačke dozvole zatraži procjenu specijalista, primjerice kardiologa ili dijabetologa, o tome je li neki zdravstveni problem prema njihovoj procjeni ograničavajući faktor.

Što se, pak, tiče dijabetičara, već i u pravilniku od prije dvije godine jasno piše da mora biti pod terapijom, ići na redovite kontrole kod obiteljskog liječnika i dijabetologa te imati dobro reguliran šećer u krvi. S obzirom na zdravstveni rizik, dijabetičari su i dosad morali na češće redovite liječničke preglede koji su uvjet za dobivanje vozačke dozvole. No u novoj direktivi dijabetes kao ograničenje šire je razrađen.

Rizik od napada

Ako pacijent uzima terapiju, dobit će vozačku dozvolu. Prije dvije godine precizirani su i uvjeti za dobivanje vozačke osobama s epilepsijom. Kaže se da neurolog mora utvrditi tip napada, procijeniti mogućnost ponavljanja, propisati terapiju... U tom slučaju može dobiti vozačku.

Stručnjaci kažu kako se s novim pravilnikom vozačima koji imaju neko zdravstveno ograničenje zapravo ništa ne mijenja. Bitno je da imaju bolest pod kontrolom i da redovito uzimaju terapiju. No, može se očekivati da će s vremenom EU precizirati i neke druge zdravstvene probleme koji potencijalno mogu ograničiti dobivanje vozačke dozvole.

ELIPSO

Izdvajamo