PODUZETNIČKA INOVACIJA

'POČETNA PLAĆA 4000 KUNA NA NAŠEM, A 8000 KUNA NA VAŠEM AUTU' Novi biznis za rent-a-car firme: Nude novac vozačima koji će njihove aute voziti za Uber

    AUTOR:
    • Matija Boltižar

  • OBJAVLJENO:
  • 03.01.2018. u 21:58

CROPIX

 

“Tražimo vozače! Početna plaća na našem autu 4000 kuna, na vašem autu 8000 kuna!” Ovo je dio natpisa na oglasu koji je objavila rent-a-car kuća Non stop.

Na ovećem crno-bijelom papiru zalijepljenom za stup osim atraktivnih cifri stoje i potrebni uvjeti za posao. To su: vozačka dozvola na minimalno tri godine, dobro poznavanje grada, važeća potvrda o nekažnjavanju i posjedovanje android mobitela. Ovi uvjeti uvelike podsjećaju na potrebne kvalifikacije za još jedan posao. Nazvali smo broj i saznali da je riječ o rent-a-car kući koja prvenstveno traži vozače kako bi oni vozili njihove (ili svoje) automobile za Uber.

Mlada tvrtka

- U svom voznom parku imamo više od 200 vozača koji voze za Uber, i to nam čini 90 posto poslovanja kuće. Mlada smo tvrtka koja konstantno zapošljava i trenutno smo najveći partner Ubera u Hrvatskoj - rekao je čovjek iz rent-a-car kuće Non stop, a ime je odlučio zadržati za sebe.

Već neko vrijeme kruži priča da rent-a-car tvrtke u Hrvatskoj unajmljuju dodatne vozače kako bi oni s njihovim automobilima vozili za Uber. Na taj način automobili ne stoje u garaži, nego su na cesti i nose dodatnu zaradu kada ih već nitko nije unajmio. Ipak, još se nije dogodilo da je neka kuća otvoreno priznala da se bavi takvim poslom.

Iz Ubera nisu imali komentar na ovu priču, ali neslužbeno doznajemo da je takva praksa legalna jer svaki vlasnik vozila ima pravo koristiti svoja vozila za prijevoz putnika putem Uberove aplikacije. U drugim zemljama je Uber sklopio ugovore s nekim rent-a-car kućama te na taj način omogućuje vozačima bez automobila da voze za njih.

Model poslovanja

Recimo, jedna od njih je tvrtka Hertz koja nudi zainteresiranim korisnicima da za otprilike 180 dolara tjedno voze njihove starije automobile za Uber. Ipak, taj model poslovanja je drugačiji od onog koji rade neke rent-a-car kuće kod nas. U pravilu rent-a-car kuće naplate korištenje svojih automobila vozačima koji žele voziti za Uber i onda oni voze koliko žele i sav novac od vožnje ide njima. U ovom slučaju rent-a-car kuća zaposli vozača, da mu plaću, on radi šest dana u tjednu i zarada od vožnji ide njima.

Siva zona

Dok se neki time otvoreno bave, iz drugih rent-a-car kuća pak otvoreno negiraju bilo kakvu povezanost s takvom vrstom posla.

- Mi se ne bavimo takvim poslom, štoviše ne dajemo naše automobile ni u najam korisnicima koji izraze namjeru vožnje za Uber. Imali smo nekoliko slučajeva, gdje su naši korisnici koristili naša vozila za vožnju preko Ubera, ali smo prekinuli s njima suradnju. Cijeli taj posao je još uvijek u sivoj zoni i bilo je više informacija da inspekcija oduzima vozila Uberovim vozačima, zbog čega ne želimo riskirati - rekla je Lidija Škarica, voditeljica prodaje u rent-a-car kući Last Minute.

Isti odgovor dobili smo i u Fleet rent-a-caru.

- Mi smo protiv toga da se automobili iznajmljuju za vožnju preko aplikacije Uber, i to prvenstveno zbog ograničene kilometraže na našim vozilima. U slučaju da nam neki od klijenata otvoreno kaže da namjerava unajmiti naše vozilo kako bi vozio za Uber, onda odbijemo njegov zahtjev - kaže Nikolina Kunješić, voditeljica marketinga.

Ipak, u Hrvatskoj gospodarskoj komori su nam potvrdili da sve više rent-a-car kuća ulazi u novu vrstu poslovanja. Većinom je riječ o novim, mladim tvrtkama koje su se na tržištu pojavile tijekom posljednjih par godina i koje traže dodatnu svrhu za svoje neiskorištene automobile. Marsel Žanpera, predsjednik zajednice davatelja usluga najma vozila pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, ističe da su se na tržištu najma automobila dogodile velike promjene.

- Postoje rent-a-car kuće koje na leasing uzimaju što više novih vozila koji u voznom parku ostaju od mjesec dana pa naviše. Kako oni kupuju sve više novih vozila, jednako tako njihov vozni park postane u nekom trenutku prevelik i oni nemaju kamo sa svojim automobilima. Jedan dio prodaju, ali opet dio automobila i ostane. Da im ne bi stajali prazni, ali i da otplate leasing, traže dodatni posao i tu sada dolazi rad za Uber - veli Žanpera.

Rast prodaje automobila

Tome u prilog idu i podaci o prodaji automobila. U prvih pet mjeseci prošle godine u Hrvatskoj je zabilježen rast prodaje automobila za 28,2 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Za taj rast najviše su bile zaslužne rent-a-car tvrtke koji su prije ljeta odlučile pojačati svoju flotu za nadolazeću sezonu.

Žanpera naglašava da se svake godine bilježi rast od 10 do 15 posto, tako da smo prije par godina imali 16.000 vozila na tržištu pa 18.000 i, prema nekim procjenama, sljedeće ljeto će ih biti 23.000. Kako raste broj vozila, tako raste i broj zaposlenika, a samim time i broj vozača Ubera.

Tagovi

Izdvajamo