ZARADILI UNATOČ KRIZI

Recesija? Kakva recesija! Donosimo četiri priče nade o tvrtkama pobjednicama

BDP je u 2009. pao više od šest posto, izvoz 21,6, a uvoz 27,2 posto. Vanjski se dug popeo na više od 40 milijardi eura, a nezaposlenih je 300.000 ili 50.000 više nego u 2008. Unatoč tim rezultatima, neki su uspješno proizvodili, prodavali, zarađivali i zapošljavali
 Saša Midžor Sučić/CROPIX

Najgora recesijska godina u novijoj povijesti više je nego išta prije nje promijenila ekonomsku sliku Hrvatske: od neobuzdanih potrošača Hrvati su se u 2009. pretvorili u štedljive i izbirljive kupce, što je platila trgovina s padom prometa od gotovo 16 posto u odnosu na godinu prije. Od neobuzdanih korisnika kredita Hrvati su se pretvorili u oprezne i preplašene klijente, što je platila građevina drastičnim padom prodaje stanova i građevinskih radova.

Radikalna štednja hrvatskih i stranih kupaca srezala je industrijsku proizvodnju za gotovo 10 posto, a prihode hrvatskih tvrtki za više od 9 posto. Ukupno im je dobit za trećinu manja nego lani, a oko 25 tisuća pravnih osoba ili trećina svih tvrtki 2010. dočekuje u blokadi, s dugom od 20 milijardi kuna.

Zbog nevolja u poslovanju novu 2010. godinu dočekuje i 50 tisuća više nezaposlenih nego lani, a pitanje je dana kad će ukupni broj ljudi bez posla premašiti 300 tisuća. Dramatični rast broja stečajeva tek slijedi.

U toj dramatičnoj godini Hrvatska bilježi pad BDP-a od 6,7 posto u prvom, 6,3 posto u drugom i 5,7 posto u trećem kvartalu, pad izvoza od 21,6 posto, a uvoza od 27,2 posto te drastični rast vanjskog duga na više od 40 milijardi eura.

Pa ipak, i u takvim dramatičnim okolnostima, ima onih koji su uspjeli zarađivati, zapošljavati, proizvoditi i prodavati. Njihovi primjeri podsjetnik su da ne mora uvijek sve biti baš tako crno. (B. Stipić)

One2play: Znaju bez čega klinci ne mogu

Dok je kriza ozbiljno uzdrmala kralja igračaka Goranka Fižulića, mnogo manja hrvatska tvrtka One2play uspjela se izvući te u 2009. godini čak ostvariti i rast.

Igračke su proteklih mjeseci sišle s liste prioriteta mnogih kućnih budžeta, a oni koji kupuju spremni su potrošiti puno manje nego prijašnjih godina pa je bilo ključno u trgovinama ponuditi veći broj igračaka u nižim cjenovnim kategorijama već od desetak kuna.

Oni su to na vrijeme shvatili: prilagodba novim uvjetima i novim navikama kupaca svrstala je One2play na listu pobjednika recesije.

Tvrtka One2play u 2009. godini zabilježila je rast ukupnih prihoda od prodaje od 50 posto, a plan za 2010. godinu je rast od 20 do 30 posto. Trenutno imaju deset vlastitih maloprodajnih trgovina i 180 zaposlenih, a 75 posto prihoda nosi veleprodaja.

Za trgovce igračkama ključno je tržištu ponuditi brand na koji će se klinci jednostavno “zakačiti”, a cijelu ponudu proširiti i zabavom za odrasle, dakle raznim društvenim igrama. One2play svoje je brandove nadogradio i proizvodima koje na tržište izbacuju u suradnji s velikih hrvatskim tvrtkama poput Francka s kojim proizvode Gormiti čipi čips ili Kraša s kojim su tržištu ponudili Fifi bananko.

- Kriza na tržištu je evidentna i nije zaobišla niti naš biznis. Pravodobno planiranje, prepoznavanje novih prihvatljivih cjenovnih razreda i još veći rad na kvaliteti, velikoj vrijednosti za novac naših proizvoda pridonijelo je stabilnom rastu naše kompanije - kažu u tvrtki One2play čiji je vlasnik Alen Magdić, a suvlasnik Dejan Maćešić.

Zbog poplave jefinih kineskih igračaka svi ozbiljni uvoznici i proizvođači naglasak stavljaju na kvalitetu pa je i u tvrtki One2play prioritet kvaliteta i sigurnost proizvoda. Od ovog ljeta brojna testiranja i provjere One2play je proširio i testiranjem roditelja koji im ukazuju na prednosti i nedostatke nekog proizvoda te cijenu koju su spremni za njih platiti.

- Za iduću godinu prioritet je ubrzanje obrtaja imovine, kvalitetno planiranje i vrhunska suradnja sa svim odjelima tvrtke. To zapravo znači da ćemo informatički još bolje povezati sve odjele kroz širenje IT sustava, čime postižemo bolju koordinaciju, a sve u svrhu daljnjeg povećanja obrtaja zaliha - najavljuje Mirjana Glavak, voditeljica odnosa s javnošću tvrtke One2play. ( G. Galović)

Geofoto: Zaposlili 37 stručnjaka

Gledamo tržišta diljem svijeta. To je formula našeg uspjeha, otkriva Zvonko Biljecki, vlasnik tvrtke Geofoto s kojom je uspio postati važan igrač i u svjetskom biznisu fotogrametrije, kartografije i geoinformatike. Geofoto je 2009. godine imao rast od 31 posto i prihode veće od 19 milijuna eura. Ništa manje ambiciozno Biljecki ne ulazi niti u 2010. godinu u kojoj očekuje rast od oko 25 posto.

- Već u siječnju sklopit ćemo ugovor sa stranom financijskom insititucijom o ustupanju deset posto udjela u tvrtki na pet godina, a taj će nam ugovor biti jaka financijska injekcija da već u 2010. godini ostvarimo svoju viziju te postanemo lider u regiji i Europi - kaže Zvonko Biljecki koji je u godini ekonomske krize i pada poslovanja iznenadio s brojnim novim ugovorima za poslove u regiji, ali i zemljama Srednjeg Istoka i Južne Amerike.

Rast ćemo iduće godine 25 posto, dodaje Biljecki, a vjerujem da ćemo zbog stalnog povećanja obujma poslova i novih ugovora i dalje zapošljavati po dva djelatnika tjedno. Tvrtka je samo od kolovoza do danas zaposlila 37 novih ljudi većinom sa visokom stručnom spremom.

Sređivanje imovinsko-pravnih odnosa, sređivanje katastra i zemljišnih knjiga posao je koji ima stalni rast i nema zemlje koja ne treba snimanje iz zraka i različita mjerenja, pa je i ta činjenica presudna da Geofoto ima ambiciozne planove.

Geofoto je tvrtka koja danas ima oko 250 zaposlenih, a namjera im je da u idućih nekoliko godina dosegnu brojku od 500 ljudi. Samo su ove godine ugovorili poslove u vrijednosti od 200 milijuna kuna. Plan tvrtke je da u 2012. godini izlistaju dionice na jednoj od europskih burzi, a tržištu bi ponudili minimalno 25 posto udjela.

- Nećemo ići na javnu ponudu, nego na privatnu, odnosno ovaj ćemo udjel ponuditi određenim bliskim investitorima koji imaju slične ambicije - najavio nam je Biljecki. ( M. Kuskunović)

Ekološko gospodarstvo Sever: Internet prodaja in, veliki lanci out

Rad i kvaliteta. Recept je to kojim je obiteljsko gospodarstvo Sever iz Ivanić Grada, koje se bavi ekološkom poljoprivredom, uspjelo pobijediti recesiju. Dok većina poljoprivrednika proizvodi pšenicu i oslanja se isključivo na državne poticaje, oni su i prije krize uspjeli svojim proizvodima i uslugom osvojiti kupce, a onda ih u recesiji i zadržati.

Štoviše, i iduće godine, od koje mnogi strahuju, planiraju rast.

- Recesija nam nije naštetila, ove ćemo godine imati promet veći za deset posto u odnosu na prošlu godinu. Naši potrošači koji cijene ekohranu ostali su nam vjerni iako je pala kupovna moć - kaže Mario Sever, vlasnik ekološkog gospodarstva Sever, koje se posljednih godina uspjelo profilirati u jednog od najvećih proizvođača zdrave hrane u Hrvatskoj.

Plan je u idućoj godini završiti investiciju od oko milijun kuna u preradbene kapacitete, povećati proizvodnju i zaposliti nove radnike.

Obitelj Sever trenutno na 75 hektara proizvodi ekohranu i to žitarice, povrće u plastenicima, ekomeso i razne prerađevine. Osim četvero članova obitelji, zapošljavaju sedam stalno zaposlenih radnika, a povremeno angažiraju i sezonske radnike.

Sever kaže kako je teško procijeniti koliko su im godišnji prihodi, jer je riječ o sezonskom karakteru proizvodnje, no ono što sigurno znaju je da tržište ekohrane, iako je recesija nije palo.

Godišnje bi ovo obiteljsko gospodarstvo za 75 hektara trebalo od države dobivati više od 200.000 kuna poticaja, no Mario Sever kaže kako isplate često kasne ili država smanji vrijednost isplate za ekoproizvodnju koja za hektar iznosi 3000 kuna.

- Mi smo danas prisutni u čak 54 prodajna mjesta trgovina DM-a, koji su nam najbolji kupci, a iz pojedinih trgovačkih centara smo se povukli jer smo imali problema s naplatom robe. Imamo i vlastita prodajna mjesta u Zagrebu, na dvije lokacije, tržnici Dolac i Trešnjevka, a jako dobro nam ide i internet prodaja - kaže Sever.

U njihovoj je bazi podataka oko 800 kupaca kojima dostavljaju robu na kućni prag i ovaj segment se dobro razvija. Cijene za pojedine proizvode već su sada, tvrde, niže od cijena konvencionalne poljoprivrede iako se u javnosti stalno stvara dojam da je zdrava hrana jako skupa.

- Najviše nas brine uvoz ekohrane koji je golem. Ako bi njega smanjili, bilo bi prostora za veliki razvoj 700 eko proizvođača u Hrvatskoj - zaključuje Sever. ( M. Kuskunović)

Pet minuta: Na idejama zaradili osam milijuna kuna

Oni su uspjeli zgrabiti svojih pet minuta i izbjeći recesiju. Oni su mali igrači koji više nego uspješno rade za velike igrače kao što su Vodafone i Microsoft.

Viktor Marohnić i Saša Šarunić 2005. godine osnovali su tvrtku Pet minuta. Prvi veliki uspješan projekt koji im je osigurao uspjeh njihov je web servis za razmjenu fotografija Ptičica.com. To je danas najpopularniji fotosajt u Hrvatskoj koji ima 12.000 članova i 100.000 posjetitelja mjesečno.

U međuvremenu su osmislili i realizirali i društvenu mrežu za mlade Trosjed, koja već ima 70.000 korisnika i 200.000 posjetitelja mjesečno, te servis Zrikka koji kao mini blog nalikuje Twitteru. I tu nije kraj. Iz radionice mlade tvrtke Pet minuta izašao je i Shout’Em, još jedna društvena mreža.

- S tim smo projektima počeli kao mlada tvrtka prije nekoliko godina te su vrlo brzo postali jako uspješni i donijeli nam dobre reference. Trenutno su naši najjači brendovi Pet minuta (Five Minuites) kao tvrtka za razvoj softvera koja radi s tvrtkama poput RealNetworks, Vodafone, Microsoft i ostalima te Shout’Em, naš projekt koji je dobio brojna priznanja po cijelom svijetu i Hrvatskoj - ističe Viktor Marohnić.

Inventivni vlasnici tvrtke ove su godine ostvarili prihode od osam milijuna kuna. Samo godinu dana ranije prihod je bio višestruko manji - dva milijuna kuna.

Mladoj ekipi ideja ne nedostaje, a formula uspjeha je stvaranje vlastitih proizvoda na brzorastućem tržištu modernih tehnologija, weba i mobilnih komunikacija, i to za domaće i strano tržište.

- Ove smo godine narasli sa 12 zaposlenika na 24. Prihodi su nam se povećali četiri puta te će na kraju 2009. godine biti oko 1,1 milijun eura, a plan za 2010. godinu je rast između 30 i 50 posto - priča Viktor Marohnić. Otkriva kako je njihova formula uspjeha razvoj inovativnih servisa.

- Prije nekoliko godina smo se počeli baviti razvojem društvenih mreža kad je to bio više entuzijazam i hobi, a danas je to preraslo u pravi posao. Sve više klijenata nas traži zbog našeg iskustva i tehnologija koje imamo na tom području - ističe mladi vlasnik tvrtke.

Tvrtka Pet minuta, koja je definitivno svijetli primjer malih poduzetnih tvrtki koje su uspjele pobijediti recesiju, 95 posto prihoda ostvaruje izvozom i to planira i zadržati.

- Uglavnom smo orijentirani na izvoz i globalno tržište - ističe Marohnić. ( G. Galović)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 03:52