PIŠI BRIŠI

ŠKORINI PREPRAVCI PROGRAMA O OBRAZOVANJU Bave se stvarima koje ne postoje, a jedna ideja vezana uz nacionalne manjine zahtijeva i mijenjanje Ustava

Miroslav Škoro
 Damir Krajac / CROPIX

Domovinski pokret Miroslava Škore izmijenio je svoj izborni program u dijelu obrazovanja koji se tiče toga što učenici moraju znati o Domovinskom ratu i u kojem se Domovinski pokret odredio prema školama nacionalnih manjina, piše Telegram.

Naime, u obrazovnom programu nalazila se rečenica koja je glasila "Svim učenicima mora biti jasno: Domovinski rat i volja naroda su u ishodištu suverene države i slobode", a nakon te rečenice iz Domovinskog pokreta su naglasili da je "vrijeme da se ukinu odvojene škole za manjine, a umjesto toga nastavu za pripadnike manjina organizirati tako da se omogući dopunska nastava iz određenih predmeta".

Danas te rečenice u programu Domovinskog pokreta nema.

Naime, prema Ustavnom zakonu o pravima nacionalnih manjina u članku 11. daje se izričito pravo pripadnicima nacionalnih manjina na odgoj i obrazovanje na jeziku i pismu kojim se služe.

Da bi svoju ideju o ukidanju “odvojenih škola za manjine” proveo u djelo, Škoro bi morao mijenjati Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina.

Iz Domovinskog pokreta istaknuli su da su izmjene u manjem dijelu programa o obrazovanju učinjene nedavno, prilikom dodatne revizije nakon, kako kažu, razgovora s partnerima i članovima te da vode računa o osjetljivoj prirodi pitanja manjina.

Danas u programu Domovinskog pokreta fokus je, umjesto ukidanja odvojenih škola za manjine, stavlja isključivo na "škole srpske nacionalne manjine u Vukovaru" te navode da će se "snažno založiti za postupno ukidanje segregacijskih elemenata u školama srpske nacionalne manjine u Vukovaru, uz povećanje integracijskih elemenata koje osigurava hrvatski obrazovni sustav".

Sadržajno, niti u ovoj inačici nije jasno što se točno želi i na koje srpske škole u Vukovaru misli.

U hrvatskim osnovnim školama, učenici pripadnici nacionalnih manjina nastavu mogu slušati prema tri osnovna modela koje im garantiraju Ustav, Ustavni zakon i Zakon o odgoju i obrazovanju na jeziku u pismu nacionalnih manjina.

Ako se opredijele za model A, učenici će slušati svu nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina, u modelu B imat će dvojezičnu nastavu, a u modelu C imat će segmente nastave u kojima će njegovati materinski jezik i kulturu.

Iz Domovinskog pokreta su odgovorili na pitanje na koje su se točno "škole srpske nacionalne manjine u Vukovaru" referirali te objasnili da se to odnosi na posebne razredne odjele u školama, gdje se nastava izvodi po modelu A, odnosno kompletna nastava se izvodi na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu, a hrvatski jezik se uči u istom broju sati u kojem se uči jezik manjine.

Ističu da sukladno važećim zakonima i podzakonskim aktima koji uređuju ovo pitanje, pripadnici nacionalnih manjina imaju pravo na izbor školovanja po modelu A, B ili C, pri čemu primjerice u Vukovaru, kako tvrdwe, gotovo su svi roditelji odabiru model A.

- Nasuprot tome postoje još dva modela, koja za razliku od spomenutog promiču integraciju djece i međusobno povezivanje, s obzirom na to da, primjerice model C podrazumijeva izvođenje nastave na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu, uz dodatne sate namijenjene učenju jezika i kulture nacionalne manjine.

Smatramo da model koji se trenutno provodi u vukovarskim školama potiče segregaciju i razdvajanje onih najmlađih na osnovi nacionalne pripadnosti. Čvrstog smo stava da je RH dužna poticati integraciju djece kroz školski sustav i omogućavanje normalnog suživota za sve stanovnike krajeva naseljenih nacionalnim manjinama - navodi se u odgovoru Domovinskog pokreta portalu Telegram.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 02:50