Kao što se i očekivalo, ispunjavanje mjerila Europske Unije za zatvaranje pristupnih pregovora postalo je politički najosjetljivije upravo u pitanju restrukturiranja brodogradilišta.
U EU navode da su svjesni osjetljivosti tog pitanja za hrvatsku javnost, ali i upozoravaju da problem nije u zahtjevima EU, nego u dugogodišnjem izbjegavanju Hrvatske da riješi probleme tih škverova koji su godinama primali državne potpore. Takve potpore sada krše pravila tržišnog natjecanja, stoga su neprihvatljive za Uniju.
Hrvatska je dogovorila s EU modalitete prema kojima će se rješavati taj problem. Hrvatska Vlada pristala je pokušati privatizirati brodogradilišta. U slučaju neuspjeha za neka će brodogradilišta početi stečajni postupak, a za neka čak i likvidacija. Sve planove za restrukturiranje brodogradilišta morat će najprije prihvatiti Hrvatska agencija za tržišno natjecanje, a zatim Europska komisija.
Dok se pitanje restrukturiranja ne riješi, Hrvatska ne smije više brodogradilištima davati jamstva za kredite za bilo kakve nove narudžbe, a škverovi ne smiju primati nove narudžbe.
Hrvatska je željela završiti pregovore s EU u svim poglavljima još prije kraja ove godine. No, upravo zbog težine problema restrukturiranja brodogradilišta te izazova iz poglavlja o pravosuđu, na završetak pregovora morat će se pričekati malo dulje, najranije do proljeća sljedeće godine.
6 brodogradilišta
9000 radnika
6000 kooperanata
9000 zaposlenih u tvrtkama dobavljačima
8 milijardi kn gubici u 5 brodogradilišta
1 brodogradilište, Uljanik, posluje u plusu
3 kupca za 3 škvera:
austrijski A-tec za 3.maj
Samoborski DIV za Brodosplit
Končar, Jadranska ulaganja za Brodotrogir
440 milijuna eura obećana ulaganja novih vlasnika
6 milijardi kuna duga mora otplatiti država