PREVID

STARA ODREDBA KOJA SE NE PROVODI U PRAKSI Učitelji moraju obnavljati licence svakih pet godina, ali nitko ne zna kako i gdje

AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 03.04.2018. u 16:00

  • Kolika je briga države o učiteljskoj profesiji pokazuje primjer zakonske odredbe koja figurira u temeljnom zakonu o školstvu više od deset godina, a da se ne provodi u praksi.

    Zakon o odgoju i obrazovanju navodi kako učitelji svoje kompetencije za rad dokazuju javnom ispravom koju zakon naziva licencijom. Nju, kaže zakon, učitelji imaju dužnost obnavljati svakih pet godina. Od uvođenja ove odredbe u srpnju 2008. do danas zakon je mijenjan 11 puta, odredba je svaki put preživjela na papiru, ali nikada nije zaživjela u praksi.

    Stručni ispit

    U praksi stvari funkcioniraju tako da nakon završetka studija učitelji godinu dana imaju status pripravnika, nakon čega polažu stručni ispit. Taj je stručni ispit u zakonu poistovjećen s prvom licencijom, pri čemu nije pronađeno rješenje za obnovu licenci, pa učitelj kad jednom uđe u sustav ne podliježe obnovi provjere kompetencija svakih pet godina kao što im to nalaže zakon.

    - Relativno normalan čovjek na ovakvo što nema odgovor - komentira profesorica Učiteljskog fakulteta u Rijeci i bivša predsjednica Nacionalnog vijeća za odgoj i obrazovanje Jasna Krstović. Osim što je, dodaje, riječ o ignoriranju zakonske obveze, ta je priča nepravedna za struku koju najkraćim putem tjera u uranilovku. Išao, ne išao, ipak ideš - dobivaš tzv. licencu zauvijek, iako to ne može kvalitetno funkcionirati u ovoj profesiji - smatra Krstović, prema čijem se mišljenju licenca i stručni ispit nipošto ne mogu izjednačiti, iako imaju podudarnosti.

    - Nije isti tijek, odnosno procedura, a bogme ni način kako se vrednuju i mjere, kamoli kako se licence obnavljaju - smatra Jasna Krstović.

    Podloga

    Prema njezinim riječima, podloga za uvođenje sustava licenciranja napravljena je prije dvije godine (26. veljače 2016.), otkad dokument stoji na službenim stranicama Nacionalnog vijeća za odgoj i obrazovanje pod nazivom “Okvir nacionalnog standarda kvalifikacija za učitelje u osnovnim i srednjim školama”. Ti su standardi predstavljeni krovnim dokumentom za razvoj učiteljske profesije u Hrvatskoj, a među stručnjacima koji su ih pripremili bila je i sadašnja ministrica obrazovanja Blaženka Divjak. I ovaj dokument ostao je slovo na papiru, pri čemu saborsko tijelo - Nacionalno vijeće koje ih je preporučilo - ne postoji više od godinu dana. Zadnju sjednicu održali su 20. prosinca 2016., otkada nemaju kvorum jer Sabor nije imenovao nove članove i predsjednika.

    Prema mišljenju Vlatke Domović, profesorice zagrebačkog Učiteljskog fakulteta, stručni ispit po našemu zakonu postaje trajna licenca, no kako je u Zakonu navedeno relicenciranje, logikom stvari - prva licenca nije dovoljna.

    - Stručne ispite moguće je interpretirati kao stjecanje prve licence, no drugo je pitanje koliko se dugo sustav stručnih ispita nije mijenjao. Pitanje je i kako se provodi pripravništvo, s obzirom na to da u dijelu sustava mentoriranje pripravnika ne funkcionira najbolje. Mladi učitelj, naime, nema u svim školama svog mentora stalno na raspolaganju.

    Također, mentori ne dobivaju stručnu podršku za razvoj mentorskih vještina. Ono što nam nedostaje je konsenzus oko nacionalnih kompetencijskih standarda za učiteljsku profesiju na temelju kojih bismo mogli razraditi novi model licenciranja, relicenciranja i napredovanja u profesiji. Inače, zakone držim ozbiljnim štivom, pa kada se licenciranje 2008. pojavilo u zakonu, očekivala sam njegovu realizaciju. Samo ću reći da je sada 2018. - komentirala je Vlatka Domović.

    Na čekanju

    Na upit je li u planu Ministarstva uvođenje licenciranja, ako jest kada i po kojemu modelu, ministrica Blaženka Divjak odgovara opširnim objašnjenjem situacije. Potvrđuje da je licenciranje ušlo u zakon prije desetljeća, ali se, kako kaže, u međuvremenu nije implementiralo u punom obimu. Zakon je, nastavlja, predvidio donošenje pravilnika o licenciranju, a taj je trebao biti donesen do 2013. godine.

    - U međuvremenu je prihvaćen Zakon o HKO-u i Strategija obrazovanja koji utječu na obradu teme licenciranja. Izrađen je i dokument Nacionalni standard kvalifikacije za učitelje kao podloga za uvođenje sustava licenciranja. Trenutno su u Vladinoj proceduri izmjene i dopune Zakona o odgoju i obrazovanju kao i priprema za drugo čitanje izmjena Zakona o HKO-u u Saboru i to je razlog što u ovoj godini nije planirano donošenje pravilnika koji bi regulirao tematiku licenciranja - kaže Divjak.

    Izdvajamo