A STOTINE TISUĆA KUNA OTIŠLO JE NA APARTMANE

Što je šef HRZ-a pisao pet mjeseci prije pada MiG-ova: Luciću, nemam dijelova, u banani smo...

Ronald Goršić / CROPIX

Na upozorenja zapovjednika HRZ-a Vlade Bagarića djelomično se reagiralo tek kada je upozorio na moguće nepovoljne reakcije iz NATO-a

ZAGREB - “Uskoro ćemo ostati bez guma, ispravnih pričuvnih motora nemamo. U posljednjih 6 mjeseci piloti lete samo 3-4 sata, nije ostvaren niti jedan let u sklopu borbene obuke, obuka u noćnom letenju je prekinuta, do daljnjega je prekinuta obuka za nastavnike letenja. Upitna je mogućnost nadzora zračnog prostora. Molimo Vašu pomoć i Vaš utjecaj radi nabave traženih roba i usluga.”

Potrošena sredstva

Sukus je to dva dramatična pisma koja je zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, general Vlado Bagarić slao načelniku Glavnog stožera, generalu Josipu Luciću i u kojima vapi za pomoći kako bi se koliko-toliko održala sposobnost djelovanja borbenih aviona.

No, sredstva koja su se mogla iskoristiti za nabavu guma i ostalih dijelova za MiG-ove Lucić je već utrošio za izgradnju apratmana u vojnoj bazi na Kovčanju. Za izgradnju bez građevinske dozvole Lucić je povlačio sredstva iz proračuna više postrojbi i zapovjedništava. Neslužbeno, riječ je o nekoliko milijuna kuna. Za to su sredstva pronađena, dok za gumu koja stoji oko 4000 kuna sredstava nema.

Ponovno upozorenje

Iako su nakon pada dvaju MiG-ova i ministar obrane i sam general Bagarić tvrdili da su avioni spremni za izvršavanje zadaća, ova pisma pokazuju potpuno drugačiju sliku stanja. Tako 23. rujna 2009. general Bagarić piše generalu Luciću da još nisu sklopljeni ugovori za nabavu dijelova za održavanja MiG-a 21 dvosjeda.

Bagarić tada upozorava da imaju samo 9 guma za glavnu nogu MiG-ova i da će uskoro ostati bez njih. Također napominje da nema ispravnih pričuvnih motora za MiG dvosjed. U dramatičnom tonu upozorava da svako odgađanje nabave može dovesti u pitanje nadziranje zračnog prostora i nepovoljne reakcije iz NATO-a. Ovaj vapaj je samo djelomično urodio plodom.

U pismu od 14. travnja 2010. Bagarić upozorava Lucića da je stiglo samo osam guma, što je nedovoljno i zbog čega se morala prekinuti obuka pilota i smanjiti broj naleta pilotima. Osim toga, zapovjednik Ratnog zrakoplovstva napominje da će HRZ-u zbog nerealizirane nabave nedostajati piropatrona koje služe za katapultiranje pilota aviona. Zbog svega je obuka pilota svedena na minimum.

Guma 4000 kn? Previše je...

Cijena jedne gume za stajni trap MiG-a 21 je oko 4000 kuna, dok piropatrone stoje od 500 do 3500 kuna.

Piloti su godinama gume nabavljali tako da su ih skidali s aviona koji nisu u voznom stanju. No, i one su se istrošile, a general Lucić nema sluha za muke pilota.

Dok se troše novci na Kovčanju, ugrožen je nadzor zračnog prostora države, ugroženi su životi pilota.

Bagarić upozorava i da još nisu popravljeni avioni ZLIN 242 L koji se koriste za obuku, zbog čega kadeti neće završiti preddiplomski studij i neće biti primljeni u djelatnu vojnu službu. Mogu li vrhovni zapovjednik i premijerka i na ovo zažmiriti ili će konačno smijeniti generala Lucića i provesti snažne kadrovske promjene u vojnom vrhu.

Pisvo zapovjednika HRZ-a Vlade Bagarića:

PREDMET: Problematika obuke i održavanja zrakoplova MIG-21, 14. travnja 2010. godine

NAČELNIK GS OS RH

n/r general zbora

Josip Lucić

Kako duže razdoblje nije realiziran plan nabave roba i usluga za održavanje borbenog aviona MIG-21, nastavit će se razdoblje ograničene njihove operativne uporabe.

Trenutačno stanje u provedbi zadaća i obuke je sljedeće:

1. Dežurni borbeni dvojac

U posljednjih 6 mjeseci je izrazito mali nalet pilota, 3-4 sata po pilotu, što je nedovoljno za održavanje osnovne razine borbene spremnosti. Sva raspoloživa sredstva (p/d i p/m) stavljena su u funkciju provedbe ove zadaće.

2. Borbena obuka pilota

U posljednjih 6 mjeseci niti jedan let nije ostvaren u sklopu borbene obuke i piloti stagniraju u održavanju dostignute razine obučenosti i uvježbanosti. Pored navedenog zaustavljen je nastavak osposobljavanja 3 mlada pilota za dežurstvo u sastavu dežurnog borbenog dvojca.

3. Obuka u noćnom letu

Prekinuta je obuka u noćnom letenju. Nastavak obuke je moguć jedino u uvjetima osposobljenosti pilota za provedbu zadaća u dnevnim uvjetima.

4. Obuka za nastavnike letenja

Radi nedostatka p/d i p/m za avion dvosjed do daljnjeg je prekinuta obuka za nastavnika letenja.

ZAPOVJEDNIK general bojnik

Vlado Bagarić

Izdvajamo