EKSKLUZIVNE FOTOGRAFIJE

TESTIRALI SMO PRVU TESLU U HRVATSKOJ Jutarnji iza volana revolucionarnog automobila

    AUTOR:
    • Dragana Radusinović

  • OBJAVLJENO:
  • 30.06.2014. u 15:22

Tomislav Krišto / CROPIX

Sportska limuzina je oko osam puta jeftinija za gradsku vožnju od prosječnog benzinca

Tesla, Model S, sportska limuzina na električni pogon nema motor. Dobro, ima motor, ali ga ne možete i ne morate vidjeti. Na mjestu motora je dodatni prtljažnik, dovoljno velik, uvjerili smo se da u njega stane - novinarka.

- Za to vam ne treba mehaničar - komentirao je električar EPH u garaži sjedišta Jutarnjeg lista, gdje smo proučavali tehnologiju vozila na struju bez šuma.

Teslu, Model S, crne boje prvi je u Hrvatskoj kupio Saša Cvetojević, poduzetnik i investitor, dovezao ga je iz Nizozemske prošli tjedan, a Jutarnjem je listu omogućio kratku test vožnju jer mu je kako kaže cilj promicati smisao kupnje električnih automobila.

- Molim vas pišite više o mojem autu, a manje o meni - kaže Cvetojević upozoravajući da je prednji dio automobila širi nego neiskusan vozač okom može dokučiti gledajući kroz vjetrobransko staklo pa su mogućnosti neželjene ogrebotine velike.

Teslu je prejednostavno voziti. Kao i kod svakog automatika, lijeva noga ne smije raditi ništa, a desna mora biti na kočnici dok se automobil s automatskim mjenačem postavlja u poziciju vožnje - naprijed, natrag ili u parkirni položaj. Ako ga želite zakočiti ručnom kočnicom, nju ćete naći na “touch screenu”, zaslonu na dodir koji dominira u Tesli.

Papučica gasa je iznimno osjetljiva. Pritisnite je jače i ispalit će vas poput metka, zato je potrebno gas dodavati oprezno. Tesla usporava čim se pusti papučica gasa, a kad se stisne kočnica energija koja se troši na zaustavljanje ne nestaje u vjetar, već se vraća u bateriju - puni je.

Tesla Model S ima 2,1 tonu, a dojam koji ostavlja u vožnji je “lagan poput pera”. Na prvi pogled riječ je o skupoj igrački koja košta između 60 i 100 tisuća eura bez poreza, ovisno o razini opreme.

Na drugi pogled, Tesla Model S, kaže Cvetojević “troši jednu litru benzina na 100 prijeđenik kilometara”. Toliko potroši na stotinu kilometara u cijeni struje, oko osam puta jeftiniji za gradsku vožnju od prosječnog benzinca.

Tesla je stalno spojen na 3G mrežu, putem Google Maps-a daje informacije o gužvi na cestama i predlaže najbolju rutu. Puni li se na superpunjačima Tesla Motorsa kakvih još nema u Hrvatskoj, tada vozi besplatno jer kompanija za cijenu automobila daje na svojim punjačima struju besplatno.

S jednim punjenjem baterije može prijeći do 350 kilometara. Proizvođač kaže da je maksimun 403 kilometra, no to ovisi o stilu vožnje vozača.

- Bateriju se za gradsku vožnju nikada ne treba puniti do kraja jer joj se time smanjuje vijek trajanja. To je kao kad vodom punite bokal i želite ga napuniti do vrha pun. Prvo punite brzo do neke razine, oko dvije trećine, a zadnju trećinu sporije kako biste napunili do vrha precizno. Tako i super punjač zadnju trećinu baterije puni sporije - pojašnjava Cvetojević Teslu za kojeg kaže da se još uvijek upoznaju međusobno, kako on automobil tako i on njega.

- Bitno je naglasiti da superpunjači rade sa istosmjernom strujom kojom direktno pune automobil, a sve ostalo su utičnice koje imaju izmjeničnu struju i automobil ih koristi samo kao izvor struje koju onda sam pretvara i puni se - pojašnjava Cvetojević Teslin superpunjač.

A kad se Tesla nađe pokraj originalnog Teslinog superpunjača, stražnji žmigavac sa vozačeve strane sam se otvori jer ga prepozna, a tamo je utičnica za struju.

- Tesla je auto koji ne zastarjeva. Njegov software se nadograđuje putem interneta kad god oni u tvornici osmisle neko poboljšanje - kaže pokazujući na ekran koji poput kompjutorskog nudi niz mogućnosti i zaključuje: -Tko zna što će mi sve nuditi u budućnosti. Sada mu na pitanje u mikofon (govorom) izlistava restorane, hotele ...

Garancija na Teslinu bateriju je osam godina, a na sve ostalo četiri godine. Jedna od prvih destinacija prvog Tesle u Hrvatskoj i nejgova vozača bila je Smiljan kraj Gospića, rodno mjesto Nikole Tesle po čijem je dizajnu električnog motora Tesla i napravljen.

- Htio sam ga tamo napuniti, ali punjač nije radio - kaže Cvetojević sliježući ramenima.

Nestao je potom u vidu magle još uvijek sa probnim nizozemskim tablicama u bitku za registraciju, homologaciju i promicanje električnog automobila na hrvatskim ulicama koji može razviti brzinu do 210 kilometara na sat.

Tesla Motors je zanimljiva kompanija, ne možete niti da hoćete postati njihov zastupnik, ne možete kupiti Teslu za preprodaju, možete ga kupiti samo preko njihova weba.

Izdvajamo