LAŽIRANJE POVIJESTI

TKO NA WIKIPEDIJI PROMOVIRA USTAŠE Ovaj čovjek urednički potpisuje veličanje NDH

Biljana Gaurina / CROPIX

Do pozicije prvog birokrata Čokor je došao izigravanjem pravila rada na Wikipediji

Darko Čokor, poznatiji pod nadimkom SpeedyGonzales, jedan je od glavnih urednika (birokrata) na hrvatskoj Wikipediji, koju su brojni bivši suradnici i administratori prozvali “Nezavisnom wikipedijom hrvatskom” zbog pristranog i radikalno-desnog prikazivanja nekih činjenica iz hrvatske povijesti.

Kao što smo jučer objavili u Jutarnjem listu, hrvatsku inačicu popularne online enciklopedije, kako tvrde neki bivši suradnici, preuzeli su desničari koji pokušavaju revidirati povijest vezanu uz Drugi svjetski rat i Ustaše, a svima koji pokušavaju mijenjati članke o povijesnim i političkim temama, blokiraju račune.

Darko Čokor završio je Fakultet elektrotehnike i računarstva. Živi u Zagrebu, a hr.wiki počeo je uređivati još 2004. kada je hrvatska verzija imala tek 4000 članaka. Danas hr.wiki ima preko 140.000 članaka, više od 90 tisuća prijavljenih suradnika, 20-ak administratora i pet birokrata, među kojima je i Čokor.

Iako administratori većinom žele ostati anonimni, Čokor je već istupao u medijima i to nekoliko puta, želeći na taj način promovirati Wikipediju. Tako je, primjerice, prošle godine u intervju Jutarnjem listu pojasnio je i neke sukobe koji se događaju unutar wiki zajednice.

- Brza reakcija administratora onemogućila je nastanak nekih nepoželjnih ponašanja. Sukobi mogu biti osobni ili oni oko sadržaja. Osobni sukobi nisu dopušteni, nesuglasice glede sadržaja rješavamo pobijanjem loših izvora ili potvrdom onih dobrih - rekao je u rujnu prošle godine Čokor.

Čokor je sada u statusu birokrata, a oni zapravo imaju najveću moć u wiki hijerarhiji. Birokrati, naime, imaju mogućnost promoviranja suradnika u administratore, a to je, smatraju neki naši sugovornici, najveći problem.

Prije je, naime, postojao arbitražni odbor sastavljen od svih administratora, koji je, kaže naš sugovornik, povratkom sadašnje garniture 2009. ukinut.

- Takva restriktivna politika se rijetko provodi na Wikipedijama drugih jezika i iako admini imaju pravo samostalno odrediti pravila na razini pojedine države, često su baš oni ti koji ih se ne pridržavaju, pritom u pravilu ponižavajući nove i nepodobne suradnike nazivajući ih vandalima dok istovremeno drugi suradnici, pod zaštitom admina, brišu sve doprinose nepodobnih suradnika zbog ideoloških neslaganja - kaže osnivač grupe na Facebooku “Razotkrivanje sramotne hrvatske wikipedije”.

On tvrdi da hrvatskom wikipedijom već skoro 10 godina upravljaju isti ljudi koji su manipuliranjem suradnika uspjeli promijeniti pravila za dodjelu administratorskih ovlasti tako da oni sada imaju potpunu kontrolu.

Na drugim izdanjima Wikipedije, kaže naš sugovornik, administrator se postaje vlastitim trudom i sposobnostima, dok hrvatskom Wikipedijom vlada drugačija praksa. - Bilo je pokušaja da se ta apsolutna kontrola šačice ljudi naruši, te su 2009. godine odlukom zajednice vodeći ljudi smijenjeni i izbačeni iz Wikipedije na hrvatskom i to zbog maltretiranja, mobbinga, ignoriranja dogovora, širenja laži i osobnih napada. Koristeći pritisak na druge suradnike i admine preko privatnihkanala, ti isti ljudi se u roku par mjeseci vraćaju natrag

Čokor sve optužbe odbacuje. U kratkom telefonskom razgovoru rekao nam je da je napisao demanti na naš članak koji će poslati svim medijima i Državnom odvjetništvu, ali na razgovor s nama nije pristao.

Stavovi moraju biti neutralni

Wikipedija je u vlasništvu neprofitne organizacije Wikimedija, svi suradnici rade volonterski, a krovna organizacija niti njen osnivač ne odgovaraju za sadržaj. Zapravo nemaju ni ingerenciju na lokalne inačice, pa tako ni na hrvatsku.

U Velikoj Britaniji, čija je Wikipedija najvjerodostojnija postoje odbori koji primaju pritužbe korisnika.

- To nisu teme s kojima se mi bavimo niti smo čuli za takvo što u Hrvatskoj. Pravila Wikipedije jasno kažu da pogled na neku temu mora biti neutralan. Ako dođe doproblema to rješava Odbor - kažu u britanskom Odjelu za komunikaciju s medijima.

Izdvajamo