BIZNIS BEZ GRANICA

Velika hrvatska poduzeća: Vidimo li interes, ulagat ćemo i u srpske sportaše

Ante Cizmic/CROPIX

Priča o prekograničnom sponzoriranju samo je kamenčić u mozaiku gospodarske suradnje Hrvatske i Srbije

ZAGREB - Desetljeće i pol nakon završetka rata sve više hrvatskih tvrtki okreće se sponzoriranju nogometnih i drugih sportskih reprezentacija u dojučerašnjem neprijatelju - Srbiji. Led je probio Ivica Todorić , čija je tvrtka Mivela jedan od sponzora srbijanske nogometne reprezentacije i službena voda reprezentacije našega istočnog susjeda na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Južnoj Africi. Pokroviteljstvo nad srbijanskim sportom Todoriću nije bilo strano niti ranije, pa je on još 2003. sponzorirao košarkašku ligu tadašnje Srbije i Crne Gore.

Todorićev primjer sada polako počinju slijediti i druge hrvatske tvrtke. Biznis, kažu, ne poznaje granice, niti bi trebao biti opterećen lošim povijesnim iskustvima.

Da je spremna okrenuti novi list u odnosima sa susjedima, Hrvatska je pokazala 2000., kada je u Zagrebu održan summit Europske Unije i zemalja europskog jugoistoka, kao i kada je pristala otvoriti vrata CEFTA-e zemljama europskog jugoistoka. Od toga pa do nošenja loga hrvatskih tvrtki na srbijanskim dresovima samo je mali korak.

Sponzori Nijemcima

- Naravno da bih sponzorirao i srbijanske timove i reprezentacije. Ako tvrtka želi uspjeti na tržištu regije, onda mora biti otvorena i za takve mogućnosti. To radi i Coca-Cola, pa zašto ne bi i naše kompanije? - pita se Domagoj Ivan Milošević, predsjednik Uprave Pastora.

Ideja sponzoriranja klubova i reprezentacija u širem okruženju nije strana ni Emilu Tedeschiju, predsjedniku Uprave Atlantic grupe. Njegova je kompanija, podsjeća, zajedno s Multipowerom, sponzor njemačke rukometne reprezentacije, čiji je pokrovitelj bila i tijekom rukometnog prvenstva održanog u Hrvatskoj.

- Normalno je da tvrtka koja posluje na nekom tržištu sponzorira i tamošnje klubove i reprezentacije. U tome ne vidim nikakav problem - poručuje Tedeschi.

Sponzoriranju timova i reprezentacija u drugim zemljama odavno se okrenula i Nexe grupa, koja je i jedan od najvećih hrvatskih ulagača u Srbiji. U Nexeu podsjećaju da su u ožujku u Beogradu potpisali sponzorski ugovor s Rukometnim savezom Srbije težak 35.000 eura. Taj je ugovor nastavak suradnje sa srbijanskim rukometašima, koje Nexe sponzorira od prošle godine.

- Tijekom 2009. kroz sponzorstva i donacije uložili smo više od 740.000 eura, od čega u Srbiji gotovo 51.000 eura. Najveće ulaganje zasigurno je u razvoj rukometa, pa je Nexe grupa u 2009. bila sponzor hrvatskog, srpskog i bosanskog rukometnog saveza - kaže Silvija Tomljanović iz Nexe grupe, napominjući kako je sponzorstvo sastavni dio društveno odgovornog poslovanja kojem bi trebala težiti svaka tvrtka.

U Srbiju izvezli 562 milijuna

Priča o prekograničnom sponzoriranju samo je kamenčić u mozaiku gospodarske suradnje Hrvatske i Srbije. I dok su politički odnosi Zagreba i Beograda i dalje pomalo zategnuti, gospodarska suradnja cvjeta. Tako je, prema podacima Državnog zavoda za statistiku, Srbija još uvijek jedna od rijetkih europskih zemalja s kojima Hrvatska u robnoj razmjeni bilježi suficit. Iako je kriza prilično srezala brojke i na uvoznoj i na izvoznoj strani vanjskotrgovinske bilance, hrvatske su tvrtke prošle godine u Srbiju izvezle robe u vrijednosti od oko 562 milijuna američkih dolara, dok smo istodobno iz Srbije uvezli robe u vrijednosti nešto većoj od 281 milijun dolara.

U Hrvatskoj sve više pozornosti posvećuju i srbijanskim turistima, od kojih se i ove godine očekuje da pridonesu spasu turističke sezone na Jadranu. “Tako lepa, tako blizu”, slogan je kojim ministar turizma Damir Bajs i predsjednik Hrvatske turističke zajednice Niko Bulić pozivaju srbijanske turiste u Hrvatsku.

Prilična su i hrvatska ulaganja u gospodarstvo istočnog susjeda. Prema podacima Hrvatske narodne banke, hrvatske su tvrtke u Srbiju do kraja prošle godine uložile 518,9 milijuna eura, što Srbiju svrstava na drugo mjesto hrvatskih ulagačkih destinacija u svijetu. Po tome, Srbija je pretekla čak i BiH, u koju su hrvatske tvrtke dosad, prema statistici središnje banke, uložile 470,1 milijun eura. To i ne čudi ako se uzme u obzir da je srbijansko tržište znatno veće od bosanskohercegovačkog.



Neke tvrtke i dalje oprezne

Unatoč tome, dio hrvatskih tvrtki još je oprezan kada je riječ o pokroviteljstvu nad srbijanskim klubovima. Tako, primjerice, u PBZ-u, koji je jedan od sponzora hrvatske nogometne reprezentacije, kažu da je u njihovu fokusu sponzoriranje hrvatskih klubova budući da banka posluje na hrvatskom tržištu. Sponzoriranje srbijanskih klubova i reprezentacija prepušta Banci Intesi, u čijem se vlasništvu nalazi, a koja je prisutna i na srbijanskom tržištu.

Hrvati, stižemo na vaše dresove!

Jelena Krstić, direktorica korporativnih komunikacija u Delta holdingu, najvećem sponzoru srpske nogometne reprezentacije, kaže da se u poslovnom svijetu Srbije smatra da hrvatska javnost još nije potpuno spremna za srpske proizvode široke potrošnje.

- Oko toga bi moglo biti tenzija pa bismo u ovom trenutku razmotrili isplativost ulaganja u takav vid marketinga. No, već na sljedećim prvenstvima Hrvati mogu očekivati naše sponzore na dresovima hrvatskih sportaša - poručuje Jelena Kostić.

Delta holding pruža niz usluga, kao što je uvoz i izvoz robe, bankarske i usluge osiguranja, prodaja dobara itd., a brojni brendovi pod kapom Delta holdinga prisutni su na sportskim događajima. Neki od tih brendova su Delta City, Danubius, Maksi, Tempo Centar, Delta generali... D. Butorac



Austrijanci sponzori našoj skijaškoj repki

1. Njemački Lidl (trgovački lanac s prodajnom mrežom u 22 države) - sponzorirao je našu nogometnu reprezentaciju 2006. za Svjetsko prvenstvo u Njemačkoj, a za šestomjesečnu reklamu na dresovima platio je 200.000 eura. Lidl je sponzorirao i hrvatski dio kandidature za EP 2012., zajedno s Mađarskom.

2. Našički Nexe, tvrtka u većinskom vlasništvu slavonskog tajkuna Ivana Ergovića, sponzorirao je srbijansku rukometnu reprezentaciju za SP 2009. u Hrvatskoj. Logo Nexe grupe nalazio se na oba rukava srpskog nacionalnog dresa. Istina, Nexeov logo nalazio se i na dresovima hrvatskih reprezentativaca, sukladno poslovnoj logici: Nexe grupi srbijansko je tržište najvažnije nakon hrvatskog.

3. Austrijski Hypo Alpe-Adria-Bank d.d. dugogodišnji je sponzor Janice Kostelić i hrvatske skijaške reprezentacije, unatoč činjenici da su Austrijanke bile Janičine najveće suparnice za skijaška odličja. V. K.

Izdvajamo