PO HITNOM POSTUPKU

VLADA U SABOR POSLALA NOVI ZAKON O TAKSIJU Ministar Butković: 'Uber? Uvodimo jednaka pravila za sve! Evo što se točno sve mijenja...'

 
 Davor Pongračić / CROPIX

Vlada je u četvrtak u saborsku proceduru uputila prijedlog zakona o prijevozu u cestovnom prometu po hitnom postupku, kojim se uz ostalo omogućuje naručivanje i plaćanje taksi prijevoza putem elektroničke aplikacije.

Prema Vladinu prijedlogu, prijevoz bi se mogao naručiti i preko elektroničke aplikacije, ukinulo bi se ograničavanje broja taksi dozvola, a cijenu usluga prijevoznici bi određivali sami.

Jedna od predviđenih novosti jest da prijevoznici biraju sredstvo koje će koristiti za naplaćivanje vožnje - taksimetar ili elektroničku aplikaciju. Pritom, Uberu nije udovoljeno da se registrira kao poseban oblik prijevoza.

Vlada procjenjuje da će se liberalizacijom tržišta taksi usluga najmanje udvostručiti broj taksista kojih je sada oko 3.000, što je premalo za Hrvatsku kao turističku zemlju. Očekuje se da će primjenom novog zakona pojeftiniti usluga taksija.

Budući taksi vozači koji nemaju valjane licence morat će, prema prijedlogu, imati najmanje 21 godinu i imati dobar ugled, što uz ostalo znači da neće moći taksirati ako su bili pravomoćno kažnjavani odnosno ako su u zadnje dvije godine platili kazni u vrijednosti većoj od 25.000 kuna. Budući pravilnik propisat će i starost taksi vozila, a postojeći taksisti sa svojim licencama mogu poslovati još pet godina. Uvodi se i nova početna kvalifikacija za vozača koja će biti samo za taksi.

Budući taksisti polagat će teorijski ispit, a ukida se obveza trogodišnje stručne škole.

Novost je i da će jedinice lokalne samouprave morati izdavati dozvole za obavljanje taksi usluge na svom području svim vlasnicima licence, a ne, kao dosad, samo onima sa svog područja. To primjerice znači da će netko iz kontinentalne Hrvatske moći legalno taksirati na obali. Cijena dozvole pritom neće smjeti biti veća od 10 posto mjesečne neto plaće na području jedinice lokalne samouprave koja dozvolu izdaje.

Od ostalih novosti novog zakona, nevezanih uz usluge taksi prijevoza, proširuje se nacionalni registar cestovnih prijevoznika i sve se digitalizira, te se uvodi mikro prijevoz - javni prijevoz na poziv u slabo naseljenim mjestima. Stvaraju se i uvjeti za integrirani prijevoz putnika što znači da će zakon omogućiti da se putnik prilikom putovanja vozi jednom kartom raznim vrstama prijevoza.

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je na sjednici Vlade da Vlada nova zakonska rješenja predlaže radi prilagodbe tržišnim trendovima, novim oblicima prijevoza i regulativi Europske unije.

Ustvrdio je da bi dozvole za taksiste primjenom novoga zakona mogle pojeftiniti čak 300 posto te kazao kako bi jedan od rezultata primjene trebalo biti pojačano zapošljavanje.

Novo zakonsko rješenje, po Butkovićevim riječima, donosi i potpunu reformu linijskoga županijskog prijevoza to jest osigurava minimum prijevozne ponude, što bi, kako je rekao, trebalo potaknuti pozitive demografske trendove.

Ministar je napomenuo da je prijedlog zakona u javnoj raspravi odnosno savjetovanju izazvao golem interes, s oko 6.000 komentara.

Bitno je da zakon stupi na snagu prije početka glavne turističke sezone i stoga Vlada predlaže hitnu parlamentarnu proceduru, rekao je Butković.

U obrazloženju hitnog postupka navodi se, među ostalim, kako bi se početkom turističke sezone, kada skokovito poraste razina prijevozne potražnje, uz sada neriješena pitanja, kao posljedica nedonošenja ovoga zakona nastavila negativna tržišna kretanja na prijevoznom tržištu također i u formi obavljanja prijevoza putnika osobnim automobilima bez potrebnih licencija i dozvola, a što bi produbilo negativna događanja u prijevozu putnika.

Naime, kako se navodi, postupanjem nadležnih inspekcijskih službi te presudama nadležnih prekršajnih sudova utvrđeno je kako na tržištu prijevoza putnika osobnim automobilima posluje velik broj fizičkih i pravnih osoba koje imaju sklopljen ugovor za korištenje aplikacije Uber, ali koristeći tu aplikaciju prijevoz obavljaju protuzakonito, bez potrebnih licencija i dozvola.

Kako broj nelegalnih prijevoznih aktivnosti u tom smislu raste, to valja zaustaviti i spriječiti utvrđivanjem adekvatnog zakonskog okvira što se i čini ovim zakonom, kažu u Vladi.

Prijedlog novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu trebao bi omogućiti liberalizaciju taksi tržišta i građanima omogućiti dostupniji i jeftiniji taksi prijevoz te konačno pružiti zakonsko rješenje koje će moći odgovoriti na potrebe suvremenog tržišta i stoljeća u kojem živimo, poručivalo je Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture tijekom javne rasprave o prijedlog zakona, dok su udruge taksista prosvjedovale, pa i podnijele prijavu Državnom odvjetništvu (DORH) protiv ministra Olega Butkovića zbog zlouporabe položaja i ovlasti jer u proteklo vrijeme nije zabranio ilegalni rad Ubera u Hrvatskoj.

Zagreb, 010318.
Redovna sjednica Vlade RH u Banskim dvorima. Dolazak ministara na sjednicu.
Na fotografiji: Oleg Butkovic.
Foto: Dragan Matic / CROPIX
Dragan Matic/CROPIX
Oleg Butković

Butković: Novim zakonom o cestovnom prijevozu predviđeno sedam reformi

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković istaknuo je u četvrtak sedam reformi koje predviđa novi zakon o cestovnom prijevozu koji je poslan u hitnu saborsku proceduru, a kao najvažniju izdvojio je reformu auto-taksi prijevoza.

Po njegovim riječima, u javnoj raspravi pristiglo je više od 3.000 primjedbi na prijedlog zakona, Ministarstvo ih je sve obradilo i odgovorilo na njih, dok je oko 1.300 primjedbi usvojeno od stručne javnosti.

Kako je istaknuo na novinskoj konferenciji u Banskim dvorima, prijedlogom zakona predviđeno je sedam reformi i to u području stjecanja stručne osposobljenosti vozača, potom linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu, auto taksi prijevoza putnika, distribucije dozvola za međunarodni prijevoz tereta, pružanja kolodvorskih usluga na autobusnim kolodvorima, uvodi se dvije nove vrste prijevoza – mikro i integralni, a promjene su predviđene i u sustavu kažnjavanja u području cestovnog prijevoza.

Najinteresantnijim i najvažnijim dijelom prijedloga zakona Butković smatra reformu auto-taksi prijevoza.

"Ovim zakonom je omogućena liberalizacija auto-taksi tržišta. Znači, gradovi i općine više neće moći limitirati broj dozvola, a uvodimo i aplikaciju uz taksimetar kao mogućnost funkcioniranja o obavljanja auto-taksi prijevoza", rekao je Butković.

Dodao je da je cilj dostupniji i jeftiniji taksi, a uvjeren je da će se zakonom to i postići.

Kao jedan od ciljeva naveo je i olakšavanje dobivanja licenci za auto taksi prijevoz. U tom smislu, istaknuo je da cijena dozvole neće smjeti biti veća od 10 posto mjesečne neto plaće na području jedinice lokalne samouprave koja dozvolu izdaje.

Osvrnuvši se na Uber i problem nelegalnog taksi prijevoza, Butković je kazao da se prijedlogom zakona uvode jednaka pravila za sve.

"Svi imaju ista pravila i procedure oko dobivanja auto-taksi licenci i mogućnost da se time bave", ocijenio je, kazavši da je bitno i da su pooštrene kazne za kršenje zakona.

Na pitanje očekuje li otpore, ponajprije taksista, Butković je kazao da je do sada cijelo vrijeme vođen dijalog, iako su ga prozivali za suprotno, a kako su dijelom i neke prijedloge pojedinih udruga taksi prijevoza prihvatili, primjerice onaj vezan za financijsku sposobnost.

Ovaj zakon donosi jednaka pravila za sve, ponovio je Butković, a to je i bio jedan od argumenata i traženja taksista, da svi imaju jednake uvjete.

Ističe da to do sada zaista nije bio slučaj, jer je činjenica da su auto taksisti morali imati sve potrebne dozvole, dok je netko radio bez toga.

"Donošenjem ovog zakona toga više neće biti, a svima koji imaju važeće licence one se produžuju za pet godina", poručio je Butković, dodavši da bi novi zakon trebao omogućiti dodatno zapošljavanje ljudi.

Upitan o stavu gradova i općina koje više nemaju mogućnost ograničavanja dozvola za taksiste, a i s obzirom na najavljeno pojeftinjenje dozvola za taksi prijevoz od 300 posto, Butković je potvrdio da bi prema izračunima dozvole u prosjeku trebale pojeftiniti 300 posto, a kako je cijena varirala od grada do grada, a sada će svima biti jednaka.

No naglašava da će se broj licenci i dozvola povećati, a tu je interes gradova u pogledu prihoda. Kaže da tu ne treba gledati samo na prihode od licenci dozvola već i od novog zapošljavanja, poreza i ostalih efekata zakona.

Na upit novinara postaje li Hrvatska predvodnik u EU-u u liberalizaciji taksi usluga, Butković je kazao da to nije točno, već da su neke zemlje poput Finske i Litve već uvele takav zakon. Ponovio je da je cilj dostupniji i jeftiniji taksi za građane te uvođenje jednakih pravila za sve.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. travanj 2024 21:34