REPORTAŽA

'VLAK JE KASNIO U PONEDJELJAK. I UTORAK I SRIJEDU. ISTO JE BILO I U ČETVRTAK I PETAK...' Naša reporterka u vlaku koji ide novom prugom od 250 milijuna

    AUTOR:
    • Višnja Gotal

  • OBJAVLJENO:
  • 23.12.2019. u 14:45

Željko Hajdinjak / CROPIX, Marko Todorov / CROPIX

Ispričavamo se putnicima zbog učestalih kašnjenja vlakova uzrokovanih novom fazom radova na rekonstrukciji postojećeg i izgradnji drugog kolosijeka na dionici Dugo Selo-Križevci, poručili su iz HŽ-a

Kad stiže vlak u Zagreb?

- U 7.11 sati.

Na isto pitanje na šalteru prodaje karata na bjelovarskom željezničkom kolodvoru svaki dan isti odgovor.

I svaki je dan odgovor bio - netočan.

Vlak svakodnevno kasni od 15 do 45 minuta.

Svako jutro od ponedjeljka, 15. prosinca, u 5.55 na kolodvoru dvije ekipe: radnici koji vlakom u Zagreb putuju na posao i svi se međusobno poznaju te ekipa entuzijasta koju je na putovanje vlakom privukla pompozno najavljena vijest o vlaku koji iz Bjelovara za Zagreb putuje tek nešto više od jedan sat, a kad završe radovi na pojedinim dionicama, iz Bjelovara će se do Zagreba vlakom putovati, najavile su Hrvatske željeznice, 50 minuta. Taj je privilegij koštao 258 milijuna kuna.

Početak te nove ere hrvatske željeznice, kad će vlak nešto više od stotinjak kilometara prelaziti za 50 minuta, došli su u ponedjeljak pozdraviti i hrvatski premijer Andrej Plenković s predsjednikom Sabora Gordanom Jandrokovićem. Njih su se dvojica, zajedno s nekoliko ministara, gradonačelnika, saborskih zastupnika i glasnogovornika svake od uključenih službi, u Sv. Ivanu Žabnom ukrcali u vlak i provezli se 12,2 kilometra do Gradeca i natrag.

To je nova, povijesna dionica prve sagrađene pruge u hrvatskoj državi, a zadnji je metar pružnog kolosijeka u Hrvatskoj općenito sagrađen prije pune 52 godine. Premijer i šef Sabora sjedili su jedan uz drugoga u šminkerskom nagibnom vlaku, okruženi novinarima i fotoreporterima koji su pokušali kamerom zabilježiti njihov ushit povijesnom situacijom. Premijer je gradnju pruge nazvao sjajnim potezom i obećao ulaganja u željeznicu, a Jandroković se prisjetio studentskih dana kad mu je iz rodnog Bjelovara do fakulteta u Zagrebu zbog duljine vožnje trebalo puno vremena i živaca, kako je rekao.

No, od tog su povijesnog dana pa do danas živci redovnih putnika na velikoj kušnji. Navodno se sve promijenilo, a zapravo se ništa promijenilo nije. Vlak koji bi trebao do Zagreba za koji dan dolaziti za 50 minuta, na Glavni zagrebački kolodvor nikad ne stigne bez - u prosjeku - 20-ak minuta zakašnjenja. Evo i službenih podataka.

Željko Hajdinjak / CROPIX
 

Posebna regulacija

Iz Korporativnih komunikacija HŽ infrastrukture kažu nam kako je jutarnji vlak 786 koji prometuje na relaciji Virovitica - Bjelovar - Zagreb Glavni kolodvor, zabilježio najveće kašnjenje 16. prosinca od 40 minuta zbog kvara putničkog vlaka koji je prometovao neposredno ispred vlaka 786 između kolodvora Dugo Selo - Sesvete.

Dan poslije, vlak je kasnio 14 minuta. Dan poslije, kašnjenje je bilo 14 minuta. Situacija se poboljšala u četvrtak i petak. Tada je kasnio 13 minuta.

Večernji vlak koji Bjelovar-Zagreb zabilježena su sljedeća kašnjenja: u ponedjeljak 18 minuta, u utorak 17 minuta, u srijedu 20 minuta, a u četvrtak 18 minuta.

„Zbog posebne regulacije prometa koja je uvedena zbog izvođenja radova na projektu Dugo Selo - Križevci dolazi do neminovnih kašnjenja koja ovise o fazi radova na pojedinoj dionici. U skladu s dinamikom radova kašnjenja će se djelomično smanjiti do kraja godine. Ispričavamo se putnicima zbog učestalih kašnjenja vlakova uzrokovanih novom fazom radova na rekonstrukciji postojećeg i izgradnji drugog kolosijeka na dionici Dugo Selo - Križevci”, bilo je sve što su poručili iz HŽ-a.

Zbog toga su svi revoltirani.

- Čak mi ne smeta toliko kašnjenje, jednostavno sam za četiri godine redovnog putovanja navikla, ali smeta mi kad netko od mene radi budalu. Ako vide da vlak ne može stići brže nego s određenim zakašnjenjem, zašto jednostavno ne unesu to u vozni red? Pa neka piše da vlak, umjesto u 7.11, dolazi, recimo, u 7.30. Bude li kasnio manje, lijepo bu nam se vidlo, kako vlak dolazi ne na vrijeme, nego i ranije. A ovak... Koga oni farbaju? Pustili su prugu u promet, a nisu dovršili posao. Sve to miriši samo na predizborne političke poene - kaže nam gospođa koja iz Bjelovara svakodnevno putuje na posao u jednu zagrebačku banku.

Vlak koji ide novom prugom kako bi se znatno skratilo vrijeme putovanja od Bjelovara do Zagreba, kasni od prvog dana. Štoviše, već je promotivna vožnja, dan prije službenog otvaranja pruge, završila zakašnjenjem. Tek nakon što je krenuo s bjelovarskog kolodvora, nagibni se vlak - pokvario. Zbog tehničkog kvara trebalo mu je desetak minuta da otkliže s kolodvora pa je vožnja završila s polusatnim kašnjenjem.

- I u ponedjeljak je bio nekakav problem s elektrifikacijom pa smo u Zagreb stigli još kasnije, u 7.45 sati - nadovezuje se gospodin koji je u vlak ušao u Dugom Selu. Smije se našoj “naivnosti”.

- Nije moguće da ste zaista povjerovali da će hrvatski vlak, bilo odakle i bilo kamo, stići na vrijeme? I zbog toga se vozite amo-tamo? Gubljenje vremena - smije se.

On je jadu s Hrvatskim željeznicama doskočio tako što svaki dan putuje ovim vlakom koji ide pola sata ranije od onoga kojim bi zapravo trebao ići.

- Da se ne nerviram - kaže.

Željko Hajdinjak / CROPIX
 

Počinje zabava

Iako su uzvanici na otvorenju dionice pred premijerom mogli zaključiti da će tom linijom svakodnevno u 17.02 sata prometovati nagibni vlak, on je vozio samo dvaput, u ponedjeljak i utorak, od Zagreba prema Bjelovaru. No, to se pokazalo kao loše rješenje: u srijedu se ponovno pokvario i vožnja je - otkazana.

- Željezničari su nam rekli da ‘se strgal i ne znaju ga složiti’ - pričaju naši sugovornici. - Nije ugodan, buka je velika, trese se... Vjerojatno je to dobar vlak, ali je pokleknuo na hrvatskim prugama. Kod nas je on samo šminka. Potrošen je, rekli su nam da baš taj vlak ujutro dolazi iz Splita i poslijepodne ide u Bjelovar. I njemu je dosta - već se zafrkavaju putnici.

Što im, pitaju se, drugo i preostaje. Iz Bjelovara je vlakom krenulo 70 putnika, a u Vrbovcu ih je ušlo još toliko. Simpatična kondukterka, koja zbog kvara na POS aparatu, “a stalno se kvari”, prvih pola sata nije mogla čekirati karte, pokušava procijeniti tko je u vlaku jer ga zbog reklame o 50 minuta namjerava pretpostaviti alternativnom prijevozu, a tko koristi priliku da besplatno otputuje na zagrebački Advent.

Do 31. su prosinca karte, naime, besplatne.

Vlak svaki dan već u polasku prosječno kasni desetak minuta - u petak je krenuo u 6.06. sati - jer zbog jednotračne pruge čeka vlak iz Križevaca iz kojega većina putnika u taj rani jutarnji sat presjeda u ovaj naš, zagrebački vlak.

Unatoč novoj pruzi od Sv. Ivana Žabnog do Gradeca, zakašnjenje se ne uspijeva stići. Štoviše, prolaskom Gradeca i silaskom s nove pruge, po kojoj vlak kao da klizi, nastupa crnilo. Mrkli je mrak.

Popravlja se signalizacija pa nema niti jednog svjetla uz prugu, a osim što je neugodno tako u mrklom mraku, vlak zbog pružnih prijelaza maksimalno usporava. Gospođa iz Virovitice također svakodnevno putuje. Već četiri godine redovno sa sinom, kojemu je transplantiran bubreg, odlazi na zagrebačko Rebro, ali su njega jučer zadržali u bolnici pa smo je jutros sreli samu.

- On se jako brzo iscrpljuje i svaka minuta putovanja mu je previše, pa još kašnjenje… muka je to. Gledate njega onako iscrpljenog pa na sat, pa njega pa na sat… I točno vidite da je u glavi bio spreman na točno onoliko minuta vožnje koliko piše. Svaka dodatna mu je golem napor. A vlak kasni i kasni - govori.

Njih dvoje, od njegove 14. godine, svaki dan počinju u 3 ujutro jer su iz Virovitice pa im prvo valja stići do Bjelovara. Putnici u vlaku, u kojemu nitko ne spava u zoru, komentiraju kašnjenja, ali se baš pretjerano ne nerviraju. Prije ovog su se vlaka vozili još dulje i morali presjedati u Križevcima, a vlak je također redovito kasnio. Oni sumnjaju da će vlak od Bjelovara do Zagreba ikad stizati za 50 minuta.

- Nema šanse - uvjereni su.

Marko Todorov / CROPIX
 

Nije lako željezničarima

Kad vlak i kasni, a kasni uvijek, ili kad stane, a nije stanica ni signalizacija jer je na velikom dijelu trase nema, nikad ne znaju što se događa. Razglasa u vlaku nema pa da im se strojovođa obrati. Ili ga ima, a ovaj ga ne koristi jer što god rekao, jalovo je. Željezničarima koji su na “prvoj liniji” bijesnih putnika ni samima nije lako, kažu.

- Ljudi su ljuti i mi ih razumijemo pa dobacuju nama. Paradoks je da i nas takva situacija jednako frustrira. I ljuti smo. Pogledajte kako je željeznica zanemarena u Hrvatskoj. Dok se u svijetu ljude preusmjerava na putovanje vlakom i zbog klimatoloških problema, kod nas se još uvijek forsira autobusni promet - kaže službena osoba HŽ-a.

Prije nekoliko je dana izašla uredba prema kojoj putnici u željezničkom prometu kojima vlak kasni više od 60 minuta imaju pravo na povrat dijela cijene karte. Nije se toga dosjetio HŽ, nego na to prisiljava Uredba Europskog parlamenta i Vijeća o pravima i obvezama putnika u željezničkom prometu. Iako nije riječ o velikom novcu, naknada je 25 posto od cijene karte za kašnjenje između 60 i 119 minuta ili ako vlak kasni više od 120 minuta, putnik može dobiti natrag polovicu iznosa za kupljenu kartu.

HŽ je uspio nabrati kašnjenje 1100 vlakova sa zakašnjenjima duljima od 60, a kraćima od 120 minuta, što je ukupno pokazalo da su hrvatski vlakovi u samo deset mjeseci ukupno kasnili nevjerojatnih 108 dana. Iz tvrtke se vade da je riječ o “smiješno malim postocima”, iako je teško u podatku o 108 dana kašnjenja vlakova u deset mjeseci prepoznati vic. U Zagreb smo kasnili.

- Ovo je gubljenje vremena - zaključio je jedan putnik. Zaradio je pljesak. 

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo