'TRŽIŠTE PRIJEVOZA

'ZABRANA MOBILNE APLIKACIJE BILA BI OPASAN PRESEDAN!' Sudski vještak za informatiku objašnjava zašto ne treba zabraniti Uber

    AUTOR:
    • Sergej Trajković

  • OBJAVLJENO:
  • 07.07.2017. u 10:09

HANZA MEDIA

Oleg Butković (u sredini)

U prometnoj inspekciji su nam potvrdili da će pobunu taksista pokušati umiriti traženjem zabrane dok se ne donese novi zakon

Prometna inspekcija Ministarstva mora, prometa i infrastrukture nije službeno potvrdila informaciju da će sudskim putem zabraniti aplikaciju Uber, no svojim dopisom nije to ni demantirala.

- Poduzimat ćemo sve Zakonom predviđene mjere prema onima koji nezakonito obavljaju uslugu pružanja prijevoza u cestovnom prometu - poručili su te tako izbjegli odgovor na naše pitanje na koji točno način namjeravaju zabraniti Uber. Naime, neslužbeno smo iz tog ministarstva dobili informaciju da upravo to namjeravaju učiniti sudskim putem. Prometna inspekcija će, doznajemo, ići s optužnim prijedlogom na prekršajni sud da se Uber aplikacija u Hrvatskoj zabrani, ali samo privremeno, jer se trenutačno radi na izmjenama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, a u sklopu kojih bi se moglo i liberalizirati tržište taksi usluga te legalizirati poslovanje Ubera u Hrvatskoj.

Izmjena zakona

Neovisni sudski vještak za informatiku i telekomunikacije Saša Aksentijević upozorava kako bi zabranjivanje neke računalne aplikacije predstavljalo presedan u Republici Hrvatskoj i vjerojatno bi svima uključenima u proces donijelo više štete nego koristi. Postavlja se pitanje, ističe Aksentijević, hoće li se sutra uslijed tehničkog i tehnološkog razvoja pojaviti neka druga usluga koja nije adekvatno zakonski regulirana, u nekom drugom području ljudskoga života, te hoće li onda i tu situaciju trebati rješavati zabranama, jer će se netko drugi osjetiti pogođen negativnim utjecajima razvoja društva, tehnologije i poslovnih modela.

- Razvoj tehnologije je nemoguće zaustaviti i bilo bi mudro promisliti kako uklopiti sve nove poslovne modele u postojeće zakonodavstvo sukladno zajedničkim interesima, a ne zabranjivati pojedine poslovne djelatnosti. Danas se čini da je Uber konkurencija taksi prijevoznicima, a izvjesno je kako će takva poduzeća za nekoliko godina biti lideri u pružanju usluga.Mislim da je ovo jedan daleko dublji i kompleksniji problem od svođenja na zakonsku zabranu jedne aplikacije - upozorava Aksentijević.

Međutim, Ministarstvo prometa i Vlada RH već su prije utvrdili da partneri-vozači Ubera u Hrvatskoj posluju nelegalno jer ne posjeduju propisanu licenciju za obavljanje javnog prijevoza putnika u cestovnom prometu. Dosad je, podsjetimo, provedeno više od 170 inspekcijskih nadzora nad vozačima Ubera te su im izrečene novčane kazne u iznosu od 5,2 milijuna kuna, zaplijenjeno je 11 vozila, a na prekršajnim sudovima izrečeno je 19 prvostupanjskih presuda.

Povodom informacije o namjeri sudske zabrane aplikacije Ubera, iz uprave te kompanije podsjećaju kako posluju u 24 države Europe, od kojih je 20 članica Europske unije, te nigdje nisu zabranjeni. Stoga žale zbog namjere Ministarstva prometa, ističući kako bi eventualnim ishođenjem sudske zabrane onemogućili da 1500 ljudi zarađuje za život.

Kupovanje vremena

-  Uber u Hrvatskoj svakodnevno upotrebljava više od 100.000 korisnika te najmanje toliko turista koji posjećuju Hrvatsku tijekom ljetne sezone. Isto tako, od rada preko aplikacije danas već više od 1500 partnera-vozača zarađuje za život. Smatramo da je neprihvatljivo da u 21. stoljeću pojedinci pokušavaju prijetnjama i nasiljem zaustaviti rast tehnologije - poručuju iz Ubera.

No, od izvora bliskog radnoj skupini doznajemo kako je zabrana aplikacije Ubera samo kupovanje vremena da se smire taksisti koji prijete novim blokadama grada i zračne luke. Podsjetimo, nedavno su predstavnici taksista zaprijetili da će ponovo blokirati promet ako se ne ispune njihovi uvjeti, a glavni uvjet je zabrana aplikacije Uber.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo