PORTRET JEDNOG ANTIJUNAKA

ZAŠTO KOLEGE ZAPOSLENICI NE ŽELE OVU ŽENU ZA ŠEFICU Radnici je teško optužuju: 'Ta maligna individua sistematski ugrožava ljudske egzistencije'

Nejasno je koliko joj pomažu veze iz studentskih dana (ministrica Nina Obuljen Koržinek i Krmpotić Kos studirale su na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji), ali je sigurno da je nakon njezina rada u KIC-u i Koncertnoj direkciji Zagreb ostao trag optužbi o nekompetenciji i namjernom podmetanju kolegama, dvije kaznene prijave i vrlo slična svjedočanstva traumatiziranih suradnika
Nina Obuljen Koržinek i Gabrijela Krmpotić Kiš
 Dragan Matić, Roberto Orlić / HANZA MEDIA

Kad se krajem 2013. godine Koncertnom direkcijom Zagreb poput vihora proširila vijest da bi se u kolektiv mogla vratiti njihova bivša zaposlenica Gabrijela Krmpotić Kos, radnici nisu časili časa.

Bilo je to blagdansko vrijeme, taman između Božića i Nove godine, no ni praznične, obiteljske aktivnosti nisu mogle spriječiti brzu reakciju.

Dana 30. prosinca sazvano je Zaposleničko vijeće, održana sjednica s temom povratka bivše djelatnice i producentice Krmpotić Kos, napisan zaključak te je ravnatelj Direkcije Josip Nalis zamoljen da ga pod hitno, iako nije obvezujući, pošalje u Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport.

“Gospođa Krmpotić Kos je do prelaska na novo radno mjesto bila gotovo 17 godina zaposlenica u Koncertnoj direkciji Zagreb te je ovaj kolektiv vrlo dobro upoznat s njezinim dosadašnjim radom, izuzetno nesavjesnim odnosom prema poslovnim zadacima i poslovnim partnerima, koji su rezultirali moralnom i materijalnom štetom za ustanovu, a isto tako vrlo narušenim i nadasve neprofesionalnim odnosom prema kolegama i nadređenima”, stoji u djeliću dopisa.

Zaključak: Vijeće je zauzelo jasan i jednoglasan stav da ne želi da se gospođu Gabrijelu Krmpotić Kos ponovno zaposli u Koncertnoj direkciji Zagreb, a potom ga je, imenom i prezimenom, parafiralo 18 članova.

“Gledajte, taj dopis nije pisan zato da bi završio u medijima niti da bi se itko obračunavao s bivšom djelatnicom. Situacija je nezgodna jer je ipak riječ o bivšoj članici našeg kolektiva, no Vijeće je zauzelo stav da ne želi njezin povratak, o čemu smo obavijestili nadležne gradske institucije. Očito je taj dopis imao učinka jer se Krmpotić Kos nikad nije vratila na svoje staro radno mjesto”, prisjetio se za Jutarnji list jedan izvor iz bivše Koncertne direkcije (danas je ona pripojena Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog).

Gotovo četiri godine kasnije, u 170 kilometara udaljenom Muzeju hrvatskog turizma u Opatiji ponovno se, doduše nešto manje organizirano, nižu optužbe na nezdravu atmosferu koju Krmpotić Kos navodno širi među zaposlenicima. Krmpotić Kos u Opatiju je stigla 10. srpnja ove godine, i to po svojevrsnom dekretu ministrice kulture Nine Obuljen Koržinek koja je ovu magistricu glazbene pedagogije direktno postavila za vršiteljicu dužnosti ravnateljice muzeja.

Kustosica kao opatijski Assange

Malo je reći da je način kako je Krmpotić Kos tamo imenovana krajnje neobičan.

Na natječaj za ravnateljicu raspisan u svibnju ove godine bile su pristigle ukupno tri važeće prijave (među kojima i one Krmpotić Kos te tadašnje v.d. ravnateljice Nataše Babić), no iako su sva tri kandidata ispunjavala formalne uvjete i predala programe rada, ministrica kulture ipak ne odabire novog čelnika institucije, nego najavljuje raspisati novi natječaj do kojeg će, odlučuje, funkciju v.d. ravnateljice obnašati Gabrijela Krmpotić Kos.

Nejasno je jesu li njezinu imenovanju pomogle veze iz studentskih dana (Obuljen Koržinek i Krmpotić Kos studirale su na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji), ali očito joj u napredovanju nisu odmagale optužbe za mobbing i nanošenje štete institucijama u kojima je radila, a koje su stizale od njezinih bivših kolega zaposlenih kod dva protekla poslodavca.

Jedne iz Koncertne direkcije Zagreb, a druge iz zagrebačkog Kulturno-informativnog centra u kojem je funkciju ravnateljice obnašala nepunih godinu dana, zatraživši na koncu razrješenje s tog radnog mjesta nakon što su je u javnosti optužili za opstrukciju rada i psihičko zlostavljanje pojedinih KIC-ovih zaposlenika.

Danas o sličnome svjedoči i prethodna v.d. ravnateljice Hrvatskog muzeja turizma Nataša Babić, koja je nakon dolaska Krmpotić Kos vraćena na svoje staro radno mjesto kustosice muzeja.

Ona je 19. listopada u muzeju dala izvanredni otkaz nakon što je otkrila da joj Krmpotić Kos, kaže, neovlašteno nadzire e-mail korespondenciju, i to nakon što je već dala redoviti otkaz zbog “malicioznog” odnosa nove v.d. ravnateljice.

Tvrdi da je osigurala sve uvjete da Krmpotić Kos u miru preuzme ovu opatijsku instituciju, ali s novom ravnateljicom nije uspjela ostvariti konstruktivnu komunikaciju.

“I ja sam se, jednako kao i Krmpotić Kos, prijavila na natječaj za ravnateljicu muzeja, ali ne patim od te funkcije. Potrudila sam se omogućiti Krmpotić Kos da u miru preuzme instituciju, ali vrlo brzo nakon primopredaje v.d. ravnateljice počela me omalovažavati i ponašati se kao da sam nestručna za kustoski posao na koji sam vraćena. Među ostalim, pronašla je izgovor da odbije prijavu mojih projekata za programe javnih potreba u kulturi, a potom je smanjila planirana sredstva za moju izložbu ‘Opatija na razglednicama iz fundusa HMT-a’”, prisjeća se Babić napomenuvši kako je ubrzo nakon toga otkrila i kako joj nova v.d. ravnateljice čita službene mailove, pa čak i prosljeđuje nekim drugim osobama.

Cijela stvar eskalirala je u lokalnim medijima u kojima je Krmpotić Kos bivšu v.d. ravnateljice stala optuživati da je hakirala muzejski računalni sustav, nakon čega je Babić protiv Krmpotić Kos odlučila podići tužbu.

“Ostala sam bez posla, a sada se još moram braniti da nisam haker”, pojasnila je za Jutarnji ustvrdivši kako je Krmpotić Kos ostavila više od 50 posto budžeta muzeja do kraja godine.

Ipak, ubrzo nakon izvanrednog otkaza Nataši Babić u negodovanju protiv nove v.d. ravnateljice pridružuju se i neki vanjski suradnici muzeja.

Primjerice, Sonja Švec Španjol kojoj je Krmpotić Kos, tvrdi ova mlada kustosica, otkazala unaprijed dogovorenu izložbu za koju je muzej od Grada Opatije već dobio novac, a potom i Duško Večerina kojem je Krmpotić Kos skratila dogovoreni projekt.

“U dogovoru s bivšom ravnateljicom Babić u Muzeju hrvatskog turizma trebala sam u studenom realizirati putujuću izložbu Ive Friščića koju je Krmpotić Kos otkazala s objašnjenjem da izložba nije ni u financijskom ni u godišnjem planu Muzeja. To ipak nije točno, a isto je moguće vidjeti u javno dostupnom godišnjem programu muzeja na internetskim stranicama. Osim toga, posjedujem i pismo namjere s potpisom bivše v.d. ravnateljice Nataše Babić koja potvrđuje da će se izložba realizirati u ovoj godini. Općenito, otkako je preuzela muzej, Krmpotić Kos je unijela vrlo lošu klimu među zaposlenike i suradnike što je, sudeći prema povijesti njezina upravljanja nekim drugim kulturnim institucijama, stalni modus operandi o kojemu su dosad nekoliko puta obavještavane sve nadležne institucije. Nažalost, do danas nitko od njih nije reagirao”, žali se Švec Španjol aludirajući pritom na povike i primjedbe koje su na rad Krmpotić Kos tijekom 2013. godine pristizale od dijela radnika zagrebačkog KIC-a.

Kao prvo, mnogima je već bio čudan sam način kako je Krmpotić Kos ondje postala ravnateljicom s obzirom na to da tadašnje Vijeće za kulturne centre pri Gradskom uredu za kulturu, prisjeća se nekadašnja njegova članica Sonja Leboš, nije na natječaju podržalo program rada te kandidatkinje.

“Ona definitivno nije imala najbolji program, ali naše mišljenje za izbor ravnatelja nije bilo obvezujuće. Među ostalim, Krmpotić Kos je prijavi priložila i dokaz da je bila članica HOS-a što zbilja nije imalo nikakvu vezu s poslom za koji se natjecala. Ipak, imala je podršku Grada Zagreba pa je Gradska skupština na kraju baš nju potvrdila za novu ravnateljicu KIC-a”, kaže Leboš.

Vrlo elokventno vrijeđanje

Problemi u toj instituciji počeli su vrlo brzo nakon dolaska nove ravnateljice, a eskalirali na slučaju mlade volonterke Marije Borovičkić koja je Krmpotić Kos optužila za mobbing, a kasnije i tužila KIC zbog neprijavljenog rada.

Ukratko, priča Borovičkić, ona je u KIC, odnosno njegovu Galeriju Forum, krajem 2012. godine stigla kao volonterka, a sama ravnateljica ubrzo joj je ponudila da je prijavi za stručno osposobljavanje bez zasnivanja radnog odnosa, što je Borovičkić radosno prihvatila.

“Krmpotić Kos mi je rekla da je HZZ-u predala sve potrebne papire, no nakon što sam već pet mjeseci radila bez naknade, u tajništvu KIC-a doznala sam da zapravo nikad nije predala dokumentaciju pa sam to napravila sama. Kako rješenje opet nikako nije stizalo, u rujnu sam otišla u HZZ da provjerim što je s mojim zahtjevom, no tamo su mi rekli da su pozitivno rješenje u KIC poslali prije nekoliko mjeseci. Iz samo njoj znanog razloga, ravnateljica ga je držala u ladici, a kad sam, je, zajedno s mentorom i voditeljem Galerije Forum Antunom Maračićem s tim suočila, krenulo je strašno vrijeđanje i omalovažavanje koje je na kraju završilo s optužbama da sam otuđila ključeve galerije. Na kraju je Krmpotić Kos pozvala i policiju, a ja sam sve odlučila prijaviti inspekciji te sam protiv KIC-a podigla tužbu koja je završila nagodbom u moju korist”, ispričala nam je Borovičkić, a njenu je priču potvrdio i bivši voditelj Galerije Forum Antun Maračić.

Prema njegovim riječima, naznake zlostavljačkog ponašanja ravnateljice Krmpotić Kos pojavile su se ubrzo nakon njegova dolaska na čelo Galerije Forum, koju je ravnateljica, tvrdi Maračić, smatrala konkurencijom KIC-u.

“Uslijedila je birokratska gnjavaža, sadističko inzistiranje na suvišnim procedurama s ciljem ometanja normalnog funkcioniranja, zakidali su se honorari suradnicima, a događale su se zabrane već tiskanih plakata neposredno pred izložbu, uz prijetnju da u protivnom neće platiti troškove dizajna i tiska. Konkretno, riječ je o plakatu za izložbu Ivana Kožarića u lipnju 2013. Naravno, nisam pristao na zabranu, plakat sam koristio, no rezultat je bila svađa i porast nasilja u nastavku suradnje. Stvar je eskalirala nakon slučaja mlade stažistice Marije Borovičkić”, prepričava Maračić koji je na kraju zajedno s Borovičkić zbog događaja u KIC-u sazvao i konferenciju za medije.

Ni danas o njoj nema previše lijepih riječi.

“Ta maligna individua sistematski ugrožava ljudske egzistencije, bilo uskratom naknade za rad iz puke zloće, bilo prisilom na otkaze, odnosno doslovnim zlostavljačkim atakom na zdravlje. Na stručnjacima je da ustanove je li riječ o patološkoj figuri koja se, izgleda, i ne može drukčije ponašati. Ipak, oni koji je unatoč evidentnom, repetiranom nasilju nad podređenima stavljaju na takve pozicije morali bi odgovarati, odnosno biti primjereno sankcionirani. Zasad, nažalost, izostaje i njihova puka isprika za prouzročenu štetu”, kritičan je Maračić o njezinu postavljanju za ravnateljicu opatijskog muzeja, a pridružuje mu se i nekadašnji urednik tribine Petar Bujas.

Kaznene prijave

“Krmpotić Kos mi je vrlo brzo po dolasku u KIC dala opomenu pred otkaz, bez ikakvog opravdanog razloga, odmah nakon što sam se vratio s bolovanja. Svi zaposlenici, osim jedne kolegice, imali su opomene pred otkaz, a ja sam uspio nakupiti čak dvije. Dodatno, ostat će upamćena i kao ravnateljica koja je pokušala iz KIC-ovih prostora istjerati knjižaru Jesenski i Turk, iako joj to na kraju nije pošlo za rukom. Riječ je o jednoj osobi iznimno neprimjerene verbalne i pisane komunikacije, sklonoj neutemeljenim optužbama, čije je rukovođenje KIC-om na kraju završilo njezinom ostavkom zbog brojnih nepravilnosti u poslovanju centra. Protiv Krmpotić Kos podignute su i dvije kaznene prijave. Jedna zbog sumnji na kazneno djelo krađe zbog toga što je otuđila službene dokumente, a druga jer je potpuno samovoljno svoj stručni magisterij prekvalificirala u znanstveni i tako protupravno stekla imovinsku dobit”, ispričao je Bujas.

Ipak, o načinu rada Gabrijele Krmpotić Kos možda ipak najbolje svjedoči ispovijest bivše KIC-ove pripravnice Dine Pokrajac.

Nju je, priča Pokrajac za Jutarnji, Krmpotić Kos zamolila da joj pomogne oko prijave KIC-a za europski projekt Grundtvig, a ravnateljica joj je u zamjenu za sređivanje prilično komplicirane birokracije obećala omogućiti prijavu za jedan europski seminar u vrijednosti oko dvije tisuće eura.

“Pristala sam na taj dogovor i riješila prijavu za oba projekta, a kad su stigli rezultati, ispalo je da je moja prijava za seminar bila druga na rang-listi, a njena malo ispod praga, ali važeća. Ona mi je u razgovoru obećala da će riješiti svu potrebnu dokumentaciju oko mog odlaska na taj seminar, ali vrlo brzo nakon toga uslijedio je njen odlazak s mjesta ravnateljice. Nakon toga, pregledom dokumentacije pronašli smo jedan njen dopis iz kojeg je bilo vidljivo da je svojevoljno otkazala moje sudjelovanje na tom seminaru iako KIC uopće nije trebao sudjelovati u tom trošku jer je sve bilo plaćeno”, priča Pokrajac i dodaje kako su naknadno cijelu priču ipak uspjeli riješiti u korist njenog projekta.

Optužbe i javna pisma na račun Krmpotić Kos, dakle, godinama pristižu iz većine institucija u kojima je radila, a ako već to samo po sebi nije dovoljno, sugovornici Jutarnjeg upozoravaju i na činjenicu da nova ravnateljica Hrvatskog muzeja turizma - ako ništa drugo - svojim stručnim kvalifikacijama teško udovoljava uvjetima vođenja takve institucije.

Riječ je o magistrici glazbene pedagogije koja je, prema vlastitim riječima iz jedne javno dostupne snimke televizijskog nastupa, odabrala dvogodišnji studij muzikoterapije, a 1991. godine, kao mlada studentica, pridružila se Hrvatskim oružanim snagama, pa čak bila i tajnica Saveza udruga HOS-a.

Prema javno dostupnoj dokumentaciji, čini se kako je neko vrijeme lutala i među političkim strankama.

Zaposlena žena, odbori i timovi

U vrijeme kad je imenovana za ravnateljicu KIC-a, ime Krmpotić Kos nalazilo se na kandidacijskoj listi SDP-a za vijeće gradske četvrti Trešnjevke sjever, a u lipnju prošle godine, pak, sudjelovala je na osnivačkoj skupštini te je imenovana zapisničarkom Hrvatske braniteljske pučke stranke.

Osim toga, u novijoj povijesti Krmpotić Kos je zahvaljujući svojem znanju muzikoterapije angažirana u projektnom timu za rješavanje problema nezaposlenih branitelja koji je osnovao ministar branitelja Tomislav Medved, a treba spomenuti i njenu poziciju u Upravnom odboru HAVC-a, konstituiranom u veljači ove godine, koje je prihvatilo ostavku Hrvoja Hribara.

Nejasno je pritom što na sve te optužbe kaže sama Krmpotić Kos s obzirom na to da se na opetovane pozive Jutarnjeg lista nije javljala, a kasnije je u jednom SMS-u samo kratko poručila kako “nema komentara”.

Riječ je, inače, o kćeri Ivana Krmpotića, svjedoka na suđenju protiv Ivana Perkovića i Zdravka Mustača te sestri televizijske novinarke Helene Krmpotić.

Sama Krmpotić Kos u rijetkim je dosadašnjim javnim istupima aludirala kako zbog očeva angažmana u sudskom procesu živi u strahu za svoj i djetetov život te kako je diskreditiraju i podmeću joj na većini radnih mjesta na kojima je radila.

“Obje smo fakultetski obrazovane, govorimo nekoliko stranih jezika, a poslijediplomske studije smo završile u inozemstvu, zahvaljujući talijanskim, francuskim i austrijskim institucijama. I 20 godina stojimo na mjestu i čekamo. I pitamo se zašto nam se ne daju raditi i zašto ne možemo napredovati i zašto djeca udbaša vladaju i sjede na najvišim institucijama u pravosuđu, medijima, diplomaciji?” izjavila je u travnju 2015. godine u intervjuu za portal Direktno.hr. Ipak, od njezine je možda znakovitija šutnja nadležnih institucija, posebno Ministarstva kulture koje se dosad praktično nije očitovalo na brojne primjedbe i optužbe na račun nove ravnateljica HMT-a. U šturom odgovoru koji šalju Jutarnjem listu, iz Ministarstva tek poručuju kako su zaprimili dopis bivše v.d. ravnateljice Nataše Babić o događanjima u muzeju te zatražili očitovanje Gabrijele Krmpotić Kos. A njega napeto iščekuje i dobar dio razočaranih kulturnih djelatnika.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 00:16