PRODAJA AUTOCESTA

Zbog HAC-ova duga trošarine na gorivo skočit će za 40 lipa?

Boris Kovacev, Davor Pongracic / CROPIX

Ministar Hajdaš Dončić: Trošarine će rasti; Linić: 40 lipa je minimum

ZAGREB - Povećat ćemo trošarine na gorivo, najavio je jučer ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić, ali nije želio precizirati za koliko bi se trošarina mogla podići. Pritom je spomenuo kako se trošarine mogu podići za 20 ili više lipa, ali na direktni novinarski upit odbio je odgovoriti koliko bi trošarine, a samim time i cijena benzina, mogle porasti. Hajdaš Dončić tvrdi kako će precizni izračun trošarine biti poznat tek kad se vidi koliko će se novca prikupiti kroz IPO HAC-ONC-a. U ovom trenutku kroz cijenu litre goriva naplaćuju se dvije vrste trošarina.

Različite metode

Jedna trošarina uplaćuje se direktno u proračun i za litru olovnog benzina iznosi 4,3 kune, a za bezolovni 3,66 kuna po litri. Druga trošarina je izdvajanje za Hrvatske autoceste, Hrvatske ceste i HŽ Infrastrukturu. U ovom trenutku iz litre benzina za HAC i HŽ Infrastrukturu izdvaja se po 20 lipa, a za Hrvatske ceste 80 lipa. Prije nekoliko mjeseci ministar prometa je tvrdio da će se u slučaju propasti monetizacije autocesta kroz koncesiju, trošarine na benzin morati podići za 40 lipa ili će se odustati od Pelješkog mosta ili drugih projekata Hrvatskih cesta. Bivši ministar financija Slavko Linić, pak, smatra da bi trošarine trebalo podići za najmanje 40 lipa i da taj novac mora ići Hrvatskim autocestama kako bi ta tvrtka mogla vraćati svoje dugove. Linić također smatra kako ni povećanje od 40 lipa neće biti dovoljno za vraćanje dugova te da tu trošarinu treba podići još više. No, povećanjem trošarine 20, 40 ili više lipa automatski bi porasla i cijena benzina, što bi dovelo do lančanog poskupljenja svih drugih usluga.

Najviše u EU

U tom slučaju porezno opterećenje na benzine u Hrvatskoj bit će jedno od najviših u Europskoj uniji i iznosit će nešto više od 60 posto u litri goriva. Prema posljednjim podacima, čak 11 članica Europske unije ima manje porezno opterećenje na benzine od Hrvatske. U Hrvatskoj je udio poreza i trošarina u maloprodajnoj cijeni benzina sada veći od 56 posto koliko iznosi prosjek u EU. Kad se iznos trošarina koje vozači plaćaju stavi u kontekst njihovih primanja i PDV-a, jasno je da su ta davanja među najvećima u Europi. Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka - Zagreb u ovom trenutku imaju oko četiri milijarde eura kreditnih obveza. Planom IPO-a tvrtke za održavanje i naplatu cestarina, mirovinskim fondovima i građanima bit će ponuđeno 51 posto vlasništva u HAC-ONC-u.

Važnost IPO-a

U Ministarstvu se nadaju kako bi IPO-om prikupili oko 1,2 milijarde eura i tim sredstvima bili bi isplaćeni krediti Autoceste Rijeka - Zagreb, tvrtke koja bi bila ugašena. Preostalo bi tri milijarde eura kreditnih obveza Hrvatskih autocesta. Prema dostupnim informacijama, taj dug bi HAC vraćao novcem iz trošarina, zaradom od poslovanja tvrtke HAC-ONC u kojoj bi imao 49 posto vlasništva, a dio duga bi se reprogramirao.

Projektom monetizacije autocesta namjeravalo se prikupiti oko tri milijarde eura te time riješiti dio duga HAC-a i u potpunosti ARZ-a. Protivnici monetizacije predlažu reprogramiranje postojećih dugova. No, u Vladi tvrde kako u tom slučaju dug ne bi iznosio četiri, nego osam milijardi eura.

U Saboru stanka zbog nasipa i rasta trošarina

Stanje nasipa u Račinovcima, te najava povećanja trošarina na gorivo, razlozi su za stanku kojom je Hrvatski sabor u četvrtak, uobičajeno, započeo radni dan, a stanku su zatražili HDSSB i Damir Kajin.

Boro Grubišić (HDSSB) izjavio je da su građani Cvelferije, dijela Slavonije koji je lani poplavljen, uznemireni zbog stanja nasipa u Račinovcima, pa je tražio stanku da javnosti objasni situaciju s tim nasipom. Situacija je, u neku ruku, alarmantna, rekao je zastupnik.

Nezavisni zastupnik Damir Kajin pak želi progovoriti o najavi povećanja trošarina na cijenu goriva.

Izdvajamo