NEDJELJNI OTKRIVA

KAKO SU UMRLA DVA PILOTA UKLETOG CHALLENGERA Najčuvanije tajne hrvatskog predsjedničkog aviona

Arhiva/CROPIX

Političari žučno raspravljaju o tome tko je više upotrebljavao službeni Challenger 604, a Nedjeljni otkriva njegovu bogatu političku povijest: što se zbivalo u luksuznom avionu na nekim od najdramatičnijih letova

Challenger 604, registracijskih oznaka 9A-CRO, mjesto je koje čuva bezbroj državnih tajni izrečenih na 9000 metara, od Franje Tuđmana do aktualnog predsjednika i Zorana Milanovića. U zrakoplovu koji je u vlasništvu Republike Hrvatske dogovorena su i brojna imenovanja, ali i smjene, pala je i poneka svađa, a čula su se i sva moguća ogovaranja koja su se onda širila dalje.

Jagma za četrnaest ugodnih fotelja iz svijetle kože traje otkako je prvi hrvatski predsjednik nabavio dva slična zrakoplova, od kojih je stariji brat, model 601, prodan davne 2001.

Predsjednici i premijeri u pravilu sjedili su ili sjede na jednom od prva dva prednja sjedala, u kabini gdje je duži stol oko kojeg su još četiri sjedala. Ostala sjedala su u drugom dijelu zrakoplova, koji dijeli zastor koji stjuardesa ponekad povuče, a ponekad i ne, ovisno o tome što se događa u elitnom dijelu, u kojem se voze najviši gosti.

Oni niže rangirani, šefovi protokola i sigurnjaci, uz nekog novinara, sjede iza, ali ako je baš velika gužva, pridruže im se i ministri.

Ivica Račan nerado je ulazio u državni zrakoplov, smatrajući da su redovne avionske linije bolje rješenje, Miomir Žužul vozio se uvijek u papučama, Sanader je znao letjeti i pet puta na dan, a Jadranka Kosor bifteke je zamijenila skromnim sendvičima sa sirevima ‘Buco’.

Aktualni predsjednik je svaku priliku u zrakoplovu koristio da radi na govorima koje je pripremao, a Milanović je premijer koji je najmanje letio Challengerom.

Vrtlog iznad Velebita

Challenger 604 čuva i uspomenu na dvojicu sjajnih pilota, od kojih više niti jedan nije na životu. Kapetani Amir Šehić i Damir Brdek godinama su dočekivali visoke goste i sigurno političare prevozili na brojne skupove ili bilateralne susrete. Ali, obavili su i stotine humanitarnih letova, spasili brojne ljudske živote i dopremili organe za transplantaciju. Sve dok Šehić nije obolio od karcinoma, nakon čega mu je transplantirana jetra, ali pomoći nije bilo. Brdeku je iznenada zakazalo srce.

Na sreću za putnike, tim sjajnim, gotovo neponovljivo dobrim pilotima, nije zakazala prisebnost na najdramatičnijem letu koji je Challenger ikad prošao. Bilo je to u ljeto 2006. godine, kada je hrvatski državni vrh, na čelu s tadašnjim predsjednikom i premijerom Stjepanom Mesićem i Ivom Sanaderom, letio za Split, odakle su trebali ići u Knin na obilježavanje Oluje.

Sve je počelo kao uvijek, dolaskom crnih limuzina pred hangar, u sklopu kojeg su i spojeni kontejneri u kojima su fotelje, bar, veliki LCD televizor. Tamo se čekaju predsjednik ili premijer, koji u pravilu dolaze posljednji i iz limuzina direktno idu u zrakoplov.

Svima su i tog dana bile podijeljene knjižice s utisnutim hrvatskim grbom na prvoj stranici, u kojima je u detalje bio ispisan protokol i navedeni svi putnici u zrakoplovu. Uz imena bile su ispisane i funkcije političara koji su putovali za Split. Zrakoplovom je upravljao kapetan Šehić, koji je poletio prema Splitu i sve je bilo dobro dok Challenger nije došao iznad Velebita. Vjetar je bio toliko jak da se činilo kako se zrakoplov njiše kao lišće na vjetru. Sve se treslo, strah je zahvatio putnike, neki su se pobojali da se može dogoditi i katastrofa.

Spasonosni manevar

Sadašnjoj predsjedničkoj kandidatkinji u krilo je, na bijelu haljinu, pala šalica kave, bočica osvježavajućeg pića poletjela je u vis i polila Marinu Dropulić. Stjuardesa je poletjela nekontrolirano prema pilotskoj kabini i Stjepan Mesić ju je u posljednji trenutak pridržao da ne udari glavom u strop.

Putnici su mislili da je sve gotovo. Mirno, kao da se ništa ne događa, sjedio je samo posebni gost, akademik Mirko Tomasović, koji je u najnapetijim trenucima posegnuo za pljoskicom koju je nosio u džepu sakoa, da mu se nađe zbog nelagode od letenja. No, ponašao se kao da se ništa posebno ne događa. Pilot je učinio gotovo nemoguće i nakon strašnog bacanja zrakoplova na sve strane izašao iz tog vrtloga. “Ja kući idem autom”, rekao je Mesić kada su putnici sletjeli u Split.

Bivši predsjednik imao je slično iskustvo s Challengerom još jedanput na dramatičnom letu za Bruxelles, kada su zbog oluje otkazani gotovo svi letovi civilnih zrakoplova. Challenger je poletio iz Zagreba, i u prvom se naletu nije uspio spustiti u zračnu luku u Bruxellesu. Pilot Šehić se odlučio za još jedan pokušaj, dok je Mesićeva savjetnica za vanjske poslove zapomagala kako je “sve gotovo”. Predsjednik je bio miran, jer je uostalom sve to već prošao, a pilot se, jedini od svih koji su te večeri pokušavali prizemljiti zrakoplov, sigurno spustio u Bruxelles. Ostali koji su uopće poletjeli prema Bruxellesu odustali su i potražili druge zračne luke.

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg.

Izdvajamo