OMOGUĆAVA HUP-ICT

NOVA ERA RADIJA U HRVATSKOJ: Digitalni radio i DAB tehnologija zauvijek mijenjaju način na koji slušamo radio

Zagreb, 020218.
Odasiljaci i veze.
Tigran Vrzina i Mate Botica voditelji projekta digitalnog radija.
Na fotografiji: Tigran Vrzina i Mate Botica.
Foto: Marko Todorov / CROPIX
Marko Todorov / CROPIX

Tigran Vržina i Mate Botica, voditelji projekta digitalnog radija

Iz Odašiljača i veza poručuju: Pokretanje digitalne platforme ne znači gašenje FM radija. Neke zemlje poput Norveške odlučile su se na taj velik korak, ali u Hrvatskoj će se još dugi niz godina i dalje moći koristiti tradicionalni radio.

Vinko je vjerni slušatelj Radija Dalmacija. On, jednostavno, voli poslušati pjesmu koja će ga vratiti u djetinjstvo. Mladi Dalmatinac došao je studirati u Zagreb, no to ga ne sprečava da i dalje sluša svoju omiljenu glazbu ili vijesti iz dalekog rodnog kraja. Kako je to moguće? Vinko sluša digitalni radio koji funkcionira na tehnologiji koju je u Hrvatsku uvela tvrtka Odašiljači i veze.

Tehnologija DAB+ već se naveliko koristi u drugim državama, a tvrtka Odašiljači i veze odlučila je Hrvatsku pridružiti većini europskih, razvijenih, zemalja, u kojima je ona prisutna. Zadnja zemlja koja je uvela digitalni radio bila je Slovenija, a sada je došlo vrijeme za Lijepu našu. Neki bi rekli prekasno, ali ne i Mate Botica, član Uprave i direktor Odašiljača i veza.

- Nikad nije kasno za uvođenje tehnologije - rekao je Botica.

DIGITALNA (R)EVOLUCIJA: KONFERENCIJA HUP-a O BUDUĆNOSTI HRVATSKOG GOSPODARSTVA. POGLEDAJ OVDJE

U suradnji s HAKOM-om i Agencijom za elektroničke medije, ta poznata hrvatska tvrtka trenutno je u fazi testnog emitiranja digitalnog radija, koji koristi 16 radijskih postaja: Radio 808, Radio Kaj, Sjeverni FM, Radio Koprivnica Županijski radio, Radio Istra, Antena Radio, Radio Zabok, Narodni radio, Radio Dalmacija, GOLD FM, Radio Banovina, Enter Zagreb, Trend radio, Radio Martin, Soundset Trsat i Radio 101. Kako nam kaže Botica, iz raznih izvora primili su informacije da sve više građana sluša digitalni radio, a vjeruju da kako će uz rast radijskih sadržaja, biti i više slušatelja. Jednogodišnje eksperimentalno emitiranje digitalnog radija krenulo je krajem studenog prošle godine.

- Testno emitiranje pokrenuli smo s četiri odašiljača, Sljeme, Ivanščica, Mirkovica i Učka, koji zahvaćaju velik dio Sjeverozapadne Hrvatske, odnosno više od dva milijuna stanovnika - objasnio je Tigran Vržina, glavni savjetnik za tehniku u tvrtki Odašiljači i veze.

Vržina nam je pojasnio kako digitalni radio DAB+ funkcionira slično kao digitalna televizija. Dok kod analognog radija na jednoj frekvenciji postoji jedna stanica, digitalni radio omogućava na jednom kanalu više programa. Broj programa koji se odašilju putem istog odašiljača ovisi o kapacitetu pojedinih programa, odnosno, kvaliteti koju pojedini nakladnik želi dosegnuti. U testnom emitiranju ih imamo 16, dogovorno sve s istim kapacitetom.

DIGITALNA (R)EVOLUCIJA: KONFERENCIJA HUP-a O BUDUĆNOSTI HRVATSKOG GOSPODARSTVA. POGLEDAJ OVDJE

Uvođenje digitalnog radija prijeko je potrebno za daljnji razvoj tog medija, jer na trenutnoj FM platformi nema dostupnih novih frekvencija za nove programe.

- Ova tehnologija u konačnici otvara mjesta za nove nakladnike, dok postojeći dobivaju mjesto za proizvodnju novih sadržaja. Znači, novi nakladnici mogu doprijeti do slušateljstva, a postojeći nakladnici povećati slušanost. Uz to, građani time imaju veću mogućnost izbora što će slušati - rekao nam je Botica.

No, postoji još mnoštvo prednosti tehnologije DAB+, na kojoj se temelji digitalni radio, nastavlja Botica. Slušatelji mogu slušati radio bez smetnji, imaju mogućnost većeg i jednostavnog izbora programa u jednakoj tehničkoj kakvoći, ali i određene dodatne usluge. Naime, digitalni radio podržava tekstualne i slikovne prikaze, kao što su primjerice, informacije u hitnim situacijama ili prognoza vremena.

- U testnoj fazi u dogovoru s pojedinim nakladnicima prikazuje se naziv izvođača i pjesme koja se trenutno emitira, a tome se još može dodati i slika naslovnice albuma, što dosad nije bilo moguće - dodao je Vržina.

Dodatna prednost je što turistima iz Europske Unije, koji dolaze u Hrvatsku automobilima s ugrađenim digitalnim radijom, više neće nestajati signala ulaskom u našu zemlju. Na izbor će imati 16 hrvatskih nakladnika radijskog sadržaja, koji su do sada uglavnom emitirali putem interneta ili preko standardne FM frekvencije. Moguće je i da se kreira potpuno novi program namijenjen isključivo za turiste, što se do sada radilo u sklopu postojećih programa. Radiopostaje s nacionalnom koncesijom moći će se slušati bilo gdje u državi, što je velika prednost vozačima, no ostavlja se i dalje mogućnost regionalne koncesije, što će ovisiti o željama nakladnika.

Nakon eksperimentalne faze nadaju se da će nastaviti s potpunom produkcijom digitalnog radija.

- Uskoro bi trebali pustiti i još jednu mrežu namijenjenu domaćim javnim servisima jer su u postojećem multipleksu popunjeni kapaciteti za to - najavio je Botica.

Mogućnosti nove platforme za distribuciju sadržaja velike su, kako za nakladnike, tako i za građane. Preduvjet slušanja besprijekornog zvuka omiljenog radija je posjedovanje DAB+ prijamnika. Njihova cijena kreće se od oko 150 kuna naviše, a imaju ga u ponudi brojni specijalizirani dućani te domaći trgovački lanci. U novijom modelima automobilima DAB+ prijamnici su dio standardne opreme ili dodatne opreme, pa valja provjeriti imate li ga i u svojem. Ako pak nemate, moguće je nabaviti adapter koji omogućuje prijam spajanjem na postojeće FM prijamnike.
Bitno je istaknuti, kažu nam iz tvrtke Odašiljači i veze, da pokretanje digitalnog radija u Hrvatskoj ne znači gašenje dosad korištenog FM radija, već je u pitanju pokretanje nove digitalne platforme. I dok su se neke zemlje poput Norveške odlučile na taj velik korak, iz ove tvrtke smatraju kako će se u Hrvatskoj dugi niz godina i dalje moći koristiti tradicionalni radio.

- Nema nikakve prisile da se nešto tako dogodi, pogotovo ne preko noći - pojasnio je Vržina.

Digitalni radio bit će ove godine jedna od glavnih tema 16. MBT konferencije, koja se održava krajem svibnja u Vodicama. Radi se o skupu regionalnih organizacija koje se bave emitiranjem radijskih i televizijskih programa te proizvođača opreme. Tvrtka Odašiljači i veze je organizator konferencije, na kojoj očekuju brojne svjetske goste koji će govoriti o svojim iskustvima o uvođenju digitalnog radija u njihovim zemljama.

Na konferenciji HUP-a Digitalna (R)evolucija kreatori i stratezi digitalne ekonomije Hrvatske: "Digitalizacija je pitanje opstanka gospodarstva"

Digitalna ekonomija raste sedam puta brže od ostatka ekonomije, a procjenjuje se da će u tom sektoru do 2020. Europska unija imati čak četiri milijuna novih radnih mjesta. Da se ubrza digitalna transformacija Hrvatske, BDP po glavi stanovnika bio bi veći za 11 posto, izračunao je Ekonomski institut.

Što donosi digitalna transformacija i kako mijenja poslovne procese i modele, saznajte na konferenciji Digitalna (R)evolucija, koju organizira Hrvatska udruga poslodavaca 12. Veljače u Atriju Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu. Konferencija se ove godine održava pod pokroviteljstvom Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta i u medijskom partnerstvu s Hanza Medijom, a okuplja kreatore i stratege digitalne ekonomije i digitalnog društva.

Organizatori konferencije imaju za cilj pokazati hrvatskim poduzetnicima da je utjecaj tehnologija na poslovanje neizbježan, ali i da im je primjena tehnologija dostupna i lakše nego što to možda misle.

Na konferenciji će biti prikazani modeli primjene novih tehnologija i inovacija kroz inspirativne primjere hrvatskih tvrtki koje će pokazati kako i vašem poslu mogu pomoći virtualna stvarnost, umjetna inteligencija, poslovna analitika ili povezivanje milijuna objekata primjenom senzora.

"Prodor interneta imao je gotovo nemjerljive efekte na društvo u cjelini. A jednako kao što je ta prva internetska revolucija pogurala čovječanstvo prema naprijed, novi zamah sada se događa s revolucionarnim digitalnim tehnologijama", ističe Boris Drilo, predsjednik HUP-Udruge ICT, najrelevantnijeg udruženja koje intenzivno radi na povećanju konkurentnosti hrvatske ICT industrije.

Kako ističe potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, poduzetništva i obrta Martina Dalić, digitalna transformacija našeg gospodarstva i društva je u tijeku, a "te procese želimo kvalitetno oblikovati". Stoga će Ministarstvo gospodarstva pokrenuti izradu strateškog dokumenta kojim će se stvoriti poticajan okvir za nastavak digitalizacije i tehnološke modernizacije te ojačati konkurentnost gospodarstva.

Ivan Barać, posebni savjetnik potpredsjednice Vlade RH i Bernard Gršić, državni tajnik Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva, na konferenciji će iznijeti razvojne ciljeve i alate koji su temelj za daljnji razvoj digitalne Hrvatske.

"Da bi građani ostvarili koristi kakve su ranije bile nezamislive, preduvjet je – digitalna transformacija države, tvrtki, gradova i društva u cjelini", kaže Barać.

Sudionici konferencije po prvi puta moći će čuti rezultate istraživanja o stanju digitalne ekonomije u Europi i Hrvatskoj, koje će prezentirati Maruška Vizek s Ekonomskog instituta.

"Jedan od važnih ciljeva ove konferencije je osvijestiti poslodavce da se moraju prilagoditi i pripremiti za budućnost koja je determinirana tehnološkim inovacijama, odnosno njihovoj primjeni u svakodnevnom radu. Tako da možemo reći da je ova konferencija o budućnosti i o opstanku hrvatskog gospodarstva", izjavio je Davor Majetić, glavni direktor HUP-a.

Konferencija HUP-a Digitalna (R)evolucija održava se pod pokroviteljstvom Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta i u medijskom partnerstvu s Hanza Medijom. HUP ICT – organizator konferencije Digitalna (R)evolucija — je udruga koja intenzivno radi na povećanju konkurentnosti hrvatske ICT industrije u cilju stvaranja globalno relevantne i najsnažnije informatičke industrije u regiji. HUP ICT je neizostavan dionik u kreiranju boljih uvjeta poslovanja kvalitetnijim reguliranjem ICT tržišta zakonima i fiskalnom politikom, posebno putem suradnje s tijelima državne uprave.


Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija i HUP-ICT, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo