DODATNE UPUTE

JUTRO ZA UČENJE, U PODNE RUČAK, POPODNE ZADAĆA Nastava će imati strukturu od 8 do 17 h, a od roditelja se očekuje da asistiraju i kuhaju

    AUTOR:
    • Marijana Cvrtila

  • OBJAVLJENO:
  • 28.03.2020. u 16:23

Split, 160320.
Skola za zivot.
Prvasici su svoj skolski program jutros pratili preko programa HRT3.
Foto: Josko Ponos / CROPIX
Joško Ponoš / CROPIX

 

Učenici razredne nastave, oni od 1. do 4. razreda osnovne škole, trebali bi dnevno provesti pet sati učeći, a to uključuje i poučavanje (sudjelovanje u nastavi na daljinu) i učenje (zadaće, ponavljanje i ostalo).

Za učenike viših razreda osnovne škole, od 5. do 8. razreda, preporučeni broj sati poučavanja i učenja je šest, za učenike od prvog do trećeg razreda srednje škole sedam, a za maturante osam sati dnevno. Navedeno ne uključuje učenje vikendom, a ako to bude neophodno, broj sati tijekom radnoga tjedna proporcionalno se smanjuje. Maturantima se, dodatno, subotama, počevši od 28. ožujka, nudi mogućnost praćenja dvosatnih priprema za ispite državne mature, i to na programu RTL 2.

Nastavnici predmetne nastave, osobito u srednjim školama, trebaju se međusobno koordinirati oko ravnomjernog opterećenja učenika tijekom radnoga tjedna. Poželjno bi bilo uvesti redovitu strukturu radnoga dana za učenike, a od roditelja se očekuje asistiranje djeci, ako je to potrebno, te suradnja s učiteljima, profesorima i stručnim suradnicima.

Na daljinu

To su samo neki od prijedloga iz novih preporuka o organizaciji radnog dana učenika tijekom održavanja online i televizijske nastave, koje je jučer učenicima, roditeljima i prosvjetnim djelatnicima poslala ministrica obrazovanja i znanosti Blaženka Divjak. Nakon što bi od ponedjeljka nastava na daljinu trebala ući u treći tjedan provedbe, Divjak je, na osnovu dosadašnjih iskustava, poslala dodatne preporuke kako bi se opterećenja za učenike uravnotežila na razini svih škola u Hrvatskoj, a nastavnike potaknulo na podjednak angažman.

- Dobili smo povratne informacije da neki učenici imaju više, a neki manje opterećenja po pitanju isporuke obrazovnih sadržaja. Zato smo školama odlučili pomoći slanjem preporuka - pojašnjava Divjak, koja je poslala i konkretne prijedloge izgleda nastavnog dana i organizacije nastavne jedinice za sve uzraste.

- Kako bi se omogućilo stjecanje radnih navika, dobro je da učenici imaju sličnu organizaciju vremena svaki radni dan - preporučuje ministrica. Dakle, iako učenici nastavu ne trebaju pratiti u realnom vremenu, ona predlaže da se preporučenih od 5 do 8 sati virtualne nastave i zadaća (poučavanje i učenje) dnevno ipak rasporede u koliko-toliko ustaljene termine, koji uključuju i stanke za ručak, komunikaciju s učiteljima, vršnjacima i drugima, pregledavanje snimki, odnosno repriza školskog programa itd.

Tako bi dnevna organizacija tih obveza za učenike od 1. do 4. razreda osnovne škole bila u rasponu od 8 sati ujutro do 15 sati popodne, uz stanku za ručak te odmor nakon svakih 45 minuta ili češće ako je to potrebno. Za učenike od 5. do 8. razreda taj bi raspon bio od 9 sati ujutro do 17 sati, sa stankom za ručak i odmorima nakon svakih 45 minuta, za srednjoškolce od 1. do 3. razreda od 8 do 16 sati, također sa stankom za ručak te odmorima svakih 45 do 60 minuta, dok bi dnevne obveze za maturante u online nastavi trebale biti raspoređene od 8 sati ujutro do 17 sati popodne, uz stanku za ručak te odmore svakih 60 minuta.

Materijali

Za maturante, ali i za ostale učenike srednje škole, preporučuje se i model obrnute učionice (flipped classroom), prema kojem učenici pročitaju što treba o nekoj temi, pogledaju videomaterijal ili na neki drugi način samostalno istraže temu, a onda u virtualnoj učionici postavljaju pitanja, raspravljaju i rješavaju problemske zadatke ili argumentiraju svoje stavove, stoji u uputama.

Uz to, Divjak preporučuje prosvjetarima da se ne oslanjaju samo na videolekcije koje je izradilo Ministarstvo ili djecu samo upućuju na linkove, nego da aktivno izrađuju vlastiti materijal.

- Nije dovoljno učenike samo uputiti da nešto nauče iz udžbenika jer takav pristup ne daje dobre rezultate u svladavanju gradiva većine predmeta.

Aktivnost

Primjerice, većina učenika ne može naučiti razlomke samostalno iz udžbenika - poručuje Divjak učiteljima u predmetnoj nastavi, naglašavajući važnost ujednačenosti među predmetima, gdje je uloga razrednika i koordinacija nastavnika u virtualnoj zbornici i virtualnoj učionici neophodna. - Naglasak je na tome da se u najvećoj mogućoj mjeri potiče aktivnost učenika, ali i da mu se u tom procesu učenja pruže sva potrebna podrška i temeljni materijali za učenje - zaključuje Divjak.

Zanimljivo, prijedlog aktivnosti u online školi daje i roditeljima - njihov opseg aktivnosti kreće se od osiguravanja mirnog kutka i opreme za djecu, kuhanja ručka pa do asistiranja djeci u učenju ako je to potrebno i održavanja komunikacije s učiteljima.

- Nitko neće biti sankcioniran ako se ne pridržava tih preporuka, ali bilo bi nam važno da ih se većina pridržava, kao u redovitoj školi. Ovo je svojevrsni vodič koji može pomoći i učenicima, i učiteljima, i nastavnicima, i roditeljima u što uspješnijoj provedbi nastave - pojašnjava Marko Košiček, glavni savjetnik ministrice Divjak.

Prosječno dnevno 449.000 korisnika

Iz središnje mrežne ustanove CARNET izvijestili su jučer da se nastava na daljinu provodi prema planu putem interneta i televizijskih programa. Svi sadržaji na Trećem programu HRT-a, Sportskoj televiziji i RTL-u 2 te na YouTubeu izvode se uspješno. Prosječan dnevni broj korisnika sustava za udaljeno učenje u ovom tjednu iznosio je 449 tisuća. Zabilježeno je i povećanje broja učionica za 4,4 posto u odnosu na ponedjeljak, 23. ožujka, te njihov broj danas iznosi 50.056.

PRIJEDLOG RASPOREDA

Čitaju, istražuju, izrađuju nešto svojim rukama, a imaju i pauze

 

ZA UČENIKE OD 1. DO 4. RAZREDA OSNOVNE ŠKOLE

od 8 do 11 h: prisustvuju Školi na Trećem (HRT 3); čitaju, izražavaju se u pisanom i govornom obliku; računaju, rješavaju matematičke zadatke, modeliraju; vježbaju (TZK); glazbeno i likovno se izražavaju; odmor svakih 45 min ili češće;

od 11 do 13 h: ručak i odmor; razgovor s ukućanima; igra;

od 13 do 15 h: rade zadatke koje pošalje učitelj; naprave nešto svojim rukama; razgovaraju o temi s roditeljima i vršnjacima; pogledaju reprizu Škole na Trećem ili snimku na YouTube kanalu; odmor svakih 45 min ili češće

 

ZA UČENIKE OD 5. DO 8. RAZREDA

od 9 do 12 h: sudjeluju u radu u virtualnim učionicama ili proučavaju videolekcije na Sportskoj televiziji ili mrežnoj stranici Škole za život; surađuju, istražuju, pitaju; čitaju; rješavaju matematičke zadatke, modeliraju; vježbaju (TZK); glazbeno i likovno se izražavaju; odmor nakon svakih 45 min;

- od 12 do 14 h: ručak i odmor; razgovor s ukućanima; igra;

od 14 do 17 h: rade zadatke koje im pošalje učitelj; naprave nešto svojim rukama (eksperiment, maketu, posade biljku...); razgovaraju o temi s roditeljima i vršnjacima; istražuju na internetu ili uz pomoć udžbenika; čitaju; odmor svakih 45 min

 

ZA UČENIKE OD 1. DO 3. RAZREDA SREDNJE ŠKOLE

od 8 do 12 h: prate program na RTL-u 2; pripremaju se za rad u virtualnoj učionici; vježbaju, čitaju, računaju, istražuju; odmor nakon 45-60 min;

od 12 do 13 h: ručak i odmor; razgovor s ukućanima i prijateljima;

- od 13 do 16 h: rad u virtualnim učionicama; razgovor o temi s nastavnicima, vršnjacima; rješavanje problema samostalno ili u timu; rad vlastitim rukama; odmor svakih 45-60 min

 

ZA MATURANTE

od 8 do 12 h: prate program na RTL-u 2; pripremaju se za rad u virtualnoj učionici; vježbaju; odmor nakon svakih 60 min;

od 12 do 13 h: ručak i odmor; razgovor s ukućanima i prijateljima;

od 13 do 17 h: rade u virtualnim učionicama; razgovaraju o temi s nastavnicima, vršnjacima; rješavaju probleme samostalno ili u timu; naprave nešto svojim rukama; odmor svakih 60 min

 

PREPORUKE RODITELJIMA

u jutarnjim satima (od 8 do 11 h za razrednu nastavu; od 8 do 12 h za maturante): osiguravaju “mirni kutak”, opremu i TV;

u podnevnim satima, u rasponu od 11 do 14 h (termini ovisno o uzrastu): kuhaju ručak; razgovaraju s djecom;

u popodnevnim satima (ovisno o uzrastu): surađuju i asistiraju djeci ako je potrebno; komunikacija s učiteljima i razrednicima

 

Izdvajamo