289 UDŽBENIKA ZA 175 MILIJUNA KUNA

RAT ZA NOVE UDŽBENIKE Kako zavesti profesore i učitelje da izaberu baš vaš naslov?

Iz kojeg će udžbenika učiti vaše dijete u školi bira oko 25 tisuća učitelja i profesora. Strategije izdavača su raznolike; od toga da učiteljima nude popuste kod poslovnih partnera do akcije sađenja stabala jabuke koje učitelji zajedno s učenicima sade u školskom vrtu
 Emica Elvedji / CROPIX

Do 175 milijuna kuna država je spremna ove godine uložiti u nabavu novih školskih udžbenika. Posao izrade i dostave udžbenika prepušten je nakladnicima, njih ukupno 19. Izdavači su Ministarstvu znanosti i obrazovanja prijavili 289 novih tiskanih udžbenika. Procedura odobravanja udžbenika je pri kraju i u trenu kada Ministarstvo objavom kataloga da zeleno svjetlo za ulazak u škole, počinje biranje naslova.

Učitelji i nastavnici biraju nove udžbenike prvi put nakon pet godina, a kako je riječ o udžbenicima pripremljenim prema novim kurikulumima, nakladnici su na vrhuncu predizborne kampanje s - kako tvrde - vrlo neizvjesnim rezultatima.

Cilj nakladnika je osigurati što veću zastupljenost svojih udžbenika u školama. O tomu ovise prihodi - što više učitelja odabere njihove udžbenike, to je veća zarada. Pritom svoje biračko tijelo, sastavljeno ovoga puta od oko 25 tisuća učitelja i nastavnika, ne smiju darivati, odnosno podmićivati jer Zakon o udžbenicima propisuje da se učiteljima ne smije darovati vrijednost veća od sto kuna. Ta je promjena maknula sumnju koja se godinama povlačila po učiteljskim krugovima da se udžbenici biraju na osnovu skupih darova koje dijele nakladnici.

Osim zakona, tržišnu utakmicu regulira i antikorupcijski sporazum, pa nakladnici svoje biračko tijelo sve sofisticiranije marketinški obrađuju.

Primjerice, Školska knjiga učiteljima je ponudila ulazak u Pet plus klub, koji im omogućuje popuste kod poslovnih partnera nakladnika. Time, kažu, potiču poslovne partnere da prepoznaju važnost učitelja u društvu i ponude im pogodnosti.

Nakladnik Profil Klett nastavnicima koji odaberu njihov digitalni materijal umjesto tiskanog priručnika, poklanja stablo jabuke. Jabuku zajedno s učenicima sade u školskom vrtu. Dosad je, kažu u Profil Klettu, posađeno 1600 stabala. Kampanja Želim stablo ima, kažu, ekološko-edukativni karakter.

Žestoka konkurencija

- Svijet funkcionira na brizi za klijente. Ne možeš poslovati ako zanemariš onoga s kime radiš. Jednostavno se držimo dobre poslovne prakse i to su edukativno-marketinške aktivnosti koje se ne mogu smatrati koruptivnima. Tako njegujemo učitelje, nastojimo ih zadržati i činjenica je, izmišljamo razne kreativne darove u zakonskim okvirima - objašnjavaju nakladnici, od kojih su oni veći čitavo školsko polugodište u udarničkoj kampanji po Hrvatskoj.

Kako izgleda kampanja, koliko novih udžbenika nude, kako su osmislili digitalne materijale za škole i koliku financijsku dobit očekuju, pitanja su koje smo postavili nakladnicima. Sudeći po odgovorima, oni najveći među njima u žestokoj su konkurenciji i na terenu se međusobno sudaraju obilazeći nastavnike u tisućama organiziranih promotivnih skupova. Jer, ovogodišnja kampanja poprilično se razlikuje od prošle, kada su u škole ušli novi udžbenici, ali po poznatim, starim programima. Ovaj put je pred nakladnicima novi ‘ulet’ - objašnjavaju učiteljima što uopće donose novi kurikulumi i kako ih primijeniti u nastavi.

- Time radimo dobrim dijelom posao Ministarstva znanosti, jer nastavnici naprosto nisu dovoljno informirani o tomu kako će izgledati nastava na jesen, a edukacija u Loomen učionicama očito im nije dovoljna - kažu.

Ova sezona razlikuje se od 2014. i po obuhvatu škola u koje ulaze novi udžbenici. Dok su 2014. sve škole u svim razredima nabavljale nove udžbenike, sada novi udžbenici ulaze samo u razrede u kojima kreće kurikularna reforma - prve, pete i dijelom sedme, odnosno prve razrede gimnazija i općeobrazovne predmete u prvim razredima strukovnih škola. Time se i ukupna svota namijenjena tržištu udžbenika smanjila s 400 milijuna kuna, koliki je bio potencijal tržišta obveznih udžbenika 2014., na 175 milijuna.

Prema dostupnim podacima, u 2014. primat nad tržištem udžbenika imala je Školska knjiga (46 posto udjela), slijedio ju je Profil (30 posto), Alfa (15); Ljevak je bio na oko tri posto, a svi ostali su zauzimali oko šest posto tržišta. U toj su se godini prihodi pojedinih nakladnika podizali na godišnjoj razini do 55 posto, da bi kasnijih godina kada nije bilo novih udžbenika otišli u minuse. To znači da nakladnički posao kulminira u godini izrade novih udžbenika, što se po postojećem zakonu događa najčešće svake četiri godine.

Ovoj je sezoni prethodila eksperimentalna primjena novih kurikuluma u 74 posto škola, kada su nakladnici odmjerili odnose na malome tržištu. Iako u nakladničkim krugovima tvrde kako pokazatelji iz eksperimentalne nisu relevantni upravo zbog malog broja škola, odnosno naklada, omjeri koje nam ustupa Alfa pokazuju da je taj nakladnik uzeo primat u eksperimentalnim školama i došao do udjela od 40,72 posto, dok je Školska knjiga imala 37,40 posto, a Profil Klett svega četiri posto (ostali ispod toga). Do takvog omjera na mini-tržištu od 74 škole došlo je, objašnjavaju nam, jer je Profil Klett odlučio u utakmicu ući s izrazito malim brojem novih udžbenika pa je Alfin udio narastao. S druge strane, konkurencija je primijetila kako je u dijelu eksperimentalnih škola Alfa već imala znatno viši postotak odabira, pa je u startu bila u prednosti pred drugima. Zašto je prošlu mini-sezonu Profil zaobišao?

Izdavači koji nude nove udžbenike za kurikularnu reformu

ALFA

  • u pripremi: 52 udžbenika i 31 dodatni obrazovni materijal
  • kampanja: 1000 prezentacija (skupova) za učitelje
  • platforma za digitalne materijale: mozaBook
  • broj zaposlenih: 100
  • prihod 2014.: 59,697.292 (+44 posto)
  • očekivana dobit u 2019.: nemoguće procijeniti

ELEMENT

  • u pripremi: 25 udžbeničkih kompleta
  • kampanja: newsletteri, digitalna predavanja i prezentacije
  • platforma za digitalne materijale: Wordpress
  • broj zaposlenih: 36
  • prihod u 2014.: 12,998.656 kn (+97 posto)
  • očekivana dobit u 2019.: negativna

LJEVAK

  • u pripremi: 20-ak udžbenika
  • kampanja: mrežne stranice, društvene mreže, predstavljanja i predavanja
  • platforma za digitalne materijale: ljevakskole.hr, ucenjebezgranica.hr, pearson.com/english/ i hueber.de
  • broj zaposlenih: 30-ak
  • prihod u 2014.: 19,107.624 (+54 posto)
  • očekivana dobit u 2019.: teško je davati bilo kakve prognoze

PROFIL KLETT

  • u pripremi: 38 udžbeničkih serija
  • kampanja: webinari, stručni skupovi, urednički posjeti po školama, ostali kanali
  • platforma za digitalne: IZZI
  • broj zaposlenih: 108
  • prihod u 2015. (godina osnutka): 71,823.848 kn
  • očekivana dobit u 2019.: sukladno poslovnom planu

ŠKOLSKA KNJIGA

  • u pripremi: 105 naslova
  • kampanja: sve raspoložive komunikacijske platforme
  • platforma za digitalne materijale: e-sfera i mozaBook
  • broj zaposlenih: 295
  • prihod u 2014.: 232,523.074 kn (+39 posto)
  • očekivana dobit u 2019.: podatak trenutno nije dostupan

Kvalitetno i temeljito

- Naš poslovni princip temelji se na kvaliteti udžbenika, a ne na zadovoljavanju kvantitete. Drugim riječima, smatramo da se u tako kratkome roku ne mogu kvalitetno i temeljito obraditi u potpunosti svi sadržaji. Zato smo prošle godine odlučili sudjelovati s manjim brojem predmeta i pomno pratiti izazove, nedoumice i potrebe u eksperimentalnom dijelu Škole za život - kaže Petra Stipaničev Glamuzina, direktorica uredništva u Profil Klettu. Za sljedeću školsku godinu pripremili su 38 udžbeničkih kompleta, s dvije različite serije udžbenika. Razvili su, objašnjava Glamuzina, i vlastito suvremeno digitalno obrazovno rješenje IZZI koje sadrži i tiskane i digitalne sadržaje.

Nakladnik Alfa je za iduću školsku godinu pripremio 52 udžbenika i 31 dodatno izdanje koje od ove godine nije obavezno - radne bilježnice, zbirke zadataka, atlase. Ulaze u sve razrede u kojima kreće Škola za život.

- Uz tiskane udžbenike pripremili smo novu generaciju digitalnih udžbenika, kao prvi izdavač u Hrvatskoj koji je objavio digitalne udžbenike na najvećoj i tehnološki superiornoj obrazovnoj platformi, čije je softversko rješenje mozaBook najambicioznije digitalno rješenje u svijetu - tvrdi Daniela Novoselić iz Alfe.

Školska knjiga na odobravanje je poslala 79 novih udžbenika s dodatnim digitalnim sadržajima za sve predmete i razrede u koje ulaze novi kurikulumi. Svaki udžbenik prate i radne bilježnice, zbirke, atlasi, karte, nastavni listići.

- Školska knjiga vodeći je hrvatski nakladnik i naši udžbenici su prisutni u svim školama, predmetima i razredima. Za ovu smo školsku godinu izradili i sve eksperimentalne udžbenike za sve predmete i razrede. Iako je bila riječ o malom broju škola, 74, zbog svoje smo nacionalne odgovornosti smatrali da ne smijemo ostaviti učitelje bez podrške - kaže Matilda Bulić iz Školske knjige.

Njihovi su pak digitalni sadržaji dostupni na komercijalnoj platformi mozaBook i vlastitom rješenju e-sfera, a napominju i kako su 2014. bili jedini nakladnik koji je školama ponudio odobrenu, besplatnu digitalnu platformu.

Zanimljivo, platforme su postale element za dodatni prihod. Primjerice, u siječnju ove godine iz Upravnog odjela za prosvjetu, kulturu, šport i tehničku kulturu Osječko-baranjske županije, svim lokalnim školama upućena je obavijest o naručivanju licenci. Pozivajući se na realizaciju projekta Škola za život, Ured je ravnateljima škola preporučio da kupe platformu Alfe d.d., po cijeni od 1043 kune za jednogodišnju licencu.

- Riječ je očitom pogodovanju jednome nakladniku, zbog čega se teško oteti dojmu da je u ovogodišnjoj tržišnoj utakmici očita sprega pojedinih nakladnika s politikom. Neki nam drugi primjeri pokazuju da nije riječ samo o lokalnoj, već i višoj politici. Među nakladnicima očito postoje oni koji su bliži i oni koji su dalji trenutnoj postavi u Ministarstvu znanosti - kaže jedan izvor iz nakladničkih krugova.

Investicijski trošak

U ovakvoj tržišnoj igri mali nakladnici ne nadaju se najboljem. Element je izdavačka kuća specijalizirana za prirodoslovne predmete, prvenstveno matematiku, ali i informatiku, fiziku, kemiju, biologiju te niz stručnih predmeta tehničke prirode. Za iduću školsku godinu pripremili su 25 novih udžbeničkih kompleta, a trenutno u katalogu imaju odobrenih preko 130 udžbenika.

- Kao mala tvrtka koja ne zapošljava trgovačke putnike, našu promotivnu kampanju smo odrađivali internetom, a kada je bilo moguće i kada smo bili pozvani, naši autori i urednici, većinom nastavnici matematike, posjećivali bi škole i prezentirali novitete u našim udžbenicima - kaže Ivo Elezović, osnivač Elementa.

Na pitanje kakvu financijsku dobit očekuje u 2019., odgovara - negativnu.

- Zapošljavamo tri programera plus vanjske suradnike i tvrtke da bismo osigurali razvoj tehnologije potrebne za stvaranje digitalnih udžbenika matematike. Matematiku je uvijek bilo tehnički zahtjevno prikazati na internetu te se ovim problemom bavimo preko deset godina. Pri vrlo nekompetitivnim cijenama rada programera u državi, ovo je ogroman investicijski trošak za malenu firmu poput nas, za koji ne očekujemo naplatu još niz godina - kaže Elezović, dodajući kako je usprkos tome ponosan činjenicom da je Element uvijek bio najnapredniji izdavač u svom području. Tu dominaciju namjeravaju zadržati.

Dok mali nakladnici ne raspolažu resursima za velike turneje, “veliki” nakladnici obišli su cijelu Hrvatsku.

Školska knjiga za svoju je kampanju angažirala poznatog urednika Đelu Hadžiselimovića. Obilaze državu i organiziraju skupove za učitelje na kojima Hadžiselimović objašnjava principe prema kojima je on birao najbolje dokumentarce i edukativne emisije, sugerirajući da iste principe učitelji primjene kod izbora udžbenika.

Tisuće skupova odrađeno je samo u ovome školskom polugodištu uoči početka jedne od najneizvjesnijih tržišnih utakmica u hrvatskom nakladništvu. Skupovi su organizirani u hotelima, kinodvoranama, kazalištima, školama, mjestima koje mogu primiti više stotina učitelja odjednom, ne bi li ih organizatori, mahom veliki nakladnici, uspjeli uvjeriti da je izbor njihovih udžbenika najbolji odabir. Naravno, kampanja i promotivne aktivnosti ne moraju biti ključne za odluku o izboru udžbenika. Očekuje se da će učitelji i nastavnici u prvome redu biti fokusirani na kvalitetu ponude, bilo da je riječ o tiskanom ili digitalnom udžbeniku. Izbori udžbenika završavaju 1. srpnja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 07:06