DRAMA U DRŽAVNOJ AVIOKOMPANIJI

POSLJEDNJI DANI CROATIA AIRLINESA Više od 400 milijuna kuna duga dramatično raste svaki dan. Stečaj je najrealnija opcija

Švicarski Swissair nestao je 2003., mađarski Malev je izdržao do 2012. Nedjeljni otkriva što čeka nas

Bio je vruć srpanjski dan 2010. U njegovu uredu klima je radila, no on se svejedno znojio. U susjednoj sobi bijesni piloti i stjuardese od njega su tražili da odustane od 10-postotnog smanjenja plaća ili će i dalje štrajkati. Vidljivo nervozan pokušao mi je objasniti stanje u Croatia Airlinesu . “Tvrtka nije pred propašću. Imamo poslovni plan koji će do 2013. godine izvući tvrtku iz krize“, tvrdio mi je tada Ivan Mišetić, predsjednik Uprave Croatia Airlinesa. Srećko Šimunović, njegov zamjenik i izvršni direktor Mirko Tatalović zasipali su me masom brojki i razlozima zašto tvrtka godišnje skupi oko 100 milijuna kuna gubitaka.

Sda je svibanj 2013. godine. Mišetić je kod Emila Tedeschija, gdje se bavi prehrambenim proizvodima i čeka odluku suda o traženoj isplati nekoliko milijuna kuna neisplaćenih plaća, Šimunović se vratio u posao s naftom i sudi se za isplatu višemilijunske otpremnine. Jedino je još Tatalović u Croatia Airlinesu i vjerojatno će uskoro u mirovinu. A rezultati njihova plana? Četiristo i nešto milijuna kuna gubitka tvrtke na kraju prošle godine i tvrtka pred propašću, a štrajk pilota i stjuardesa je u punom jeku.

“Za Croatia Airlines više nema vremena. Najbolje bi bilo pronaći strateškog partnera, no zbog stanja u avioindustriji, to je vrlo teško. Potrebno je restrukturiranjem riješiti probleme”, tvrdi pomoćnik ministra prometa za zračni promet Dan Simonić. On ne želi procjenjivati koliko je još preostalo vremena da se nacionalna kompanija spasi od bankrota, ali tvrdi da je jedna od realnih opcija stečaj tvrtke. No, prije toga treba iskoristiti i druge opcije. Sugovornici s kojima smo razgovarali tvrde, pak, da je štrajk koji je u tijeku vrijeme za spas tvrtke skratio na minimum.

Plan rekonstruiranja

“Potraje li sadašnji štrajk pilota i stjuardesa još pet, šest dana, stečaj Croatia Airlinesa je realna opcija”, tvrdi sugovornik upoznat sa stanjem u kompaniji. Planom restrukturiranja predviđeno je da se na materijalnim pravima radnika uštedi 17,5 milijuna kuna na godinu. No, dogovora o uštedi nema. - Uprava planirane uštede nije napravila, a svakodnevno se zbog štrajka gomilaju milijunski gubici.

Osim toga, u pregovorima se čine ustupci radnicima pa nema šanse da se plan restrukturiranja ostvari - tvrdi nam naš sugovornik. Planom restrukturiranja Uprava Croatia Airlinesa mora namaknuti 400 milijuna kuna da bi svojim sredstvima kontribuirala u dokapitalizaciji tvrtke koju je država krajem prošle godine provela u tvrtki. Povećanjem temeljnog kapitala država je dokapitalizirala tvrtku sa 800 milijuna kuna. No, CA mora prema strogim pravilima EU u dokapitalizaciji sudjelovati sa 50 posto sredstava. A tog novca nema. Tako se planira smanjivanje broja linija, spuštanje aviona i njihova prodaja, prodaja zemljišta koje je 2003. godine Uprava Croatia Airlinesa kupila na Plesu za 17,9 milijuna kuna da bi gradila novu upravnu zgradu. Protivnici plana govore da je ukidanje linija jedan od najlošijih poteza Uprave jer time zapravo pile granu na kojoj sjede. Kao primjer se navodi ukidanje linije Zagreb - Istanbul. Ista je pompozno uvedena 2011. godine, prošle godine je proglašena nerentabilnom, a ove godine je ukinuta. Odmah nakon što je donesena odluka o ukidanju te linije, Turkish Airlines uvodi dva leta iz Zagreba za Istanbul, te je zatražio i dobio dozvolu za treći let s noćenjem aviona u Zagrebu. Također se Upravi zamjera ukidanje linije Dubrovnik - London, a istodobno inozemne tvrtke obave 40 letova na tjedan iz Londona i drugih engleskih gradova za Dubrovnik.

Pilotima i stjuardesama protivnici spočitavaju kako imaju odlične beneficije i plaće, a zapravo malo rade. Piloti se tako prozivaju za malu učinkovitost. Iako im je mogući maksimalan broj sati naleta oko 850 na godinu, oni naprave oko 530 sati godišnje i imaju najkraći dnevni flight time na svijetu. Piloti odgovaraju da nalete između 570 i 600 sati na godinu, ali tvrde da je za to ponajprije kriva struktura naleta, odnosno kratkoća trajanja letova, zbog čega piloti imaju vrlo dugo radno vrijeme u odnosu na kratko letačko vrijeme. Primjerice, prosječno trajanje leta avionom Dash Q400 je oko 65 minuta, a Airbusom oko 80 minuta. Stoga se često dogodi da piloti na poslu provedu 12 sati na dan, a efektivno lete samo 6 sati.

Stečaj je jedna opcija

No, što ako plan restrukturiranja propadne? Ako Croatia Airlines ode u stečaj? Dan Simonić, pomoćnik ministra prometa za zračni promet, tvrdi da Vlada želi sačuvati nacionalni avioprijevoznik, ali ne po svaku cijenu. - Ako dođemo pred zid, jedna od opcija je stečaj i osnivanje nove kompanije u kojoj bi država bila manjinski vlasnik - tvrdi Simonić.

- U slučaju stečaja država bi kao ulog u novu tvrtku mogla unijeti avione čiji je vlasnik i pronaći jednog ili više partnera.

Bilo bi dobro pronaći nekog strateškog privatnog partnera, po mogućnosti izvan Europe. Nova tvrtka bi od Croatia Airlinesa trebala preuzeti i jednu od najvrijednije imovine kompanije, a to su SLOT-ovi ( vremenski termini polijetanja i slijetanja u zračnim lukama). Dio sadašnjih pilota, stjuardesa i drugog osoblja najvjerojatnije bi bio zaposlen u novoj tvrtki. Ali sigurno u njoj ne bi bilo mjesta za sve i letenje bi se nastavilo - objašnjava naš sugovornik model gradnje nove aviokompanije. On tvrdi da se to može napraviti otprilike u tri do četiri mjeseca. Primjer za takvo što je švicarski Swissair koji je propao, a na njegovim temeljima je osnovan Air Swiss. Na sličan način je osnovana i belgijska kompanija Sagena.

No, eventualna propast Croatia Airlinesa za sobom vuče velik udarac na ostale gospodarske djelatnosti. Prije svega u turizmu. Pomoćnik ministra Dan Simonić napominje da jedna kuna uložena u avionsku kartu generira 5 kuna u ostalim djelatnostima. Nadalje, hrvatske zračne luke pretrpile bi goleme gubitke. U većini zračnih luka glavni nositelj prometa je upravo Croatia Airlines. Primjerice, u Zagrebu udio Croatia Airlinesa u ukupnom ostvarenom prometu putnika prošle godine je iznosio 64,3 posto. Propašću kompanije zagrebački aerodrom bi izgubio svog najvećeg kupca.

(...)

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Izdvajamo