POVEĆAT ĆE IZVOZ

SLAVONSKI KRALJ PARNIH CIGARETA 'Pogodio sam ukus e-pušača, dimom ću osvojiti svijet'

Danijel Soldo/CROPIX

Dario Marenić, vlasnik tvrtke Elda iz Prvče kod Nove Gradiške, prije šest godina počeo je eksperimentalnu proizvodnju tekućina za elektronske cigarete. Sad je jedan od najvećih proizvođača na svijetu. Reporterima Nedjeljnog pokazao je svoje pogone, iz kojih svaki dan odlaze pošiljke u 70 zemalja

Prije šest godina Hrvat Dario Marenić u Las Vegasu je došao do jack-pota, a da nije zavirio ni u jednu od tamošnjih kockarnica. Svoj jack-pot pronašao je na jednom od štandova Consumer Electronic Showa - najkvalitetnijeg svjetskog sajma u elektroničkoj branši, i to kod jednog Kineza. Bila je to e-cigareta. Do tada neviđen proizvod, koji je kineski inovator došao predstaviti u Las Vegas i ponuditi svijetu. Marenić je bio strastveni pušač, ali ga je ova priča zaintrigirala do te mjere da je nakon poduljeg razgovora s Kinezom odlučio kupiti jednu e-cigaretu. Iako bi možda bilo logično da je kao suvlasnik (sa suprugom Davorkom) tvrtke Elda, koja se od 1993. godine uspješno bavila TV prodajom, s Kinezom ušao u pregovore o prodaji njegovih e-cigareta na europskom tržištu, novogradiški poduzetnik imao je druge planove. TV prodaja gubila je bitku sa svjetskom recesijom i Marenić je već neko vrijeme tražio novi poslovni izazov. Vratio se kući i sjeo za stol na kojem su bili dobra ideja i prazan papir.

Drugi u Europi

- U duši sam proizvođač i osobno me najviše ispunjava kreiranje novih proizvoda. Zato sam odlučio razviti svoju tekućinu za punjenje e-cigareta. Krenuo sam po poljima duhana u požeškoj Zlatnoj dolini, pa gledaš ovakav list, onakav list, kako sad ekstrahirati aromu duhana, kako stvoriti neku tekućinu, dobiti količine nikotina... Zatvorio sam se u kuhinju, okružio epruvetama, staklenim pipetama i drugim laboratorijskim priborom i počeo tražiti formulu. Trajalo je to punih šest mjeseci dok nisam dobio nešto što me zadovoljilo sa 51 posto. Bio je to čisti miris duhana virginije iz Požeške kotline. Danas je to naš proizvod broj jedan, koji čini 15 posto ukupnog portfelja naše prodaje - priča nam Marenić dok sjedimo u potkrovlju kuće u mjestu Prvča kod Nove Gradiške. Tu je na svojoj djedovini staru kuću obnovio u moderno zdanje gdje je sagradio, uredio i opremio pogon za proizvodnju tekućina za e-cigarete. U dvije prostorije proizvodnog pogona su kemijski laboratorij, punionica i pakirnica bočica i ampula s tekućinom koja odlazi na adrese u 70 zemalja svijeta.

Elda je bila druga tvrtka u Europi koja je počela proizvoditi tekućinu za e-cigarete. Danas ih na našem kontinentu ima pet-šest, a oni su jedini u Hrvatskoj. I bilježe stalni rast. Prije dvije godine prihod im je bio 5,5 milijuna kuna, prošle 10, a u ovoj godini očekuju prihod od 15 milijuna kuna. Trenutno iz Prvče u svijet odlazi 1,8 do 2 milijuna komada pakiranja godišnje, a 99,5 posto je izvoz. U Hrvatskoj su zastupljeni minimalno, preko svog web shopa i u tri maloprodajne jedinice u Zagrebu, Vukovaru i Sisku. No, počeci nisu bili nimalo laki. U fazi razvoja Marenić je isprobao brojne okuse i bacio puno formula dok nije našao pravu. Ljubav prema kemiji koju mu je usadila majka, inače umirovljena nastavnica kemije, bila je možda i presudna u pronalasku prave formule.

Potraga za formulom

- Puno sam formula bacio dok nisam našao notu koju sam tražio. To nije nimalo jednostavno. Ovo nije empirijska matematika, nego kreativan posao. Želite, primjerice, dobar okus u segmentu jabuka kojih imate 50 vrsta. E, sad tu je pitanje je li dobra jabuka slatka ili kisela, a moraš ciljati notu koja će zadovoljiti kupca. I danas, iako imamo osnovnu formulu, puno radimo na razvoju novih tekućina, a trenutno imamo više od 400 različitih aroma. Inače, one su sve prirodne, imaju certifikate i koriste se u prehrambenoj industriji. Osnovu čine glicerol, Propylene glycol, destilirana voda i nikotin, a onda dolaze različite arome koje čine 1 do 5 posto sastava tekućine - priča nam Marenić, koji se svakodnevno susreće s različitim zahtjevima kupaca.

- Tu svaki tjedan imamo kupce iz cijeloga svijeta i u jednom poslijepodnevu isproba se 50-ak različitih okusa da bi se napravila selekcija njih sedam koji će u proizvodnju. Cijela tema cigareta i pušenja vezana je uz zadovoljstvo. To je segment tržišta kojem se morate dodvoriti da biste uspjeli, a to nije lako. Danas izvozimo u 70 zemalja svijeta, u što računamo i naše male kupce s web shopa, jer dnevno šaljemo stotinjak paketića diljem svijeta. Tu su i veliki kupci. U Švicarskoj smo broj jedan na tržištu, gdje imamo sjajnog distributera. Izvozimo u zemlje EU, Australiju, Novi Zeland, SAD... pri čemu svaki kupac traži svoju prepoznatljivost na našem proizvodu. Želi našu tekućinu sa svojom naljepnicom, a mi smo se u stanju tome prilagoditi. Imamo jak dizajnerski tim i sami radimo dizajn - pojašnjava Marenić, koji je u svijet ambalaže tekućina za e-cigarete uveo i neke svoje inovacije.

- Da bi bio bolji od konkurencije, moraš ponuditi nešto novo. Tako smo razvili čep koji je siguran za djecu, pa smo otišli i korak dalje - stavili smo trokutić na vrh čepa bočice, što je slabovidnim osobama znak da je u bočici nešto o čemu se moraju dodatno informirati. Tu smo bili prvi u svijetu - kaže Marenić.

(...)

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Tagovi

Izdvajamo