Zagreb, 161018. Dajana Barbic i Andrea Lucic, profesorice s Ekonomskog fakulteta, za temu o pametnoj potrosnji.
Foto: Neja Markicevic / CROPIX
Neja Markičević / CROPIX

dr.sc. Dajana Barbić i dr.sc. Andrea Lučić, docentice Ekonomskog fakulteta

OMOGUĆAVA MASTERCARD

#SMARTSPENDING Kako pametno trošiti: otkrivamo devet stvari uz pomoć kojih bihevioralni ekonomisti štede kad kupuju

    AUTOR:
    • Dajana Barbić,
    • Andrea Lučić

  • OBJAVLJENO:
  • 23.10.2018. u 14:23


U specijal serijalu #SMARTSPENDING donosimo analize i preporuke desetero stručnjaka za monetarnu politiku , osobne financije i digitalni shopping koji za vas istražuju kako pametnije trošiti online, kako kontrolirati osobni proračun i kako će izgledati budućnost bez papirnatog novca. U ovom prilogu docentice Ekonomskog fakulteta dr.sc. Andrea Lučić i dr.sc. Dajana Barbić, autorice udžbenika o osobnim financijama i vodeće ekspertice za upravljanje osobnim proračunom, analiziraju literaturu bihevioralnih ekonomista koji su već davno utvrdili da često donosimo iracionalne odluke, pogotovo kad trošimo. Evo kako tome doskočiti.


Znate li da se u deset godina veličina kolica za dućan, prema istraživanju Marketing Science Instituta, povećala za 40 posto? I da – uz laganu šetnju i prešetavanje trgovine u potrazi za željenim artiklom u impulzivnoj kupovini – možete povećati svoju kupovinu između 21 i 80 posto, prema znanstvenoj analizi 2012. koja je obuhvatila sva dotadašnja relevantna istraživanja. I – sad razmislite dobro - jeste li ikad igdje primijetili sat u trgovini? Što mislite zašto?

#SMARTSPENDING DNEVNIK NOVCA: KAKO PAMETNIJE TROŠITI

Shopping može biti opuštajuće ili pak frustrirajuće iskustvo ako u njega krenemo nedovoljno informirani i nedovoljno svjesni vlastite iracionalnosti. Svi smo mi iracionalni, a odluke koje donosimo često su proizvod kognitivne zablude. Nerijetko kupujemo kako bi si popravili raspoloženje, zadivili prijatelje ili kolege s posla. Još češće se događa da kupujemo stvari koje nam nisu potrebne novcem koji nemamo kako bismo impresionirali ljude do kojih nam nije stalo i koje ne poznajemo.

Na kraju dana nitko nam ne drži pištolj na glavi - mi smo ti koji donosimo odluke o kupnji. Zato je najbolji način usvojiti tehnike pametne potrošnje. Evo devet savjeta kako postati pametni potrošač:

1. Napravite osobni proračun

Napraviti proračun znači unaprijed pronaći namjenu svakoj kuni svojih prihoda. Osobni proračun će vam – baš kao i ministru financija državni proračun - pokazati u kojim kategorijama ima prostora za dodatnu potrošnju, a gdje treba smanjiti potrošnju i uštedjeti. Proračun je moguće voditi – u rokovniku, excel tablici, mobitelu i korištenjem sve popularnijih mobilnih aplikacija za uspješniji nadzor potrošnje kao što su Toshl Finance, Goodbudget, Wally, One Touch Expenser i Money Lover. U kontroli potrošnje pomoći će vam i internet ili mobilno bankarstvo koje vam u svakom trenutku daje uvid u stanje potrošnje po debitnim i kreditnim karticama te u ostale obaveze i dugovanja. To će za mnoge biti puno jednostavnija metoda nego trošiti gotovinom i popisivati potrošnju na papiriće. Dokaz: otvorite novčanik večeras, zbrojite koliko novca fali i pokušajte staviti na papir na što ste potrošili. U većini slučajeva, nećete se moći sjetiti svakog troška koji ste napravili tijekom dana.

2. Kupujte samo ono po što ste došli

Uvijek prije dolaska na prodajno mjesto promislite o onome što želite i namjeravate kupiti. Nakon toga napravite popis stvari koje biste htjeli kupiti te ga se držite. Ako niste planirali kupiti nove cipele ili dasku za peglanje, činjenica da ste naišli na izvrsnu akcijsku cijenu nije dovoljan razlog da se za tu kupnju i odlučite.

#SMARTSPENDING DNEVNIK NOVCA: KAKO PAMETNIJE TROŠITI

3. Uvijek pažljivo računajte

Zamislite ovo: vaš omiljeni dućan ponudio vam je kao nagradu za vjernost dvije mogućnosti. Prva je da dobijete besplatni kupon koji vrijedi 60 kuna i s tim možete kupovati dok ne potrošite 60 kuna. Druga opcija: možete dobiti kupon u vrijednosti 120 kuna, ali za njega trebate platiti 40 kuna.

Promislite! Što biste izabrali?

Besplatno uvijek zvuči privlačno, čak i onda kada nije najisplativija opcija. Koliko je «besplatno» privlačno istražio je bihevioralni ekonomist Dan Ariely. U istraživanju na 398 studenata istražio je reakcije na dva proizvoda: Hershey’s čokoladu i Lindt čokoladu. Uobičajeno je Hershey's čokolada znatno jeftinija od Lindt čokolade. Po svim standardima, Lindt predstavlja veću vrijednost. Ipak, kada je ispitanicima ponuđena besplatna čokolada i dramatično snižena Lindt čokolada - većina je odabrala lošiju, ali besplatnu čokoladu. Ariely smatra kako riječ besplatno izaziva izrazito snažnu emotivnu reakciju kod pojedinaca te je zbog toga pojedinci doživljavaju značajno vrednijom nego što ona uistinu jest.

4. Kupujte online

Glazba, miris, izgled polica i raspored u dućanu, samo su neki od čimbenika koji utječu na našu odluku o kupovini. Primjetili ste da se na samom ulazu u većinu trgovina nalazi voće i povrće koji nas svojim bojama i mirisom potiču na pozitivno stanje i osjećaj sreće. Miris svježe pečenog kruha ili čokolade pri ulazu u prodavaonicu aktivira naše žlijezde slinovnice, i vrlo često, potiče nas na impulzivnu kupovinu. Najtraženiji artikli često su skriveni na kraju supermarketa kako bi nas potaknuli da prohodamo gotovo svaki prolaz i izložili nas proizvodima koje nismo imali namjeru kupiti. U prostorima trgovina najčešće prevladavaju tople boje kako bi se osjećali opušteno i sigurno te u kupnji proveli što više vremena. Rijetko ćete u bilo kojem prodajnom prostoru vidjeti sat, ili prozor. Cilj je izgubiti osjećaj vremena i prostora i u potpunosti zaboraviti na vrijeme koje provodite u shoppingu.

Tim utjecajima se možete oduprijeti informiranom kupovinom, isplaniranim proračunom i osviještenim mehanizmima potrošnje. Ili jednostavno – kupujte online.

Osim u trgovinama i na buvljacima, kupnju možete obavljati i u online trgovinama kao što su eBay, Amazon, AliExpressu i stotine drugih. Online kupovina odličan je način za vježbanje samokontrole i izbjegavanje impulzivne kupovine. U svakom trenutku imate uvid u stanje u svojoj košarici, a pri plaćanju imate mogućnost jednostavnog izbacivanja nepotrebnih artikala. Isto tako, online dućani često nam nude mogućnosti dodatnih ušteda u odnosu na cijene koje su nude u dućanima pa ćete puno češće naići na popuste i rasprodaje.

#SMARTSPENDING PLANER ŠTEDNJE: KAKO EFIKASNIJE ŠTEDJETI

5. Pazite na male troškove

Mali troškovi posebno su opasni za uspješno upravljanje osobnim proračunom. Na dnevnoj razini, oni nam se mogu činiti bezazlenim. No, na tjednoj, mjesečnoj i godišnjoj razini mali troškovi pretvaraju se u znatan iznos novca koji smo mogli iskoristiti za ispunjenje nekog od naših financijskih ciljeva ili štednju. Uobičajen primjer je odlazak na kavu. Hrvati su poznati po svakodnevnom ispijanju kave na špici. Ipak, kako se često upitate koliko novca odlazak na kavu odnosi iz vašeg osobnog proračuna?

Činjenica da ste spoznali koliko novca trošite na kavu, ne znači da morate prestati sa svojim omiljenim ritualom – možete nastaviti izdvajati jednak iznos novca za zabavu ili smanjiti zabavu i isti novac iskoristiti za kreiranje štednje. Bez obzira na odluku koju ćete donijeti, važno je da postoji svijest o iznosu novca koji odlazi na pojedinu kategoriju, svijest o alternativnim načinima na koje je isti novac možete iskoristiti te svijest o oportunitetnom trošku svog izbora.

6. Iskoristite prednosti koje nude društvene mreže

Ono što je prije desetak godina bio eBay - danas je - Instagram. Instagram je trenutno jedna od najpopularnijih platforma i najvizualnija društvena mreža. Stoga, ne čudi da se velik dio prodaje svih vrsta industrija izmjestio upravo na ovu društvenu mrežu. Dobar primjer su popularni AliExpress i Amazon, ali i brojni manje popularni specijalizirani dućani poput trgovine Past Out na kojoj možete kupiti vintage odjeću ili Coffee 'N Clothes gdje se prodaje pomno odabrana odjeća i modni dodaci, ali i tematski predmeti vezani uz kavu. Osim što putem Instagrama možete kupiti bilo koji odjevni predmet, obuću i modne dodatke, naručiti hranu, kupiti knjigu ili rezervirati putovanje, mnogi bloggeri nude popuste za kupovinu u odabranim online dućanima koje sami promoviraju, korištenjem posebnog koda koji možete pronaći na njihovoj stranici. Informirajte se, istražite, iskoristite ovakve ponude i uštedite novac kada god je to moguće!

7. Iskoristite prednosti kartice

Korištenje debitnih i kreditnih kartica na odabranim prodajnim mjestima može vam donijeti razne pogodnosti i popuste.

VIDEO: #SMARTSPENDING FREAKONOMIJA U 150 SEKUNDI

8. Čekajte sniženja i kupujte ono što vam treba

Postoji toliko sniženja i rasprodaja tijekom cijele godine, i ukoliko dobro razradite svoj plan kupovine, kupnjom na sniženju možete uštedjeti znatan iznos novca. Obično su najveće rasprodaje one početkom ili krajem ljeta (lipanj/kolovoz) i krajem godine (prosinac/siječanj) i sve popularniji Black Friday (četvrti petak u studenom). Kupnjom za vrijeme rasprodaja zasigurno ćete pronaći izvrsne proizvode po nevjerojatnim cijenama. Ovo je također dobar trenutak za kupnju artikala visoke vrijednosti, a koje bi sada mogli kupiti po 50-80% nižoj cijeni od uobičajene. Iznimno je važno promisliti o artiklima koji su nam potrebni i isključivo njih ciljati na sniženju. U protivnom bi, poneseni niskim cijenama, mogli završiti s velikim brojem nepotrebnih stvari i prekomjernim iznosom potrošnje. Zapamtite - cilj kupnje na sniženjima je kupnja potrebnih predmeta po znatno nižoj cijeni od uobičajene - a ne prepuštanje čarima impulzivne potrošnje.

9. Udovoljite sami sebi koliko je moguće

Pametna potrošnja ne znači odricanje od svakog veselja u životu – ponekad se potrebno nagraditi i uživati u plodovima svoga rada. Zapamtite – samonagrađivanje nije zločin - samo mora biti u okvirima vašeg proračuna.

PET RAZLOGA ZAŠTO SE VIŠE ISPLATI ONLINE KUPOVINA

Na temelju analiza i preporuka stručnjaka za monetarnu politiku, osobne financije i digitalni shopping u #Smartspending specijalu donosimo pet razloga zašto se više isplati online kupovina:

1. Smanjuje mogućnost impulzivne potrošnje: znanstvena analiza iz 2012. koja je obuhvatila sva dotadašnja relevantna istraživanja pokazala je da uz laganu šetnju i prešetavanje trgovine u potrazi za željenim artiklom u impulzivnoj kupovini – možete povećati svoju potrošnju i do 80 posto.

2. Povećava kontrolu potrošnje: glazba, miris, izgled polica i raspored u dućanu, samo su neki od čimbenika koji utječu na našu odluku o kupovini, a najtraženiji artikli često su skriveni na kraju supermarketa kako bi nas izložili proizvodima koje nismo imali namjeru kupiti. Online kupovina odličan je način za vježbanje samokontrole. U svakom trenutku imate uvid u stanje u svojoj košarici, a pri plaćanju imate mogućnost jednostavnog izbacivanja nepotrebnih artikala. 

3. Štedimo vrijeme i novac: u online kupovini u svakom trenutku na raspolaganju su nam informacije o jeftinijim proizvodima u drugim online trgovinama. Ne moramo potrošiti sate i sate u obilaženju dućana u potrazi za jeftinijim ili proizvodom na popustu već jednim klikom dolazimo do povoljnijih artikala koji stižu na našu kućnu adresu. 

4. Sigurnije, brže, jednostavnije i uz pouzdane recenzije: kada odete u offline dućan odluka o kupnji je samo na vama, ni na koji način ne možete saznati jesu li tim proizvodom bili zadovoljni ljudi koji su ga kupili prije vas. U online kupnji možete dobro proučiti što vas čeka i u recenzijama ljudi saznati baš sve skrivene strane proizvoda. A zahvaljujući card-on-file funkciji podaci o kupnji se pohranjuju pa je kupovanje na webshopu karticom sigurnije, brže i jednostavnije.

5. Pogodnosti koje se zaista isplate: ako, na primjer, online kupite dvije kino karte u Blitz-Cinestar kinima Mastercard i Maestro karticom - dobivate jednu kartu besplatno za projekciju utorkom. Ako plaćate parking putem PayDo aplikacije, ostvarujete povrat od 10% iznosa po satu parkinga. Ako pak plaćate Eko Taxi preko aplikacije svakog utorka možete dobiti popust od 70 posto, a sve ostale dane dobivate 20 posto popusta. Neprocjenjiva iskustva u Hrvatskoj i drugim zemljama - kakva drugdje ne možete naći - dobivate pak online kupnjom na Priceless cities

www.priceless.com

 


Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medija i Mastercarda, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg.