NOVI DIREKTOR

STRANAC NA ČELU PLESA 'Neću davati otkaze, cilj je dovesti nove kompanije i linije'

Beograd nije u EU i nije dio otvorenog zračnog prometa. Budimpešta je puno veći konkurent, ali tamo ne rade na uspostavljanju čvorišta

Gonzalve de Cordoue direktor je društva Međunarodna zračna luka Zagreb d.d. (MZLZ). Na tu dužnost stupio je 5. prosinca, nakon što je međunarodni koncesionar preuzeo zagrebački aerodrom. Cijela njegova poslovna karijera vezana je uz grupaciju Aéroports de Paris. Na početku karijere bio je i voditelj kontrole zračnog prometa na kontrolnom tornju zračne luke Orly. Ovo je njegov prvi intervju za hrvatske medije.

Kakve su bile vaše impresije uslugom i izgledom aerodroma kada ste prvi put došli u Zagreb?

- Prvi dojam bili su ljudi zaposleni na aerodromu. Oni izuzetno profesionalno obavljaju svoj posao. Čak i bolje nego u Francuskoj. Izgled aerodroma nije baš moderan. Ima skučenih i tamnih mjesta. Kad sam prvi put ušao u duty free shop, brzo sam izašao i ništa nisam kupio jer nije bio atraktivan. Ono što odmah možemo unaprijediti jest to da zaposlenici budu više orijentirani prema putnicima. Oni to dobro rade, ali uvijek može bolje. Usluga mora biti u skladu s očekivanjima putnika. Mi ćemo kroz ankete i druga istraživanja među putnicima dobiti informacije koliko su oni zadovoljni i unaprijedit ćemo uslugu u skladu s njihovim očekivanjima.

Koji su vaši planovi u vezi s infrastrukturom u sljedećih šest mjeseci?

- Napravit ćemo brojna unapređenja te modernizaciju postojećeg putničkog terminala. Radovi na unapređenju i modernizaciji, koji će uskoro početi, odnosit će se na obnavljanje, modernizaciju i daljnje investicije u prostor za domaće i međunarodne letove u postojećem terminalu. Riječ je o modernizaciji duty free shopa, povećanju broja šaltera za registraciju putnika (check-in) te postavljanje kioska za registraciju (self-check-in kiosk). Prostor namijenjen putnicima koji lete na domaćim letovima bit će proširen na prvi kat, a u prostorima za domaće i međunarodne letove bit će postavljene kabine za pušenje. Uz to, u duty free shopu obnovit će se pod te investirati u novo uređenje, što će putnicima pružiti bolje iskustvo kupovine.

Koji su potencijali ovog aerodroma?

- Od samog početka naglašavamo kako Međunarodna zračna luka Zagreb ima velik potencijal da postane značajno regionalno čvorište, tzv. hub. Namjeru da upravo tako pozicioniramo Zagreb iskazali smo na najkonkretniji mogući način - kroz projekcije i brojke. Naš je plan u kratkom vremenskom periodu značajno povećati promet, a cilj je i da u prvoj fazi dosegnemo broj od pet milijuna putnika godišnje. Vjerujemo i da će koncesija osigurati prijenos međunarodnog znanja u zagrebačku zračnu luku i utjecati na rast kapaciteta, što je u skladu s rastućom potražnjom u zračnom putničkom prometu.

Sindikati se boje za sudbinu radnika i kao dokaz navode činjenicu da tvrtke-kćeri koje ste osnovali nemaju vlastiti kapital već ovise o sredstvima tvrtke osnivačice. Zbog čega je postavljen takav model?

- Sasvim nam je razumljivo da su zaposlenici mogli osjećati određenu početnu dozu zabrinutosti prilikom najave prelaska kod novog poslodavca jer taj proces ipak označava određenu novost i promjenu okružja u kojem su oni godinama bili kao zaposlenici državne tvrtke. Uz to, u Hrvatskoj ne postoje primjeri prošlih koncesija i sličnih procesa na kojima bi oni mogli temeljiti svoja očekivanja. Osobno mi je žao što su proces njihova prelaska u određenoj mjeri pratile netočne i neprovjerene informacije u medijima jer zaposlenici nemaju apsolutno nikakve osnove za bilo kakav strah ili neizvjesnost. Sva radna mjesta te s njima povezana radnička prava, staž i obveze su osigurani od samog početka i o tome ni u jednom trenutku nije bilo pregovora. Isto vrijedi i za MZLZ i za sve povezane tvrtke-kćeri. Treba istaknuti da ovo pitanje nikada nije ni bilo predmet pregovora. Ministar Hajdaš-Dončić i njegov stručni tim tijekom procesa pregovora bili su izuzetno profesionalni. Što se tiče organizacijske strukture, ona je pažljivo i stručno definirana. Važno je naglasiti kako bi u slučaju da je Zračna luka Zagreb ostala djelovati kao samostalan poslovni subjekt bilo isto, odnosno i ona bi morala mijenjati svoju organizacijsku strukturu te osnovati nove tvrtke-kćeri za usluge vezane uz putnike, prtljagu, teret, prihvat i otpremu zrakoplova te izdvojena u skladu s odredbama direktive EU. Uz to, tvrtka Security, zadužena za sigurnost, izdvojena je kao tvrtka-kći sukladno odredbama Zakona o zračnom prometu, no ona se ne može financirati iz komercijalne djelatnosti pa je to razlog zbog kojeg će sredstva za rad ovih tvrtki-kćeri biti osigurana kroz MZLZ.

Zašto je bilo potrebno mijenjati članak dva koncesijskog ugovora? Jeste li vi inzistirali na toj promjeni? Protivnici te promjene tvrde kako ona otvara mogućnost da koncesijska naknada uopće ne bude plaćena. Kako to komentirate?

- Mi, kao koncesionar, obvezni smo plaćati koncesijsku naknadu koja se sastoji od fiksnog i varijabilnog dijela. U 30 godina koncesije platit ćemo više od milijardu eura, s obzirom na to da će se varijabilni dio kretati od 0,5 do 61 posto od ukupnog bruto prihoda, a fiksni je već određen Ugovorom o koncesiji u godišnjim iznosima. Dodaci Ugovoru o koncesiji dopuštaju odgađanje plaćanja koncesijske naknade za tri godine, u slučaju više sile. No, to ne znači, ni u kojem slučaju, da možemo izbjeći plaćanje koncesijske naknade, već smo čak u slučaju kašnjenja s plaćanjem obvezni platiti kamatu.

Christophe Petit, predsjednik Uprave konzorcija ZAIC, najavio je povećanje prometa u prvoj godini upravljanja za osam posto te dovođenje novih aviokompanija i uspostavljanje novih linija. Na koji način to namjeravate učiniti?

- Prema trenutnim podacima, u ovoj godini brojevi koji se tiču putnika i zračnog prometa neće prijeći prošlogodišnju razinu, no to ne smatramo trendom, već samo zatečenom situacijom, za koju smo sigurni da će se ubrzo promijeniti. Postoji nekoliko mogućih scenarija za povećanje broja putnika iduće godine, a ovaj od osam posto je suzdržaniji. Prema projekcijama koje smo naveli, broj putnika kontinuirano ćemo povećavati, a značajniji skok je plan od tri milijuna putnika koje planiramo ostvariti 2015. Već smo pripremili detaljne i precizne projekcije koje se tiču broja putnika novog putničkog terminala Međunarodne zračne luke Zagreb, koji će prve putnike dočekati u 2016.

(...)

Intervju u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Izdvajamo