KRIZA AMERIČKOG PROIZVOĐAČA

AVIOPRIJEVOZNICI DILJEM SVIJETA PRIZEMLJILI SVOJE BOEINGE 737 MAX 8-ice Singapur, Australija, Indonezija, Kina, Meksiko i Indija prestali s letovima

REUTERS

 

Singapur i Australija zabranile su u utorak sva slijetanja i uzlijetanja svih zrakoplova Boeing 737 MAX, a Indonezija i Kina prizemljile su sve svoje flote najnovijeg američkog modela zrakoplova nakon druge po redu smrtonosne nesreće u manje od pet mjeseci.

Prema pisanju Daily Maila, pet zrakoplova Boeing 737 MAX 8 u utorak je prizemljio indijski avioprijevoznik Jet Airways. Indijska zrakoplovna tvrtka SpiceJet također koristi taj model zrakoplova, međutim u ovom trenutku nije jasno je li i ta tvrtka prizemljila svoje MAX 8-ice. Tvrtka Cayman Airways iz Kajmanskog otočja prizemljila je svoje dvije MAX 8-ice. Meksički avioprijevoznik Aeromexico obustavio je letove svojih šest MAX 8-ica.

Kina je u ponedjeljak obustavila sve letove MAX 8, te je glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova u utorak rekao da će biti teško predvidjeti rok kada će obustava letova biti prekinuta, naglašavajući kako je sigurnost putnika imperativna. Ovaj strah mogao bi ugroziti potencijalne kineske interese oko kupnje Boeingovih zrakoplova kao dio dogovora sa SAD-om oko prekida trgovinskog rata.

Od ostalih zemalja zabrane su još u Brazilu, Južnoj Koreji, i Vijetnamu. Kanadski ministar prometa rekao je kako neće još odlučiti dok istraga nesreće u Etiopiji ne završi. Turkish Airlines objavili su kako pomno prate razvoj događaja.

S druge strane pojedini američki i arapski zrakoplovni prijevoznici objavili su kako nastavljaju sa letovima na Boeingu 737 MAX 8, poput Southwest Airlinesa i FlyDubaia (koji svakodnevno prometuje za Zagreb).

Gotovo 40 posto aktivne flote od 371 Boeinga 737 MAX prizemljeno je na svjetskoj razini, prema navodima Flightglobala, a to uključuje i 97 zrakoplova na najvećem tržištu, u Kini.

Samo dan nakon nesreće zrakoplova Ethiopian Airlines u kojoj je poginulo 157 ljudi, Sjedinjene Države naglašavaju da je sigurno koristiti Boeinge, međutim u izjavi singapurske organizacije za civilno zrakoplovstvo (CAAS) vidna je zabrinutost nakon nedjeljne nesreće. "Tijekom privremene suspenzije, CAAS će prikupiti više informacija i provjeriti sigurnosne rizike povezane sa korištenjem Boeinga 737 MAX, a koji dolaze ili odlaze iz Singapura", stoji u priopćenju.

CAAS je tako postao prvi veliki prometni regulator koji je naredio sličan potez, no nelagoda je vidljiva i kod putnika koji su žurno prije svakog leta na društvenim mrežama provjeravali hoće li njihov let koristiti Boeing 737 MAX, isti model koji se u listopadu srušio nedaleko od Indonezije gdje je pritom poginulo 189 osoba. Za sada još nema poveznice između nesreće u Etiopiji i Indoneziji. Par sati nakon CAAS-a, i australska organizacija civilnog zrakoplovstva učinila je isto te provela privremenu obustavu letova kako bi provjerila rizike radi što bolje sigurnosti.

Istražitelji u Etiopiji pronašli su dvije crne kutije koje će pokazati što se dogodilo sa zrakoplovom prije nego li se strmoglavio na obližnje farme samo par minuta od polijetanja iz Addis Ababe. Ako su snimke neoštećene, uzrok nesreće može biti brzo identificiran, iako istražiteljima obično treba godina dana kako bi u potpunosti završili istragu.

Strah od nesreća izbrisao je milijarde dolara tržišne vrijednosti najvećeg svjetskog proizvođača zrakoplova, pošto je dionica tvrtke Boeing izgubila gotovo pet posto vrijednosti u ponedjeljak.

Američka savezna zrakoplovna administracija (FAA) izdala je "obavijest o kontinuiranoj plovidbenosti" Boeinga 737 MAX kasno u ponedjeljak kako bi umirili korisnike te su objasnili niz dizajnerskih promjena ovlaštenih od Boeinga. Boeing je u ponedjeljak navečer objavio da će nadograditi software modela 737 MAX 8.

Britanska zrakoplovna tvrtka TUI Airways nastavit će s letovima MAX 8-com, a britanska je organizacija za civilno zrakoplovstvo rekla da MAX 8 može nastaviti letjeti britanskim zračnim prostorom. TUI Airways trenutno ima 15 zrakoplova Boeing 737 MAX 8.

Varijanta MAX 8 Boeinga 737 najprodavanija je u svijetu modernih komercijalnih zrakoplova, ima veće mlazne motore, koristi manje kerozina, a letjeti su počeli 2017. godine. Boeingu je naručeno još 4,661 modela te bi 737 MAX 8 mogao postati "radni konj" mnogim kompanijama u svijetu u narednim desetljećima.


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo