DRAMATIČAN APEL

'Hitno razbijte Facebook, Zuckerberg je premoćan, a nitko ga ne kontrolira'

Facebook CEO Mark Zuckerberg responds to a question about his own personal information becoming public as he testifies before a joint Senate Judiciary and Commerce Committees hearing regarding the companys use and protection of user data, on Capitol Hill in Washington, U.S., April 10, 2018. REUTERS/Leah Millis - HP1EE4A1O0374
REUTERS

Mark Zuckerberg

Chris Hughes, suosnivač Facebooka koji je, prema pisanju američkog CNN-a, pomogao Marku Zuckerbergu da transformira Facebook iz kućnog projekta u pravi biznis, sada poziva na razbijanje te kompanije i ograničavanje moći svoga nekadašnjeg partnera.

“Mark je dobra, ljubazna osoba. No, ljut sam što ga je njegov fokus na rast doveo do toga da žrtvuje sigurnost i civiliziranost radi klikova”, napisao je Hughes u opsežnom komentaru objavljenom u četvrtak u New York Timesu.

Reputacija

U njemu piše da se sa Zuckerbergom posljednji put vidio u ljeto 2017. godine, nekoliko mjeseci prije nego što je izbio skandal s Cambridge Analyticom. Otad, navodi, Markova osobna reputacija, kao i reputacija tvrtke, poniru, a pogreške kompanije dominiraju naslovnicama te on, Hughes, iako u Facebooku ne radi već desetljeće, ne može a da ne osjeća ljutnju i odgovornost.

Mark je doduše, piše Hughes, i dalje ona ista osoba koju gleda kako ljubi roditelje kad su ih ostavili na faksu, koja odgađa učenje pred ispite i koja se zaljubila u svoju buduću ženu dok je čekao na red za WC na tulumu.

“Mark je čovjek, no sama njegova čovječnost je ta koja njegovu nekontroliranu moć čini toliko problematičnom. Mark može sam odlučiti kako konfigurirati Facebookove algoritme kako bi odredio što ljudi vide na svojem News Feedu, koja postavke privatnosti mogu koristiti i čak koje poruke mogu slati. On postavlja pravila kako razlikovati nasilni, zapaljivi govor od onoga samo uvredljivog i on može odabrati ugasiti rivalsku kompaniju tako da je kupi, blokira ili kopira”, piše Hughes.

Kontrola

Zuckerberg, smatra, ima moć koju nitko ne kontrolira i utjecaj veći od bilo koga drugoga u privatnom ili vladinu sektoru. Ima, piše, unilateralnu kontrolu nad govorom, mogućnost da monitorira, organizira, čak i cenzurira razgovore dvije milijarde ljudi. Upravo to, navodi Hughes, najproblematičniji je aspekt Facebookove moći.

Sada je, zaključuje u svom komentaru, došlo vrijeme da regulatori razbiju Facebook i drže Marka odgovornim. Američka bi vlada, smatra Hughes, trebala napraviti dvije stvari: razbiti Facebookov monopol i regulirati kompaniju kako bi ona bila odgovornija prema američkom narodu. Alati kojim bi se dominacija Facebooka stavila pod kontrolu već postoje, no čini se, piše Hughes, da se na njih zaboravilo. Podsjeća da je SAD izgrađen na ideji da moć ne bi trebala biti koncentrirana u rukama jedne osobe i da je zato i uspostavljen sustav kontrole i ravnoteže.

Algoritam

“Samo razbijanje Facebooka nije dovoljno. Trebamo novu agenciju koja će regulirati tehnološke kompanije, a njezin prvi zadatak trebala bi biti zaštita privatnosti”, navodi, dodajući da Zuckerberg ne može popraviti Facebook, ali vlada može.

“Razočaran sam u sebe i rani Facebookov tim što nismo više razmišljali o tome kako bi algoritam News Feeda mogao promijeniti našu kulturu, utjecati na izbore i osnaživati nacionalističke lidere. I zabrinut sam što se Mark okružio timom koji učvršćuje njegova uvjerenja, umjesto da ih propitkuje”, dodaje Hughes.

Dotaknuo se i nedavnih Zuckerbergovih izjava da je sklon određenoj regulaciji, primjerice toga da je u nedavnom komentaru u Washington Postu napisao “kako mu govore da ima preveliku moć nad govorom i da se slaže s tom tvrdnjom”. No, Hughes to vidi kao pokušaj da se spriječi antitrustovsko propitkivanje. Prema njegovu mišljenju, Facebook je moćan monopol i trebalo bi poništiti kupnju Instagrama i WhatsAppa jer je Zuckerberg stvorio levijatana koji guši poduzetništvo i ograničava izbor potrošača.

Iz Facebooka su odgovorili da prihvaćaju da s uspjehom dolazi odgovornost, ali rješenje nisu pozivi na razbijanje uspješne američke kompanije. Odgovornost se, dodaju, može postići samo putem bolnog uvođenja novih pravila o internetu.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo