EKSKLUZIVNO ZA JUTARNJI

OFICIR SFRJ KOJI JESRUŠIO F 117 U SRBIJI 'Siguransam da je avion srušen namjerno!'

Dani Zoltán (58) kao pukovnik Vojske Jugoslavije srušio je američki nevidljivi avion sustavom sličnim ruskom BUK-u

Dani Zoltán (58), bivši pukovnik Vojske Jugoslavije koji je tijekom NATO-ova bombardiranja Srbije 27. ožujka 1999. kod mjesta Buđanovci u Vojvodini, 60-ak kilometara zapadno od Beograda, oborio tzv. nevidljivi zrakoplov, američki F 117 Nighthawk, siguran je da je malezijski putnički avion Boening 777 na liniji Amsterdam - Kuala Lumpur s 295 putnika namjerno srušen nad Ukrajinom.

- Nemoguće je da vojnik koji je ispalio raketu nije znao da je u pitanju putnički, civilni zrakoplov. Civilni zrakoplovi koji lete na visinama od 10.000 metara, kakav je bio avion Malaysia Arlinesa, imaju daleko veću refleksnu površinu na radaru od vojnog - kaže Dani Zoltán u razgovoru za Jutarnji list.

Dani Zoltán (desno) s američkim pilotom koji je preživio pad aviona

Cijeli razvoj događaja oko tragedije rušenja malezijskog zrakoplova pratite OVDJE!

Uvjereni ste, dakle, da je avion srušen namjerno?

- Apsolutno. Osim ako osoba koja je ispalila raketu nije bila potpuna neznalica. Čak i da je mislio da je u pitanju ‘leteća tvrđava’, avion B-2 ili B-52, opet nije mogao pogriješiti jer ti avioni nemaju SR kod kao civilni.

Je li vojnik koji je ispalio raketu, da je shvatio da leti prema zrakoplovu punom putnika, imao mogućnost uništiti je prije nego što dođe do zrakoplovom?

- Da, mogao je aktivirati šifru za samouništenje rakete i tragedije ne bi bilo.

Koliko traje let rakete od zemlje do zrakoplova koji na visini od 10.000 metara?

- Ovisno o tipu rakete. One se obično kreću brzinom od oko 1200 metara u sekundi, ali ima i bržih. No put rakete je duži od 10.000 metara na kojoj je letio malezijski avion, jer se raketa upućuje prema zrakoplovu, dakle presreće ga. Moja je procjena da je raketi od zemlje do aviona trebalo 20, maksimalno 30 sekundi.

Je li pilot malezijskog zrakoplova mogao vidjeti raketu?

- Mogao ju je vidjeti, ali ništa nije mogao učiniti. Civilni zrakoplovi nemaju mogućnost ‘pobjeći’ raketi. Nažalost, pilot je, ako je uočio raketu, imao svega nekoliko sekundi do trenutka kada će ga raketa pogoditi. Vojni zrakoplovi, opet ovisno o tipu, ali i o sposobnosti pilota, mogu izbjeći raketu. No, za to je potrebna iznimna vještina pilota, ali i izdržljivost. Mora izvesti manevar naglog zakreta, što ljudski organizam teško podnosi. Za to je potrebna velika istreniranost i izdržljivost pilota te odgovarajuće dizajniran avion.

Kako raketa uništi avion i je li moguće da i pogođeni avion nastavi let?

- Ne dolazi do sraza rakete i aviona, jer se bojeva glava rakete aktivira na 40 do 50 metara udaljenosti od zrakoplova. Ta snažna eksplozija uništava i ruši avion.

Srušili ste tada najsuvremeniji NATO-ov avion. Kakav je osjećaj kad ispalite raketu, vidite da će srušiti avion, a jasno vam je da je u njemu čovjek?

- To je kao kad krenete u lov. Ne vodite računa o tome tko je u avionu, važan vam je cilj. Kao vojnik branio sam teritorij moje zemlje. Imao sam na umu da bi taj avion, da ga nismo srušili, izazvao velika razaranja, vjerojatno i smrt. Nažalost, u ratu je tako.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 08:46