AVIONSKE NESREĆE

OTKRIVEN RAZLOG ZAŠTO SE RUŠI 'UKLETI' MODEL BOEINGA 737 MAX 8? Piloti mjesecima upozoravali na ozbiljan problem koji su imali tijekom leta

REUTERS

 

Nekoliko američkih pilota, koji su na rutama unutar SAD-a upravljali Boeingom 737 Max 8, požalila su se još u studenom na probleme koje su imali tijekom leta, prenio je jučer američki New York Times pozivajući se na pisanje Dallas Morning Newsa. Potužili su se da su nosovi njihovih zrakoplova počeli naglo ponirati nakon što su uključili autopilot. Jedan od njih tvrdi da se to dogodilo u roku od dvije-tri sekunde nakon uključenja automatskog sustava. Kad su ga isključili, avion se počeo dizati.

“Prošao sam u glavi kroz automatske postavke i profil leta, no ne mogu se domisliti nijednog razloga zašto bi avion tako agresivno spustio nos”, ustvrdio je jedan. Drugi se također požalio na slično poniranje i ista upozorenja u kokpitu. Ni on nije dokučio što je pošlo po krivu.

Oba pilota komentare su ispisala u javnu bazu podataka koju održava NASA. Ona sadrži tisuće izvještaja koje piloti podnose kada naiđu na greške ili probleme, no ne i identifikacijske podatke o letu, dakle ime avioprijevoznika, pilota ili lokaciju.

U jednom drugom podnesku kritizira se način obuke. “Mislim da je nesavjesno da proizvođač, FAA (američka Federalna uprava za zrakoplovni promet) i aviokompanije daju pilotima da lete zrakoplovom bez adekvatne obuke ili da im barem daju dostupne resurse i dostatnu dokumentaciju kako bi razumjeli vrlo kompleksne sustave zbog kojih se ovaj zrakoplov razlikuje od prijašnjih modela. Pitam se, što još ne znam? Letački priručnik je neadekvatan i gotovo kriminalno nedostatan”, navodi podnositelj.

Prizemljenje

Problemi o kojima piloti pričaju slični su onima koji su prijavljivani prije prvog udesa Max 8-ice lani u listopadu u Indoneziji. Boeing inzistira da je avion siguran, iako su, kako tvrde, u procesu nadogradnje softwarea. Mnogi mu ne vjeruju.

Nakon što su to učinile mnoge svjetske države, jučer je i američki predsjednik Donald Trump izvanrednim ukazom prizemljio američku flotu Boeing 737 Max 8 zrakoplova. “Zrakoplovi koji su u zraku bit će prizemljeni ako su 737 Max. Bit će prizemljeni nakon što slete na destinaciju”, objasnio je Trump te dodao kako je sigurnost najvažnija. “Boeing mora utvrditi gdje je problem. I oni će ga pronaći”. Priopćenjem se oglasio i Boeing, koji je rekao kako ima puno povjerenje u Max, ali da je - zbog opreza i kako bi osigurao putnike - odlučio privremeno suspendirati cijelu flotu. Iz Boeinga su tako najavili da će prizemljiti sve zrakoplove 737 MAX, njih ukupno 371, nakon što su istražitelji otkrili nove dokaze na mjestu kobne nesreće Etiopian Airlinesa. Oglasila se i Federalna uprava za zrakoplovni promet, koja je sada rekla kako su na mjestu nesreće pronađeni novi dokazi, a koji su utjecali na njihovu odluku da bi ipak trebalo prizemljiti avione.

SAD se na taj potez odlučio nakon što je doslovno ostao izoliran u odluci da nastavi upotrebljavati Max avione. Tijekom jučerašnjeg dana sličan je stav imala i Kanada, no onda se i ona predomislila. Kanadski ministar prometa Marc Garbeau je rekao kao su odluku donijeli na temelju revizije novodostupnih satelitskih podataka, iz kojih se vide sličnosti između nesreće u Indoneziji i sada ove u Etiopiji. Naime, popis zemalja i avioprijevoznika koji su odlučili prizemljiti Max 8 ili ga potpuno zabraniti u zračnom prostoru postao je vrlo dugačak. Primjerice, jučer su to, od država, učinili i Kazahstan, Vijetnam i Egipat, a od avioprijevoznika ruski S7. Na globalnoj razini, Max 8 je trenutačno zabranjen u oko 45 država, a prizemljilo ga je 34 kompanija.

Šef Ethiopian Airlinesa Tewolde Gebremariam smatra da bi ih trebalo prizemljiti sve, i to dok se ne utvrdi da su sigurni. Iako točni razlozi pada nisu poznati, rekao je za BBC, postoje sličnosti s padom zrakoplova indonezijskog Lion Aira. Prihvaća da Boeing i FAA imaju razloge zašto tvrde da je avion siguran, ali dodaje kako je potreban “izrazit oprez” i “da svi oni koji su ih prizemljili imaju vrlo dobro opravdanje”.

Vanjski problemi

Oba aviona bila su, rezonira, potpuno nova i imali probleme samo nekoliko minuta nakon polijetanja. Prizemljenje je ispravna stvar, smatra. I da, navodi Gebremariam, njegova će tvrtka poslati crnu kutiju na analizu u inozemstvo, no preferiraju Europu pred SAD-om.

Osim što se suočava s pritiskom te vrste, Boeing bi se dugoročno mogao naplaćati i odšteta. Aviokompanija Norwegian Air tvrdi da će tražiti Boeing naknadu troškova i izgubljene dobiti nakon što su, zbog zabrane, bili prisiljeni prizemljiti 18 Maxova. “Očekujemo da će Boeing riješiti taj račun”, tvrdi avioprijevoznik čija je dionica, slično kao i Boeingova, zabilježila pad oko 10 posto nakon najnovijeg udesa. Pitanje je hoće li njegovim stopama ići i druge tvrtke, ali i kako će se sve to odraziti na narudžbe. Nama vrlo poznati Ryanair svoj je prvi Max trebao dobiti na proljeće.

Valja očekivati i sudske tužbe. Nakon prve nesreće u Indoneziji, u SAD-u ih je uloženo više od 30. Može se pretpostaviti da će biti i novih, vezanih uz onu u Etiopiji, kao i da bi ishodi tužbi, ovisno o tome što pokažu istrage dviju nesreća, mogli utjecati jedni na druge. Za one koji će tužiti u najnovijem slučaju, financijski je bolje obratiti se sudovima u SAD-u, pišu mediji. Tamo se odštete kreću od dva do tri milijuna dolara po osobi, a u Etiopiji oko 200.000.

U džep će vjerojatno posegnuti i Boeingovi osiguravatelji. Iako će inicijalni zahtjevi u tom smjeru ići preko osiguravatelja Ethiopian Airlinesa, oni bi mogli potraživati one Boeingove pokaže li se da je bilo sistemskih problema s avionom. Reuters računa da će inicijalni troškovi odšteta za svih 157 stradalih iznositi oko 25 milijuna dolara.

Puno više Boeing je već izgubio na tržištu, gdje se cijena njihovih dionica u tri dana srozala za više od 10 posto. To znači da je tržišna vrijednost kompanije danas 25 milijardi dolara manja nego što je bila prije nesreće i vala prizemljenja.

U međuvremenu je Kayak, jedna od stranica za pretraživanje i kupnju avionskih karata, objavila da će korisnicima omogućiti pretraživanje letova i po modelu aviona.

“Uvježbani pilot bi se izvukao, ali danas je vježbanja sve manje”

“Činjenica je da je upravljanje avionima sve više automatizirano i da piloti tijekom leta sve više koriste usluge autopilota. Tome pridonose i zrakoplovne vlasti koje pred pilote postavljaju sve veće zahtjeve te je njima lakše da ih ispuni autopilot, nego oni. U konačnici imamo nedovoljno uvježbane pilote te su, u kombinaciji s tehničkim teškoćama koje se događaju, posljedice katastrofalne”, reklo nam je ovih dana više hrvatskih pilota, komentirajući najnoviju nesreću aviona Boeing 737 u Etiopiji.

U ovom posljednjem slučaju još nije poznato tko je upravljao avionom u trenutku pada, ali nije nevažan podatak da je kopilot imao samo 200 sati naleta. Zbog nedostatka potrebnih informacija, jer istraga još traje, jedan hrvatski instruktor pilota za Boeing 737 ne želi konkretnije govoriti o mogućim uzrocima nesreće u Etiopiji. No, ako se pokaže da je uzrok sličan ili isti kao i pri padu aviona Max 8 u Indoneziji, on smatra kako najveću krivnju snosi pilot koji zbog svoje neobučenosti nije “izvukao” avion.

“U slučaju pada prvog Maxa, prilikom polijetanja senzor za napadni kut se pogrešno oglasio i trimer je gurao avion prema dolje. U takvom slučaju pilot ima oko 20 sekundi za ispravljanje aviona i uvježbanom pilotu to nije nikakav problem. Može ga ispraviti elektronički ili fizički zaustaviti trimer i riješiti problem. No, kapetan aviona i kopilot u tom slučaju očito nisu bili dovoljno uvježbani te se dogodila nesreća”, naglašava hrvatski instruktor za Boeing 737.  Prema njegovim riječima, aviokompanije sve manje ulažu u obuku pilota, dok su sami piloti sve više aviooperateri, a sve manje piloti. Problem je i u činjenici da je u svijetu golem manjak pilota civilnih zrakoplova pa aviokompanije s ciljem što bržeg osposobljavanja skraćuju programe školovanja za nove sustave.

“Pilote se proizvodi k’o na traci i kriteriji za ulazak u aviokompanije su spušteni na najniži traženi minimum. U takvim je okolnostima u velikim tvrtkama teško utvrditi jesu li baš svi piloti dovoljno osposobljeni za situacije koje im se mogu dogoditi”, kaže hrvatski pilot. (K. Žabec)d

 


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo