NESREĆA KOJA GA JE OBILJEŽILA

PILOT KOJI JE BRILJANTNIM MANEVROM SPASIO ŽIVOT 315 LJUDI PROGOVORIO NAKON DEVET GODINA 'Dogodila mi se najgora moguća stvar, izgubio sam kontrolu...'

Ilustrativna fotografija
 REUTERS

Gotovo devet godina nakon nesreće aviona Qantas, u medijima je ovih dana progovorio kapetan s kobnog leta 72. Airbus A330 koji je prevozio 303 putnika i 12 članova posade na letu iz Singapura u Perth.

Nedugo nakon polijetanja morali su prisilno sletjeti.

Američki pilot Kevin Sullivan tek je sad otvoreno prepričao detalje užasa koji je proživio. U trenutku kad se avion kojim je upravljao nalazio na visini od oko 11,000 metara, autopilot je odbio svaku suradnju, a zrakoplov je u jednom trenutku počeo nekontrolirano padati. Način na koji se računalo ponašalo bio je potpuno nepredvidljiv, i svi testovi i ranije simulacije koje iskusan tim iza sebe imao, nije im pomogao da shvate što se događa sa sustavom zrakoplova u kojem su se nalazili.

Prema riječima pilota, horor u zraku je trajao punih 50 minuta, a ni prisilno slijetanje nije prošlo bez posljednica. Naime, ozlijeđeno je više od stotinu ljudi, od kojih su neki pretrpjeli i teže ozljede.

Kapetan Sullivan bivši je pilot američke vojske s velikim iskustvom iza sebe, no ovaj mu je let bio najdramatičnija životna situacija.

- To je najgora stvar koja vam se može dogoditi u avionu, kad apsolutno izgubite svaku kontrolu. No, imate izbor. Ili ćete se prepustiti ili ćete pokušati učiniti sve što je u vašoj moći. Mi smo to učinili tada, a činimo i sada – izjavio je pilot u razgovoru za Fairfax Mediu.

- Svi smo bili potpuno mokri i znojni, osjećali smo da nam se približava smrt, a pod takvim smo stresom morali razmišljati kako prizemljiti avion u situaciji s kojom se susrećemo prvi put i nismo za nju obučeni – dodao je.

Službeno prihvaćeni uzrok kvara je pucanje cijevi u motoru i izlijevanje ulja koje se pritom zapalilo. Kvar je u pilotskoj kabini rezultirao s 50 poruka o kvaru u avionu, a kapetana su najviše smetala upravo zbunjujuće poruke o neispravnosti aviona.

Naime, jedno od računala konstantno im je pokazivalo pogrešnu visinu na kojoj se nalaze, a u tim su trenucima avionom ručno upravljali s obzirom da je autopilot prestao reagirati.

- Novi su avioni izuzetno sigurni i laki za upravljanje, svjestan sam toga. No, isto tako, postoji tamna strana tehnologije i napretka jer kad se dogodi da računala pogriješe, sva znanja i iskustva kapetana dolaze u drugi plan jer se vjeruje onome što vam govori računalo. A ovo u našem avionu potpuno je poludjelo – pojasnio je pilot.

Sullivan, danas 60-godišnjak, živi u Sydneyu i ne nosi se lako s nesrećom koju je proživio prije deset godina.

- Patim od posttraumatskog stresa i depresije. Teško mi je iz glave izbiti slike teško ozlijeđene djece u avionu. Sve što sam ikada u životu napravio testirano je toga dana. Dobar pilot sam kuje svoju sreću, ali u ovom slučaju znam da se sreća osmjehnula nama – zaključio je Sullivan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 16:27