Gotovo devet godina nakon nesreće aviona Qantas, u medijima je ovih dana progovorio kapetan s kobnog leta 72. Airbus A330 koji je prevozio 303 putnika i 12 članova posade na letu iz Singapura u Perth.
Nedugo nakon polijetanja morali su prisilno sletjeti.
Američki pilot Kevin Sullivan tek je sad otvoreno prepričao detalje užasa koji je proživio. U trenutku kad se avion kojim je upravljao nalazio na visini od oko 11,000 metara, autopilot je odbio svaku suradnju, a zrakoplov je u jednom trenutku počeo nekontrolirano padati. Način na koji se računalo ponašalo bio je potpuno nepredvidljiv, i svi testovi i ranije simulacije koje iskusan tim iza sebe imao, nije im pomogao da shvate što se događa sa sustavom zrakoplova u kojem su se nalazili.
Prema riječima pilota, horor u zraku je trajao punih 50 minuta, a ni prisilno slijetanje nije prošlo bez posljednica. Naime, ozlijeđeno je više od stotinu ljudi, od kojih su neki pretrpjeli i teže ozljede.
Kapetan Sullivan bivši je pilot američke vojske s velikim iskustvom iza sebe, no ovaj mu je let bio najdramatičnija životna situacija.
- To je najgora stvar koja vam se može dogoditi u avionu, kad apsolutno izgubite svaku kontrolu. No, imate izbor. Ili ćete se prepustiti ili ćete pokušati učiniti sve što je u vašoj moći. Mi smo to učinili tada, a činimo i sada – izjavio je pilot u razgovoru za Fairfax Mediu.
- Svi smo bili potpuno mokri i znojni, osjećali smo da nam se približava smrt, a pod takvim smo stresom morali razmišljati kako prizemljiti avion u situaciji s kojom se susrećemo prvi put i nismo za nju obučeni – dodao je.
Službeno prihvaćeni uzrok kvara je pucanje cijevi u motoru i izlijevanje ulja koje se pritom zapalilo. Kvar je u pilotskoj kabini rezultirao s 50 poruka o kvaru u avionu, a kapetana su najviše smetala upravo zbunjujuće poruke o neispravnosti aviona.
Naime, jedno od računala konstantno im je pokazivalo pogrešnu visinu na kojoj se nalaze, a u tim su trenucima avionom ručno upravljali s obzirom da je autopilot prestao reagirati.
- Novi su avioni izuzetno sigurni i laki za upravljanje, svjestan sam toga. No, isto tako, postoji tamna strana tehnologije i napretka jer kad se dogodi da računala pogriješe, sva znanja i iskustva kapetana dolaze u drugi plan jer se vjeruje onome što vam govori računalo. A ovo u našem avionu potpuno je poludjelo – pojasnio je pilot.
Sullivan, danas 60-godišnjak, živi u Sydneyu i ne nosi se lako s nesrećom koju je proživio prije deset godina.
- Patim od posttraumatskog stresa i depresije. Teško mi je iz glave izbiti slike teško ozlijeđene djece u avionu. Sve što sam ikada u životu napravio testirano je toga dana. Dobar pilot sam kuje svoju sreću, ali u ovom slučaju znam da se sreća osmjehnula nama – zaključio je Sullivan.