US ARMY LAŽNJACI

Poražavajući izvještaj senatske istrage: Američke vojne letjelice prepune su piratskih, jeftinih dijelova iz Kine

Izvještaj navodi najmanje 1800 komponenti na najnaprednijim vojnim zrakoplovima koje su stigle iz kineskih tvornica lažnjaka

Ako su se do sada kineski lažnjaci povezivali s Chanel torbama i satovima Rolex, od nedavno Kinezi masovno proizvode i dijelove za sofisticiranu vojnu opremu. Više od 1800 kineskih lažnjaka ugrađeno je u američke vojne zrakoplove, a to je pokazala senatska istraga koja je vođena punih godinu dana. Pentagon sada tvrdi da ugradnja falsificiranih dijelova izrađenih u Kini bitno ugrožava nacionalnu sigurnost.

Upitna sigurnost

“Potpuno smo ovisni o Kinezima”, kaže Stephen Ezell, viši analitičar u zakladi za informacijsku tehnologiju i inovacije. Kineski lažnjaci već se godinama masovno koriste u opremi američke vojske. Sofisticirane elektronske komponente pronađene su u sustavima za noćno upravljanje, radio i GPS uređajima. Sumnjivi dijelovi nalaze se i u helikopterima SH-60B, koje koristi američka mornarica. Kineski lažnjaci ugrađeni su i u teretne zrakoplove C-130J i C-27J, kao i u zrakoplov Boeing P-8A, kojeg također koristi mornarica.

“Naše izvješće pokazuje kako ugradnja tih lažnih dijelova ugrožava sigurnost naših vojnika, ali i radna mjesta u samoj Americi”, kaže senator Carl Levin, predsjednik senatskog odbora za vojna pitanja. Na 112 stranica u izvješću se detaljno opisuje kako su ti dijelovi uopće došli iz Kine u Ameriku da bi se koristili u “top programima” američke vojske. Još u studenome 2010. u kokpitu vojnih zrakoplova pronađene su piratske memorijske kartice, a distributer iz Kalifornije ih je kupio od kompanije Hong Dark Electronic Trade iz Shenzhena.

Kina odbila istragu

Kasnije je utvrđeno da su američke kompanije redovno kontaktirale kineske partnere i slale im upite imaju li na lageru ovaj ili onaj dio. Iz Kine bi stigli precizni odgovori što njihove tvornice proizvode i koja je cijena na “slobodnom tržištu”. Računa se da je samo tvornica iz Shenzhena isporučila 84.000 dijelova za radarski sustav koji se koristi u zrakoplovima C-12 i Global Hawk.

U američkom izvješću govori se o dijelovima koji su nabavljani u 650 kompanija, a svaka je imala svoju mrežu dobavljača.

Američki senatori Carl Levin i John McCain tražili su od Pentagona, ali i američkih kompanija da obrate pažnju odakle dolaze dijelovi za vojnu opremu. Ali, propust dobavljača, poput Boeinga, pokazuje da je problem mnogo dublji. Prije svega da Amerika više nema dovoljno industrijskog kapaciteta u proizvodnji dijelova koji su vojsci potrebni. Pogotovo onih koji se koriste u sofisticiranoj tehnologiji. Većina tih elektroničkih dijelova proizvede se u Aziji, a i cijene su mnogo niže od američkih originala.

Amerikanci su nakon ovog izvješća uputili kritiku Kini što nije poštivala dogovor i zatvorila tvornice u kojima se proizvode krivotvoreni dijelovi za vojnu opremu.

Kinezi nisu dali ni vize članovima američkog senatskog odbora koji su se željeli na licu mjesta uvjeriti gdje se dijelovi proizvode. Glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova Hong Lei kazao je da bi prije svega Amerika trebala sprovesti istragu o kupcima tih dijelova.

Dileri radili javno

Senatski odbor alarmantno je poručio američkoj javnosti da se dijelovi za borbene zrakoplove prodaju bez ikakvog ograničenja i da ih može kupiti tko god želi. Kinezi se usprkos svemu prave kao da se ništa ne događa i za sada im ne pada na pamet zatvarati tvornice ili sprečavati slobodnu prodaju dijelova. Brojevi telefona kineskih tvornica u oglasima u kojima se nudi prodaja lažnih dijelova nakon ovih povika u Americi sada su isključeni.

U svemu je ipak najzanimljivije da gotovo nitko ne spori kvalitetu dijelova koji se proizvode u Kini. Kinezi su nevjerojatnom vještinom “skinuli” originale i napravili pravo malo tehnološko čudo. Procjenjuje se da je američka industrija samo prošle godine izgubila 40 milijardi dolara i milijun radnih mjesta zbog kineskih krivotvorina.

Izdvajamo