PRVA TUŽBA PROTIV HERBALIFEA

PRVA TUŽBA U HRVATSKOJ PROTIV HERBALIFEA Zagrepčanka (44): Na njihove sam proizvode potrošila 35.000 kuna, tražim da mi vrate novac i neću odustati!

Moja distributerka preporučila mi je korištenje Formule 1, Multivitaminskog kompleksa, Mineral kompleksa, proteine, vlakna, guaranu, Thermojetics čaj, Thermojetics yellow, omegu, Roe Ox, aloe veru i proteinske pločice. Za najstariju, 13-godišnju kćer savjetovala mi je Formulu 1, proteine, guaranu, vlakna, Thermojetics čaj, omegu, Rose Ox, aloe veru te Multivitaminski kompleks. Kći je imala bolne mjesečnice te mi je distributerka preporučila da koristi guaranu, jer da će joj bolne mjesečnice kroz neko vrijeme prestati, ali nije joj bilo bolje. Distributerka je čak tvrdila da će se kćeri izravnati i nešto iskrivljena kralježnica upornom primjenom Formule 1, vitamina i proteina, što se isto nije dogodilo...”, navodi u jednom od brojnih emailova 44-godišnja Zagrepčanka, majka četvero djece, kućanica, koja je Herbalife proizvode počela kupovati i koristiti 2013. godine te je kroz više od godinu dana s obitelji na njih potrošila ukupno, kaže, oko 35.000 kuna. Proizvode nije željela distribuirati nego je, priča, povjerovala da su oni “zdrav obrok za njezinu obitelj”.

Ali, razočarala se.

Tražila je zatim povrat novca koji Herbalife garantira u određenom roku, ali nije to uspjela ostvariti te je tužila zagrebački Herbalife za iznos od 1977 kuna (u protuvrijednosti vraćenih proizvoda). Spor je u tijeku, pa ga u Herbalifeu nisu željeli komentirati.

Piramidalna shema

Jedina je to tužba na zagrebačkom sudu protiv Herbalifea, ni u udrugama za zaštitu potrošača, kažu, nemaju pritužbe na račun Herbalifea, i nitko ih, osim naše sugovornice, nije prijavio ni inspekciji Ministarstva zdravstva. Ta tvrtka nutritivnih proizvoda u nas bilježi rast prihoda. Prijavili su 2015. godine ukupne prihode u visini od 36 milijuna kuna. Jutarnji list na istraživanje o poslovanju Herbalifea u Hrvatskoj potaknula je situacija u kojoj se ta kompanija nalazi u Sjedinjenim Američkim Državama: ondje trpi žestoke udare, od optužbi da posluju na principu piramidalne sheme (utvrđeno je da se ipak radi o direktnoj prodaji), pa do dokumentarnog filma “Betting on Zero”, čije je prikazivanje počelo ovih dana, a za koji analitičari predviđaju da bi mogao utjecati na vrijednost njihovih dionica. Herbalife im uzvraća i na posebno kreiranoj internetskoj stranici www.bettingonzero.com, dokumentarac nazivaju jednostranim napadom na kompanije koje se bave direktnom prodajom, a godišnje generiraju više od 36 milijardi američkih dolara u maloprodaji u koju je uključeno više od 20 milijuna ljudi.

Herbalife tvrdi da iza dokumentarca financijski i idejno stoji hedge fund menadžer William Ackman koji se već godinama kladi protiv Herbalifea. Ackman ih je još 2012. godine prozvao da posluju na principu piramidalne prevare te da kupce dovode u zabludu. Dokumentarac se bazira na priči kako u SAD-u Herbalife dovodi u zabludu pripadnike latinoameričke zajednice koji su slabijeg imovinskog i obrazovnog statusa, a bore se protiv prekomjerne težine. Američka Federalna trgovinska komisija 2014. godine protiv Herbalifea je pokrenula istragu, i u konačnici su se nagodili plativši lani 200 milijuna američkih dolara, ali ne zbog piramidalne prevare, već sumnji za krivo predstavljanje. Američki regulatori žestoko su se tada obrušili na njihov poslovni model, navodeći kako su ljudima obećavali da će se obogatiti ako postanu distributeri njihovih proizvoda, zavodili su ih brošurama punim vila, luksuznih automobila i brodova te govorili da će moći dati otkaz na prijašnjim poslovima.

U nas su društvene mreže pune profila na kojima distributeri reklamiraju Herbalife proizvode, a njihov je cilj pridobiti što više sljedbenika i članova Herbalifea, koji isto tako onda tragaju za novim članovima, stvarajući mrežu članova koji su ispod njih, a od čije prodaje i sami zarađuju.

“Cilj moje distributerke bio je da proda što više proizvoda”, opisuje mi jedan sugovornik. Drugi pak smatra da je njegov distributer bio korektan te da ga nije nagovarao na ono što mu nije bilo nužno.

 

Prije i poslije Herbalifea

“Ali znam da su neki toliko bili uporni u prodaji da su ih na kraju i prijatelji počeli izbjegavati. Ima i onih koji se prepoznaju u svemu tome, pa i steknu nova poznanstva, možda i nekim ljudima pomognu da smršave, iako realno to mogu i s bilo kojim drugim proizvodom ili promjenom prehrane, kretanjem...”, priča naš sugovornik.

Profile promotora na društvenim mrežama uglavnom krase brojne fotografije “prije i poslije” konzumiranja Herbalifea, promoviranje doručka u obliku HL shakea, poslovne mogućnosti ako se odluče distribuirati HL itd.

“Nevjerojatno je da postoji mogućnost u kojoj možeš graditi svoj biznis od doma, bez šefa, s osobama koje su tebi drage...”, jedan je od uobičajenih postova Herbalife distributera koji se i u Hrvatskoj najčešće promoviraju putem društvenih mreža, a u pravilu zaziru od medija. Pokušali smo službeno razgovarati s nekima od njih prilikom rada na ovom članku, no uglavnom su nas upućivali na PR-ovce kompanije, koji također ovih dana nisu imali vremena za susret s novinarima Jutarnjeg lista, ali su nam odgovorili na pitanja putem emaila. Nina Šebečić Crnolatac, direktorica iz Herbalifea, rekla nam je kako je Herbalife u Hrvatskoj s poslovanjem počeo u studenome 2001. godine. Na ostala pitanja nije nam dala konkretne odgovore, pa ni na ono koliko u nas imaju članova.

 

Kako uloviti ribu

“Herbalife u svijetu ima milijune članova (distributera), a što se tiče Hrvatske - kao i svake druge pojedinačne zemlje - kompanija ima politiku da ne objavljuje te podatke, jer se oni stalno mijenjaju”, kaže direktorica Šebečić Crnolatac. Na pitanje kako pojedinci u nas uglavnom posluju, osnivaju li tvrtke, obrte ili kao samostalni djelatnici, direktorica Šebečić Crnolatac kaže: “Većina naših članova u Hrvatskoj nema prijavljeno poslovanje, već proizvode kupuju za osobnu potrošnju, a preostali dio koriste sve modele kao što su d.o.o. ili j.d.o.o., no najčešće posluju kao obrt”. Na pitanje kako je na poslovanje u Hrvatskoj utjecala nagodba sa Saveznom trgovinskom komisijom u SAD-u te dokumentarac “Betting on Zero”, odgovorila nam je da u “Hrvatskoj nema promjena u poslovanju”.

“Usredotočeni smo na razvoj poslovanja i jačanje pozitivne svjesnosti o našim odličnim proizvodima i našoj poslovnoj filozofiji promicanja kombinacije uravnotežene prehrane i zdravog, aktivnog načina života”. Nadalje objašnjava da njihovo poslovanje nije bazirano na piramidalnoj shemi “jer su one protuzakonite u gotovo svim zemljama”.

“Poslujemo po načelu višerazinskog marketinga. Mi smo globalna kompanija za dodatke prehrani koja mijenja živote ljudi još od 1980. Kompanija ima više od 8000 zaposlenika širom svijeta, a njene dionice uvrštene su na njujorškoj burzi”, kaže direktorica Šebečić Crnolatac. Hrvatska je, naime, prema posljednjim istraživanjima među 28 članica Europske unije na osmom mjestu po broju debelih ljudi sa zastupljenošću u populaciji od 18,7 posto, što je iznad prosjeka EU od 15,9 posto, pokazuju podaci Eurostata. I sama financijska situacija čini se kao plodno tlo za regrutiranje novih članova Herbalifea. Jedan od njihovih poklonika ispričao nam je kako je njemu Herbalife promijenio život.

“Patio sam od kroničnog umora. Otkad sam počeo koristiti njihove proizvode stanje mi se popravilo. Tijelo mi se regeneriralo, sad vikendom odem i otrčim po osam kilometara, dok ranije zbog bolnih koljena nisam mogao”, uvjeren je naš sugovornik koji tvrdi da nije to sve što je dobio otkad je postao korisnik Herbalife proizvoda.

“Promijenio sam stil života. Naučio sam nešto što nisam imao prilike nigdje drugdje, ni na fakultetu, ni u školi, iako su mi predavala i dva akademika, no nitko me nije podučio poslovnoj filozofiji legendarnog Jima Rohna. Herbalife se pojavi u našim životima onda kad ga trebamo. Osobno više ne prodajem proizvode jer sam ostvario profesionalni san. Taj posao sam također našao razmišljajući na način koji sam počeo prakticirati otkako sam se upoznao s Herbalife životnom filozofijom. I moram reći da na trbuhu još imam pločice, možda ne više osam komada, ali su i dalje vidljive”, rekao nam naš sugovornik koji je na HL edukacijama naučio, kaže, kako biti bolji čovjek.

“Upoznao sam i krasne ljude koji bi vam uvijek pomogli, ali ne na način da vam, ako ste gladni, daju ribu, nego bi vas naučili kako uloviti tu ribu...”, govori.

Naša sugovornica s početka priče nije, kaže, naučila kako uloviti ribu.

“Bila sam i na njihovu skupu u Pragu i nakon toga sam progledala. Zdravstveno mi djeca nisu bila dobro, osobno nisam smršavjela, još je moja majka oboljela. Vjera u HL se urušila”, govori naša sugovornica, koja je zagrebački Herbalife prijavila inspekciji Ministarstva zdravstva, tužila ih... U Ministarstvu su nam rekli kako su tijekom posljednje tri godine zaprimili prijavu samo jednog potrošača HL proizvoda.

 

Inspekcijski nadzor

“Nije se odnosila na konkretan proizvod već na sumnju u prisutnost štetnih supstanci, aditiva, aroma i prisutnost GM sastojaka u HL proizvodima. Ipak, obavljen je inspekcijski nadzor te je utvrđeno da su svi dodaci prehrani upisani u registar, utvrđeno je da je označavanje proizvoda u skladu s propisima o označavanju, pregledani su i reklamni materijali te je utvrđeno da su korišteni navodi u skladu s odredbama zakona. Nasumičnim odabirom uzeti su uzorci četiriju različitih proizvoda. Prema dobivenim rezultatima, proizvodi su ispravni. Analizom još dvaju proizvoda nije utvrđena prisutnost genetski modificiranih organizama, što upućuje na to da sastojci proizvoda ne potječu iz genetski modificiranih biljnih kultura”, odgovorili su nam iz Ministarstva zdravstva. Zanimljivo da u Hrvatskoj direktna prodaja nije zakonski regulirana, a na tu temu nedavno je održan okrugli stol. Tajnik Hrvatske udruge direktne prodaje Darko Podnar kaže da taj manjak zakonske regulative negativno utječe na industriju.

“Uvođenje povoljnijeg poreznog tretmana i posebne regulative dovelo bi do razvoja industrije direktne prodaje u Hrvatskoj, a u konačnici bi to rezultiralo rastom prihoda državnog proračuna, smanjenjem broja nezaposlenih (zbog samozapošljavanja nezaposlenih osoba) i pružanjem iznimnih mogućnosti pojedincima koji imaju želju biti zastupnici direktne prodaje ili koji to već jesu”, kaže tajnik Podnar.

Goran Sajko, Magistar kineziologije i osobni trener:

Nikakvi dodaci prehrani neće vas ni promijeniti ni obogatiti

 

 

To ne bi bio slučaj da smo kao rasa ostali dosljedni principima po kojima bismo trebali živjeti. Kretati se, biti na zraku, u prirodi, kuhati ono što nam je priroda dala, a ne tražiti lakši put. Prodavanje različitih shakeova, čajeva i tabletica koji bi trebali zamijeniti obroke, a istodobno obećavaju enormne zarade neukim, često pretilim i frustriranim ljudima, u najmanju je ruku neetično. Umjesto edukacije o pravilnoj prehrani i utjecaju vježbanja na zdravlje, jedina premisa je brza zarada. U karijeri sam imao više ponuda da radim za tu kompaniju, međutim nikad nisam htio da mi se ime ikad povezuje s njima.

S jedne strane zbog ‘sektaškog’ pristupa, jer jednom sam bio na njihovom kongresu na kojem nije bilo govora o proizvodima, njihovom utjecaju na organizam, vježbanju, napretku klijenata i slično, već su isključivo bili prezentirani uspješni prodavači sa svojim novim automobilima, bonusima, putovanjima. Gledao sam na desetke sredovječnih ljudi koji nemaju apsolutno nikakav doticaj s fitnessom ni sportom, s tim njihovim značkicama, kako se dive tim menadžerima.

Definitivno sam tada odlučio da se ne želim kompromitirati radi potencijalne zarade, jer sam trener, a ne prodavač snova. Upoznao sam nekoliko distributera koji su se prezentirali kao stručnjaci o prehrani, bez ikakve škole, edukacije - bilo farmakološke ili biotehničke - nikakvog znanja o treningu, funkcioniranju ljudskog tijela, osim knjižica s par fotografija ljudi koji su smršavjeli pijući neke od proiz­voda. Same proizvode sam vidio i na njihovim deklaracijama nije se moglo pročitati točno što se točno tu nalazi, kao ni gdje je proizvedeno. Jednom sam, čak, predložio da mi se da na testiranje cijela paleta proizvoda koju bih probao, pa bih odlučio, ako sam zadovoljan, da ih možda i preporučim.

Dobio sam nekoliko praznih kutija koje bi mi trebale služiti kao prezentacija. Tako da sam se osobno uvjerio da kad kao jedan od distributera ne možeš dati jednom od referentnih trenera proizvod na testiranje, znači da ni ne vjeruješ u njega. Time je moja priča završila.

Nikakvi dodaci prehrani neće vas ni promijeniti ni obogatiti. Osobni trud, rad, upornost, prehrana bogata bjelančevinama, puno povrća, dobrih masti, izbjegavanje šećera i rafiniranih namirnica je dugoročno jedini put do željenog izgleda i zdravlja”.

 


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr
Tagovi

Izdvajamo