DRAMA U ZRAKU

Qantasov Airbus mogao se zapaliti pri slijetanju

U kokpitu je bilo čak pet pilota koji su ukupno imali više od 100 godina letačkog iskustva

ZAGREB - Broj kvarova koji se dogodio na letu Qantasova A380 od Singapura prema Sydneyju nakon što je u zraku eksplodirao motor je bez presedana, rekao je Richar Woodward. On je pilot A380 koji je intervjuirao pilote toga leta, ali i potpredsjednik Australske i Međunarodne udruge pilota. - Vjerojatnost da se to dogodi jest jedan prema 100 milijuna - ustvrdio je.

U kokpitu A380 “Duh Australije” taj je dan bilo čak pet pilota koje je vodio kapetan Richard de Crespigny - u pilotskoj kabini su bili ljudi s više od 100 godina iskustva u letenju.

Samo četiri minute

Let je počeo normalno, a svi su se prenuli kad su četiri minute nakon polijetanja na visini od 2000 metara čuli eksploziju - zapalio se motor. Gotovo istodobno kompjutor je izvijestio o 54 poruke o kvarovima ili sustavima koji su prestali raditi. Naime, komad motora je udario u krilo, presjekao električne kabele i napravio rupu na spremniku goriva koje je počelo istjecati (motor je još bio vruć i postojala je opasnost da zapali cureće gorivo - inače, sustav gašenja motora nije dobro reagirao). Zbog problema s elektrikom kapetan nije uspio gorivo iz repa prepumpati u prednji dio zrakoplova, pa je došlo do disbalansa - rep je postao težak, a oštećeno krilo prelagano. To je dovelo u pitanje upravljanje zrakoplovom i prijetilo je gubitkom uzgona, što bi dovelo do pada.

Popucale gume

Uspjeli su ipak stabilizirati zrakoplov, ali novi su problemi nastupili pri slijetanju. Zakrilca, koja su važna za usporavanje zrakoplova, nisu radila, kao ni vratašca za kotače. No, njih je kapetan otvorio ručno. Kad je, pak, zrakoplov dotaknuo pistu, tri su gume eksplodirale jer su se kočnice pretjerano zagrijale: to je možda bio najkritičniji trenutak. Iz krila je i dalje istjecalo gorivo, a pod trupom su frcale iskre zbog probušenih guma. Na sreću, singapurska zračna luka ima dovoljno dugu pistu za zaustavljanje.

Ključni kvarovi na A380

Stajni trap

- ručno morala biti otvorena vratašca

Rep

- nije se moglo gorivo iz spremnika upumpavati u prednji dio zrakoplova

Kočnice (kotači)

- otkazao sustav protiv blokade kočnica, eksplodirale tri gume na kotačima

Krilo

- eksplodirao motor bliži trupu, zapalio se1odlomljeni dio motora napravio rupu na krilu i presjekao električne kablove 1sva zakrilca su funkcionirala s velikim poteškoćama

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 17:40