NAKON GODINA PREGOVORANJA

RUSKOJ VOJNOJ INDUSTRIJI PRIJETI VELIKI UDARAC Indijci žele pobjeći iz posla vrijednog deset milijardi dolara: 'Amerikanci imaju bolji avion'

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 23.10.2017. u 13:31

Profimedia, TASS

Dva Suhoja Su-57 u letu

 

Prije deset godina Rusija i Indija načelno su se dogovorile da će zajednički razvijati novi borbeni zrakoplov pete generacije, u projektu koji je nazvan Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA). Inicijalni plan je bio da se svi dijelovi programa razvoja i proizvodnje dijele u ravnomjernim 50/50 dijelovima između dviju partnera.

Puno desetljeće prošlo je od tada, a uvjeti željenog ugovora, dizajn i sposobnosti borbenog aviona, kao i broj letjelica koje će se proizvesti varirao je iz godine u godinu. Kako sada stvari stoje, novi zrakoplov zapravo bi bio donekle modificirana varijanta ruskog prototipa Suhoj Su-57, ranije poznatog pod oznakom T-50. Riječ je o borbenom zrakoplovu pete generacije koji bi trebao biti dovršen do 2020. godine, iako točan datum nije poznat, budući da su Rusi već nekoliko puta odgodili njegovo uvođenje u zračne snage.

Prema pisanju portala Defense News, rusko-indijski program razvoja borbenog zrakoplova, vrijedan oko 10 milijardi dolara (Indija bi u konačnici dobila 108 borbenih zrakoplova) naišao je na novu prepreku, možda i najozbiljniju do sada. Naime, vodstvo Zračnih snaga Indije (IAF) zatražilo je da se projekt obustavi, budući da nisu zadovoljni mogućnostima ruskog prototipa koji "ne zadovoljava željenim sposobnostima u usporedbi s američkim F-35 JSF zrakoplovima".

 - Indijske zračne snage ne žele nastaviti s ovim programom - rekao je visoki izvor iz Zračnih snaga Indije. 

Problemi sa "stealthom" i motorima

Problemi s prototipom prvenstveno se odnose na "stealth" karakteristike, to jest smanjenu radarsku vidljivost u usporedbi s F-35 zrakoplovom. Kako tvrdi službenik IAF-a, da bi se zadovoljile željene karakteristike trebalo bi doći do velikih promjena u dizajnu i projektiranju zrakoplova, što nije moguće u slučaju ruskog prototipa.

Drugi problem odnosi se na motore koji nisu razvijeni u modularnom konceptu. Takav koncept razvoja motora omogućio bi neovisnu proizvodnju različitih modula, to jest dijelova koji bi se potom mogli uklopiti u ovaj motor ili neki drugi sustav. U konkretnom slučaju Rusi su za FGFA program ponudili nemodularne motore koji se mogu servisirati samo kod proizvođača, zbog čega bi održavanje nove flote bili skuplje, sporije i problematičnije za IAF. Logično, Indijci zahtijevaju "know how" uz pomoću kojeg bi sami mogli servisirati motore kad se ukaže potreba za tim.

Suhoj Su-57 trenutno koristi Saturn izdeliye 117, odnosno AL-41F1 motore, zapravo poboljšani dizajn motora AL-31F koji u različitim varijantama koristi cijeli niz modela Suhoja, od Su-27 do Su-34. Su-57 ima dva takva motora od kojih svaki razvija maksimalnih 146 kN potiska.

Profimedia, TASS

Suhoj Su-57

 

No, umirovljeni vođa eskadrile IAF-a i vojni analitičar Vaijinder K Thakur objasnio je da se ti motori koriste samo u prototipu Suhoja Su-57, dok će se u proizvodnu varijantu ugraditi novi Saturn izdeliye 30 motori, od kojih bi svaki trebao razvijati potisak od 178 kN s naknadnim sagorijevanjem. Osim toga, navodi Thakur, ti motori će biti 30 posto lakši, efikasnije potrošnje i s manje pomičnih dijelova, što znači da bi uz bolje performanse zrakoplova omogućili i duži vijek i 30 posto manje troškove održavanja od sadašnjeg prototipa.

Nepoznato vrijeme dovršetka

Planirano je da se novi motori ugrađuju od 2020. godine, te bi u idelanim projekcijama trebali Suhoju Su-57 omogućiti performanse usporedive s onima najboljeg višenamjenskog borbenog zrakoplova pete generacije, američkog F-22 Raptora -  dakle, brzinu krstarenja bez korištenja naknadnog sagorijevanja veću od 1,5 Macha i maksimalnu brzinu veću od 2 Macha na visinama oko 18 kilometara.

 

Također, valja napomenuti kako indijski piloti nisu letjeli najnovijim američkim borbenim zrakoplovima, naročito F-35 JSF modelima (postoje A, B i C varijanta, ovisno o tome da li ih koriste zračne snage, marinci ili mornarica) i nisu u poziciji da uspoređuju troškove dvaju ruskih i američkim zrakoplova, ističe Thakur.

Ako se Indijci na kraju zaista povuku iz projekta, veliko je pitanje kada će Suhoj Su-57 biti u operativnoj službi, makar i samo ruskih zračnih snaga. Naime, Rusija je do sada naručila tek 12 modela do 2020., zapravo prototipova iz koji bi trebali biti posljednji korak prema proizvodnoj varijanti, a istodobno je vojni budžet znatno srezan za ovu, a vjerojatno i naredne godine. Vojni analitičari k tome napominju da Suhoj Su-57 zasad nema karakteristike borbenog zrakoplova pete generacije, naročito ranije spomenutu "stealth" tehnologiju. Izvrsne manervabilne sposobnosti, eventualna mogućnost "super krstarenja" bez korištenja naknadnog sagorijevanja, novi AESA radar i nova generacija projektila (kada budu dovršeni i "instalirani") bez "stealth" mogućnosti nisu dovoljne da bi se Suhoj Su-57 smatrao borbenim zrakoplovom pete generacije.

Sergei Karpukhin / REUTERS

Dva Suhoja Su-57

 

Uz to, Ruske zračne snage prošle su godine naručile dodatnih 58 Suhoja Su-35S, provjerenog borbenog zrakoplova 4++ generacije koji se već koristio u operacijama u Siriji i čijim su sposobnostima piloti vrlo zadovoljni, što umanjuje potrebu brzog uvođenja novog i nesumnjivo skupljeg Suhoja Su-57.

Konkurencija godinama ispred

S druge strane, druge supersile daleko su odmakle u razvoju borbenih zrakoplova pete generacije - to se naročito odnosi na SAD čije zračne snage već 12 godina koriste F-22 Raptor koji upravo prolazi kroz nadogradnju koja će mu omogućiti korištenje novih projektila, bolju podatkovnu vezu s drugim zrakoplovima (i dronovima) i još manju radarsku vidljivost. Tu je i gore spomenuti F-35 JSF na čiji se razvoj dosad potrošilo više od 400 milijardi dolara, a kojeg je usprkos mnogostrukim problemima u razvoju naručilo više od 10 država svijeta - najviše SAD, koji će samo za potrebe svojih Zračnih snaga kupiti 1763 F-35A zrakoplova od Lockheed Martina.

 

Kina je pak nedavno u operativnu službu uvela svoj "stealth" zrakoplov pete generacije, Chendgu J-20, čime su pomalo neočekivano pretekli Ruse. No, kao i sa Suhojem Su-57, upitno je koliko taj zrakoplov zaista ima karakteristike pete generacije, naročito s obzirom na relativno malo podataka koji su dostupni o tom avionu.

Indija se okreće Amerikancima?

Na kraju valja podsjetiti da je Indija u posljednjoj fazi odabira novih borbenih zrakoplova s jednim motorom, za kojih konkuriraju Švedska s novim Gripen E/F modelom i SAD s F-16 Block 70/72, najnovijom varijantom F-16-ice koja je navodno ponuđena i Hrvatskoj u ponudi koja je početkom mjeseca stigla u Ministarstvo obrane.

Kako piše Tyler Rogoway za Drive Warzone, nije isključeno da se u budućnosti Indijske zračne snage okrenu F-35 JSF zrakoplovu, pogotovu u kontekstu činjenice da je riječ o koliko-toliko dovršenom zrakoplovu jasno definiranih mogućnosti, ali i činjenice da njihov susjed Kina već ima operativni "stealth" zrakoplov.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo