BITKA NA GRANICI

SITUACIJA NA RUBU PUCANJA Reporteri Jutarnjeg proveli dan s migrantima koji su blokirali ulaz u RH: 'Ovdje smo tjedan dana, hladno je, ali ostajemo'

Robert Fajt / CROPIX

Migrantska kriza na zapadu Bosne i Hercegovine izmiče kontroli, u srijedu je na graničnom prijelazu Maljevac potekla krv, a na bihaćkom području sve su intenzivniji antimigrantski prosvjedi.

Lokalne zajednice su iscrpljene jer više nemaju rješenja za novopridošle iz istočnih zemalja pa su u srijedu stupile na snagu izvanredne mjere za Unsko-sanski kanton, kojima je cilj spriječiti eskalaciju, konkretno, neće više puštati migrante na svoje područje, a oni iz Sarajeva dolaze svim vrstama javnog prijevoza. U noćnim satima to je osjetilo 100 migranata koji su stigli redovnom linijom vlaka iz glavnoga grada, ali im nije dopušten izlazak. Istodobno, djelatnici Željeznica nisu ih željeli vratiti u Sarajevo bez karata, koje migranti nisu htjeli kupiti. U Željeznicama su poručili da će za Sarajevo krenuti kad im netko na račun uplati 3500 maraka. Kompromis nisu postigli.

Suzavci

Policija je doslovno prije dolaska u ova dva zapadna bosanska grada presretala autobuse i taksije s migrantima i vraćala ih natrag za Sarajevo. Bihać je konačno prodisao, komentirali su njegovi građani, objavljujući slike središta grada bez migranata. Za to vrijeme napeto je bilo u Velikoj Kladuši, gdje je dvjestotinjak migranata koji su noćili na otvorenom, na kladuškoj obilaznici neposredno prije granice krenulo prema hrvatskoj strani. Ubrzo su probili kordon bosanske policije koja se povukla prema mostu, odnosno raskrižju na kojem se spaja i drugi pravac iz Kladuše prema Hrvatskoj.

Tu su bosanskim kolegama priskočili hrvatski specijalci pa su zajednički stvorili dublji kordon na manjem prostoru i spriječili prodiranje migranta na područje RH. To je migrante iživciralo, pa su na hrvatske policijske snage počeli bacati granje i gađati ih kamenjem. Dva policajca pritom su ozlijeđena i zatražila su liječničku pomoć, potvrdio je MUP. Hrvatska policija uzvratila je suzavcem ali i, kako svjedoče migranti, palicama, te su tri osobe prevezene u Dom zdravlja zbog ozljeda tupim predmetom, kao i dvoje djece koja su imala problema s disanjem zbog suzavca. Promet je tada zatvoren za sva vozila i preusmjeren u 20 kilometara udaljenu Bogovolju.

Pokušaji

Oko 14 sati na mjesto događaja stiglo je još 50 hrvatskih specijalaca pa ih je bilo gotovo isto onoliko koliko i migranata. U poslijepodnevnim satima bilo je pojedinačnih pokušaja ulaska u Hrvatsku preko polja, ali je policija pohvatala ilegalce. Situacije se tada smirila i počeli su pregovori. Policija je nastojala osloboditi prometnicu, ali ilegalci nisu popuštali, nego ih je stotinjak cijelo vrijeme sjedilo na cesti koja vodi u Hrvatsku. Jedan od migranata nam je rekao da im se trebala pridružiti skupina iz Bihaća, ali ih je zaustavila bosanska policija. Neki od bihaćkih migranata noć su proveli nedaleko od graničnog prijelaza Izačić, jer ih je prethodno također blokirala policija. Pred novinare je iz gomile istupio 28-godišnji Iranac koji se predstavio kao Magi Daiani, želeći upozoriti na njihovu situaciju. Rekao je da je spavao sa skupinom migranata pokraj graničnog prijelaza.

Maljevac, 241018.
Danas u prijepodnevnim satima kod granicnog prijelaza Maljevac oko dvjesto migranata medju kojima ima i djece probili su kordon bosansko – hercegovacke policije i krenuli su prema hrvatskoj strani granicnog prijelaza.
Na fotografiji: Migranti na prijelazu.
Foto: Robert Fajt / CROPIX
Robert Fajt / CROPIX

- Nećemo odstupiti, čekat ćemo da nam se pridruže i ostali, neki su krenuli, ali ih je zaustavila policija. Više im ne daju u autobuse i vlakove. Više nema načina da dođu ovdje i pridruže nam se u prosvjedima - rekao je Iranac.

Onda je pričao o brutalnosti hrvatske policije, opisao je kako je hrvatski policajac po glavi pendrekom udario jednu od žena s djetetom, pa podsjetio kako im hrvatska policija oduzima novac i razbija mobitele.

Ljudska prava

- Vrijeđaju nas i vraćaju u Bosnu. Žao mi je što to moram reći, ali rekli su mi: Ono vam je Bosna, j... vam mater, trčite tamo želite li preživjeti. Brutalno su nas izudarali palicama. Prisiljeni smo davati tisuće eura krijumčarima, a onda prolazimo hrvatskim i slovenskim šumama. U Iranu sam imao automobil, posao i stan. Sada nemam život, nedostaje mi moj krevet i tuš. Nemam ni zemlju, trenutačno sam u Bosni i Hercegovini, zemlji koja ima tri predsjednika, srpskog, hrvatskog i muslimanskog. Tu smo zaglavili i ne možemo ni naprijed ni nazad. Nemamo izbora nego doći na granicu i reći: Mi smo ljudska bića i imamo ljudska prava - kazao je Magi, hvaleći bosansku policiju.

Doveo nam je potom Iranku koja je dobila policijskim pendrekom po glavi, Merzi Rosani, te joj je bio prevoditelj.

- Hrvatska policija me udarila u glavu, po leđima i nogama, a onda su koristili suzavac za mene i moje dijete. Noć smo proveli vani i bilo je vrlo hladno. Obitelji iz Velike Kladuše donijela nam je hranu i pokrivače. Planiramo i dalje ostati ovdje, nećemo se maknuti dok nas ne puste - rekla je Merzi Rosani.

Zatvorili prijelaz

Nakon nje pred novinare je došla još jedna Iranka, rekla je da se zove Megara Rezai, također je došla s djetetom, dječakom od otprilike godinu i pol.

- Ovdje smo jedan tjedan, hladno nam je, ali ostat ćemo. Sve što tražimo jest da nam se otvori granica, da moj muž, dijete i ja možemo nastaviti putovanje u bolju budućnost - rekla je Iranka, dodajući da joj je hrvatska policija oči našpricala suzavcem, kao i njezinu djetetu.

Do večernjih sati nije bilo novih eskalacija, ali ni naznaka da će kriza uskoro okončati. Jedna od žrtava te situacije bio je Miroslav Kičić iz hrvatske Široke Rijeke na samoj granici. Zatekli smo ga na brdu, sto metara iznad prijelaza, kako strpljivo promatra razvoj situacije.

- Išao sam ujutro u nabavu, po kruh i mlijeko, a kad sam se vraćao, zatvorili su prijelaz - rekao je Miroslav Kičić.

Dokad će čekati da se otvori, nije nam znao reći, kaže da to ne zna ni policija.

- Četiri sata da sam ovdje, a čekam i dalje. Neki su dolje rekli da će se razići - zaključio je Miroslav dok smo zajedno gledali kako policijski helikopter nadlijeće krizno područje na granici.

Naguravanje u večernjim satima

Kako su javili lokalni mediji, u srijedu u večernjim satima intervenirala je bosanskohercegovačka policija koja je pokušala rastjerati migrante koji su u blizini graničnog prijelaza htjeli prenoćiti zbog čega su podigli šatore i zapalili vatre. U naguravanju je nekoliko ljudi ozlijeđeno. (JL)