OBOŽAVATELJ MERCEDESA

SJEVERNA KOREJA SVAKE GODINE TROŠI MILIJUNE NA UVOZ Kako je Kim Jong-un kupio dva oklopljena Maybacha S600 po milijun dolara

 
 Athit Perawongmetha / REUTERS

Sjevernokorejski lider Kim Jong-un voli Mercedese. Legendarne su slike kako crna limuzina klizi niz cestu, dok naoružani čuvari u odijelima kilometrima trče uz nju s lijeve i s desne strane.

No Sjeverna Koreja je pod međunarodnim sankcijama zato što usprkos prosvjedima nastavlja razvijati nuklearno oružje. Sankcije znače da nitko ne smije prodati automobil Koreji. Kako Kim uspijeva nabaviti svoje limuzine?

Rolls-Royce

Dva oklopljena Mercedes Maybacha S600 Guard, svaki vrijedan po pola milijuna dolara, 14. lipnja 2018. ukrcana su na brod u nizozemskoj luci Rotterdam: nakon nekoliko mjeseci i tisuća prevaljenih kilometara preko šest zemalja došli su na svoje odredište, u Pjongjang. Priču o tome objavio je CNN, na osnovi izvješća washingtonskog Centra za napredne obrambene studije (Center for Advanced Defense Studies C4ADS). Maybach S600 luksuzni je Mercedesov automobil s kožnim masažnim sjedalima, teško oklopljen tako da svojim putnicima osigurava zaštitu ne samo od metaka nego i od eksplozivnih naprava. Kim ima i jedan Rolls-Royce, ali ga se najčešće dade vidjeti kako se vozi u drugom Mercedesovu modelu, Maybach Pullman Guardu, čija se cijena može popeti do milijun dolara. Smatra se da se u tom Mercedesu vozio prošle godine na prvom summitu s južnokorejskim predsjednikom, dok su sigurnjaci trčali slijeva i zdesna.

The motorcade of North Korean leader Kim Jong Un is seen after leaving the Metropole, following the North Korea-U.S. summit in Hanoi, Vietnam, February 28, 2019. REUTERS/Kim Kyung-Hoon - RC1898D421F0
Kim Kyung-Hoon / REUTERS

Iz Daimlera, vlasnika Mercedesa, odgovorili su da nema informacija o tome otkud su stigla nova dva Mercedesa za Pjongjang. “Naša tvrtka nema poslovnih veza sa Sjevernom Korejom više od 15 godina i strogo se pridržavamo američkog i europskog embarga”, odgovorili su na upit CNN-a. Iz Daimlera ističu da imaju razvijen kontrolni sustav izvoza u skladu sa zahtjevima vlasti, ali da ne mogu biti odgovorni što kupci rade s njihovim vozilom, prodaju li ga dalje ili ne. “Mi uvijek istražujemo vozila koja se pojave na fotografiji u medijima, ali bez serijskog broja vozila nemoguće je utvrditi stvarno porijeklo”, poručuju iz autokompanije.

Nije stvar samo u Mercedesima: washingtonski eksperti utvrdili su da je Sjeverna Koreja usprkos sankcijama samo u dvije godine, od 2015. do 2017., uvezla luksuznih dobara u vrijednosti od najmanje 191 milijun dolara. I to iz čak 90 zemalja svijeta, što znači da nije riječ samo o rijetkim i pojedinačnim slučajevima kršenja embarga. Prema tom izvještaju, od 2015. do 2017. Sjeverna Koreja je kupila 803 skupa vozila, većinom od ruskih kompanija.

Skrivanje s radara

Autori izvješća Lucas Kuo i Jason Arterburn ispričali su da su im bili potrebni mjeseci praćenja carinskih deklaracija, podataka o shippingu, računa i niza drugih dokumenata. Nakon osam mjeseci uspjeli su rekonstruirati kako su oklopljeni Mercedesi stigli od Rotterdama do Pjongjanga. Iz Rotterdama su došli u kinesku luku Dalian, odatle su otplovili za Osaku, a iz Japana su krenuli za Južnu Koreju i tamošnju luku Busan.

Iz Južne Koreje je brod s oznakom DN5505 krenuo prema ruskom gradu Nahodki, glavnoj luci Rusije na Dalekom istoku, dok je Sovjetski Savez koristio Vladivostok za glavnu luku svoje pacifičke flote. Washingtonski istražitelji to su utvrdili koristeći AIS sustav, koji služi za lociranje brodova. Brod je u Nahodku trebao uploviti 5. listopada, ali odjednom je nestao s radara.

North Korean leader Kim Jong Un is escorted in a car in the Russian far-eastern city of Vladivostok, Russia, April 24, 2019. REUTERS/Shamil Zhumatov - RC1F699A4EE0
Shamil Zhumatov / REUTERS

Od 1. do 19. listopada bio je nedostupan senzorima AIS sustava, što taktika kakvu obično koriste krijumčari. Kad se ponovo pojavio na AIS radaru, brod s oznakom DN5505 nalazio se u blizini mjesta gdje je bio prije nego što je 1. listopada misteriozno nestao - samo što je sad plovio u suprotnom smjeru, natrag za Busan.

Brod je 2. studenoga južnokorejskim vlastima prijavio da vozi antracit iz Nahodke. No u ruskoj luci nisu pronašli nikakav trag da je taj brod ikad uplovio.

Iljušin u Vladivostoku

Međutim, istodobno se odvijala druga operacija: 7. listopada 2018., dva dana nakon što je brod DN5505 trebao uploviti u rusku luku Nahodku, dva teretna aviona Iljušin 76 u vlasništvu sjevernokorejske državne zrakoplovne tvrtke sletjela su u Vladivostok. Ti su teretni zrakoplovi često korišteni za prebacivanje luksuznih oklopljenih automobila za sjevernokorejsku političku vrhušku, prenosi washingtonska istraživačka skupina. Oni nemaju dokaza da su Iljušini preuzeli ta dva oklopljena Maybacha i prevezli ih do Pjongjanga, ali sve indicije ukazuju na to. Sjeverna Koreja ima konzulat u Vladivostoku, ali tamo nisu bili raspoloženi komentirati stvar. Kim Jong un posjetio je Vladivostok 26. travnja u sklopu obilježavanja kraja Drugog svjetskog rata. Vozio se u dugoj crnoj limuzini, osiguranje je trčalo uz automobil, ali ne čini se da je to bio jedan od dva Maybacha o kojima se govori u izvještaju washingtonske skupine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 15:45