NOVI SKANDAL

SUĐENJE RAZOTKRILO ZABRINJAVAJUĆE PONAŠANJE POZNATE TVRTKE Uber koristio špijune CIA-e za krađu poslovnih tajni

 
 Simon Dawson / REUTERS

Uber je tvrtka koja se izuzetno brzo proširila svijetom i stekla velik broj poklonika. Kako i ne bi kad je ponudila model javnog prijevoza koji konačnom korisniku smanjuje trošak.

Ta je činjenica odmah izazvala i obrnuti efekt pa se pojavio velik broj protivnika te tvrtke, posebno u krugu ljudi koji se bave javnim prijevozom. A ima i gradova koji su se u konačnici odlučili da im zabrane rad. No, Uber je nekako, kao i Airbnb, otvorio vrata jednoj novoj ekonomiji. Da bi onda i na jedne i na druge pala sjena jer se pokazalo da nisu onako čisti kako se stalno žele prikazati.

Jutarnji je jučer objavio da su ruski kriminalci vrlo brzo pronašli mehanizam kako preko Airbnb-a prati novac, i to često u suradnji s kompanijom (ako je posrednik osoba s objavljenim profilom na Airbnb-u). A sada se i na Uber sručila nova afera.

Bez vozača

Kako piše AP, savezni tužitelji istražuju navode da je Uber angažirao tim špijuna koji su trebali pribavljati poslovne tajne svojih rivala.

The Financial Times piše kako je priča razotkrivena tijekom sudskog postupka u kojem je Waymo, tvrtka koja se bavi razvijanjem automobila bez vozača iz sastava Alphabeta (korporacija koju je osnovao Google), optužio Uber za krađu tehnologije. Waymo od Ubera traži naknadu od 1,8 milijardi dolara.

Uber se na taj potez odlučio iz sasvim jasnih poslovnih razloga: tvrtka ima za cilj što prije uspostaviti flote automobila bez vozača kako ne bi više morao plaćati proviziju ljudima.

S Volvom je već potpisao sporazum za isporuku 24.000 takvih vozila u razdoblju od 2019. do 2021. godine. Ako se, pak, dokopa tehnologije kojom se služe takvi automobili, može bez problema sam krenuti u proizvodnju i onda ima zaokružen cjelokupni proces: u svojoj tvornici napravi vozila koja zatim voze za Uber. A zarada samo raste.

Cijela je priča počela u svibnju kad su se istražitelji dokopali pisma na 37 stranica u kojem Richard Jacobs, bivši upravitelj Uberove jedinice za globalni intelligence, odvjetniku tumači da je nepravedno smijenjen pa zatim otpušten jer je pokušao zaustaviti nedopustivo djelovanje kompanije (uspio se nagoditi za 4,5 milijuna dolara zbog otkaza).

Jacobs je pred sudom u utorak izjavio kako je Uber ustanovio jedinicu pod nazivom “Tržišna analitika” koja se nije bavila nikakvim analizama, nego je bila zadužena za krađu osjetljive tehnologije. No, nije naveo koje su sve tvrtke bile pod udarom te Uberove jedinice. A među zaposlenicima te jedinice su bili i bivši agenti CIA-e.

Izbjegavanje zakona

Nakon toga je sudac William Alsup odgodio proces, navodeći kako Jacobsove izjave izravno “proturječe mnogim stvarima koje je Uberov pravni zastupnik iznio pred sudom. Stječe se dojam da je riječ o potpunom zataškavanju”. Uber nije časio ni časka, nego je odmah odgovorio da “ništa izneseno na sudu ne mijenja bit slučaja”. Ipak, ono što je Jacobs rekao ne potvrđuje te stavove. On je pričao o sofisticiranim tehnikama koje je Uber koristio kako bi izbjegao trenutne i buduće zakonske zahtjeve da razotkrije svoje djelatnosti. Sve je to podrazumijevalo plaćanje “suradnicima” koji su im dostavljali informacije, dakle mehanizam djelovanja koji koriste sve obavještajne službe.

Gubici

Kako se kompaniju ne bi dovelo u vezu s takvim poslovima, o njima se raspravljalo preko servisa Wickr koji automatski briše poruke. Informacije do kojih su došli, pak, prebacivane su preko kompjutorskog sustava koji eliminira sve digitalne tragove, a Uberovi sigurnjaci su obučavali inženjere u Uberovu pogonu u Pittsburghu kako sakriti svoje elektronske tragove. Savjetovalo se da se informacije razmjenjuju telefonom ili videorazgovorom, a elektronskom poštom samo u krajnjoj nuždi.

Waymo je izjavio kako su ovi navodi izuzetno “značajni i zabrinjavajući”. Iz te su tvrtke također dodali kako je Uber svoju flotu automobila bez vozača počeo stvarati koristeći poslovne tajne Anthonyja Levandowskog, njihova inženjera koji ih je napustio u siječnju prošle godine. On je prešao u Uber koji je prošle godine platio 680 milijuna dolara za tvornicu u kojoj bi proizvodio takve automobile, a uspostavio ju je Levandowski.

Ovaj je skandal došao doslovce u najgore vrijeme za kompaniju (ako bi ikoje bilo dobro) jer je Uber usred posla s konzorcijem koji vodi SoftBank. Oni su ponudili Uberu da će kupiti njegove dionice od sadašnjih vlasnika u vrijednosti od 48 milijardi dolara.

Riječ je o padu vrijednosti od 30 posto nakon što se skandal proširio: prije je procijenjena vrijednost tvrtke bila 68,5 milijardi dolara. U slučaju ako ne bude dovoljno zainteresiranih prodavatelja, Softbank može odustati od posla. Osim toga, tvrtka je zabilježila porast kvartalnog gubitka: neto gubitak je 1,46 milijardi dolara, u odnosu na 1,06 milijardi dolara gubitka prethodni kvartal.

Ostali Uberovi skandali: Istrage u Sjedinjenim državama i Europi

1. Hakiranje

Traži se pokretanje istrage nakon priznanja da je krajem 2016. godine pokušao zataškati hakiranje podataka 57 milijuna korisnika njegovih usluga i 600.000 vozača. U SAD-u se najavljuju istrage zbog toga, kao i u Europi gdje se tvrtka nalazi u sve većim problemima.

2. Seksualno zlostavljanje

U lipnju je kompanija otjerala više od 20 zaposlenika koji su bili optuženi za seksualno zlostavljanje te je najavila potpunu promjenu korporativnog ponašanja. Inače, i najpoznatiji seksualni predator Harvey Weinstein je koristio špijune kako bi zastrašivao svoje žrtve.

3. Varanje regulatora

U ožujku je The New York Times otkrio da Uber koristi program Greyball kako bi onemogućio regulatore u zemljama gdje nije bio dobrodošao. Regulatori su, naime, unajmljivali Uber i prikupljali podatke kako bi pronašli razloge da Uberu zabrane rad. Greyball naprosto blokira sumnjiv poziv vozaču.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 12:56