NAUTIČKA PATROLA: MARINA BETINA

PRIPREMA ČARTER-BRODOVA 'Uhodani smo kao Formula 1'

 
 Zeljko Hajdinjak / CROPIX

Petak je. Tišina. U zraku se osjeti slani miris mora dok valovi lijeno udaraju u brodove. Jedini zvuk je kratka škripa konopa veza na gatu s godišnjacima i povremeni udarci pribora za jelo o porculan tanjura. Petak je ujutro u marini Betina. Vani je već zvizdan i nitko ne napušta hlad kabine. Restoran je prazan, čak i marinske sanitarije. Tišina suvereno vlada cijelom marinom.

Dan poslije - subota ujutro. Odjednom se sve mijenja. Marina je ispunjena ljudima, na krajnjim gatovima vlada buka, ispred brodova su putne torbe, ruksaci, prenatrpana kolica... U tuš-kabinama i toaletima gužva. Na recepciji se izmjenjuju različiti jezici i dijalekti. Svi djelatnici su na nogama, trče s jednog kraja marine na drugi. I nikome to nije ništa neobično. Naime, tako je svake subote kad je u tijeku smjena čartera.

Nije tako samo u Betini. Svaka marina u Hrvatskoj, koja ima svoju čarter- flotu, ima poseban režim rada petkom navečer i cijelu subotu. Naime, to je vrijeme kad se izmjenjuju čarter-gosti i kad se mirne marine pretvaraju u veliki prometni autobusno-željeznički kolodvor. Tako je i ovdje u Betini.

Dan D

Talijani Roberta Sartori i Giorgio Cecconato već 20 godina plove Jadranom, i to uvijek unajmljenim brodom - čarterom. Oni su doista reprezentativni predstavnici tog nautičkog užurbanog svijeta.

- Dođemo autom u subotu prijepodne i smjestimo svoje stvari na brod. Onda idemo u kupnju kako bismo opskrbili brod za tjedan dana plovidbe. Najviše kupimo vode, suhe i konzervirane hrane te različitih grickalica - priča Roberta.

Isplovili su navečer taj dan i proveli tjedan dana u plovidbi. Otišli su do Hvara, malo svratili do Kornata i u petak poslijepodne se vratili u Betinu. Tek što su počeli pričati o svojim ovoljetnim avanturama, do nas dolazi mornar.

- Scusa - kaže i pokazuje na sat. Moraju se što prije spremiti i napustiti brod jer je baš njihovo plovilo pod prioritetnom oznakom, što znači da će novi korisnici doći malo ranije. Roberta i Giorgio nas uljudno pozdravljaju i brzo trpaju svoje stvari u kolica. Dok su još na brodu, evo i čistačice, počinje s čišćenjem toaleta, salona, kabina... Nimalo joj ne smeta što su Roberta i Giorgio još na brodu.

Takve scene viđamo svugdje oko nas. Gosti se iseljavaju, čistačice čiste, mornari popravljaju. Svatko je u svom elementu. Nitko nikome ne smeta. Kao u pit-stopu Formule 1. Sve je uhodano jer je ovakav scenarij odigran već tisuće puta. Tijekom sezone svaka je subota za djelatnike marine i zaposlenike čarter-tvrtki - dan D.

Radni tjedan

- Kod nas nema svatova tijekom ljeta. Moramo svake subote i petka biti na raspolaganju, tek tijekom tjedna možemo se malo odmoriti - priča jedna djelatnica čarter-tvrtke. Svi petkom i subotom rade prekovremeno. Čistačice više puta peru pod u sanitarnim čvorovima, mornarima se posao poveća trostruko, a recepcionerke u samo nekoliko sati razgovaraju s više gostiju nego što to čine taj cijeli radni tjedan. Ipak, najviše posla imaju čistači brodova. Njihov je posao da nove goste dočeka brod koji izgleda kao da je tek izašao iz škvera.

- Za jedan katamaran treba nam i do tri sata, ovisno o tome koliko su nereda gosti ostavili. A klasičnu jedrilicu riješimo za uru i pol - otkriva jedna peračica.

Naravno, interesiralo nas je u kakvom stanju zatječu brodove.

- A, ima tu svega. Gledaj, kad putuju dvije obitelji katamaranom, ma to zna biti milina. Oni sami sve počiste. Ali kad neki mladi idu, ne daj Bože bez pratnje, znači ova ekipa u ranim dvadesetima, to je kaos. Ali, ima i pristojne i čiste mlađe ekipe, da me krivo ne shvatiš. U biti, to ti je čista lutrija. Kako naletiš - iskrena je peračica.

Sve se to odvija na dva suprotna kraja marine. Između se nalaze godišnjaci koji s olakšanjem gledaju na cijeli taj svijet.

- Ne smetaju nam čarteraši. Zapravo, zabavno je kada oni dođu u marinu. Sve živne, često zna netko pjevati ili svirati na svom brodu. A i kada vidimo kako se brzo spremaju, onda nam je lakše što mi imamo svoj brod - smiješi se jedna austrijska obitelj.

Ipak, u cijelom tom čarter ludilu ima i onih koji to podnose potpuno opušteno.

Betina, 140718.
Marina Betina za nauticku patrolu.
Na fotografiji: Prica o charteru, djevojke iz Engleske.
Foto: Zeljko Hajdinjak / CROPIX
Zeljko Hajdinjak / CROPIX
djevojke iz Engleske

- Mi ne znamo toliko o cijelom procesu odjave. Naši organizatori obavljaju sve to, naše je bilo samo da pospremimo stvari u putne torbe - kaže Hannah Yost. One su bile dio čarter-flote koja je ujedno i škola jedrenja, a cijeli njihov boravak na Jadranu isplanirala je agencija “pružatelja usluge”. Na kraju puta nisu morali vratiti papire, očistiti brod, čak ni iznijeti putne torbe iz kabina. Koliko su zapravo izvan tog “čarter stanja uma”, najbolje govori činjenica da su se stigle uspješno našminkati prije fotografiranja.

- Bile smo u Tribunju, Zlarinu i Vodicama te u još nekoliko uvala. Mi smo bile jedina ženska ekipa i bile smo najbolje. Položila sam za skipera tako da ćemo sljedeće godine opet doći u Hrvatsku, ali ćemo unajmiti brod i napraviti svoju rutu. Ići ćemo samo mi cure. OK, možda povedemo i naše dečke - kaže Hannah. Možda će tada iskusiti pravu čar subote i izmjene čartera.

Boris Ninić, direktor Marine Betina

Ulaganja u opremu marine za kategoriju 4 sidra

Što je novo od prošle godine u Marini Betina, pitamo njezina direktora Borisa Ninića.

- Uspjeli smo produljiti koncesiju na 11 godina, što nam daje mogućnost za nova ulaganja, završili smo proces nove kategorizacije i marina je dobila kategoriju 3 sidra. Sada nam je namjera da ulaganjima marinu opremimo tako da dobije kategoriju 4 sidra.

Kako to namjeravaju učiniti?

- Prije svega, primarni lukobran opremit ćemo vezovima za velike brodove duže od 20 metara. Tamo su već pojačani strujni priključci od 125 ampera. Tu ćemo još pojačati i priključke za vodu. Zatim, u planu je napraviti bazen, dječje igralište i fitness centar. Time ćemo dobiti marinu po mjeri gosta da njegov boravak ovdje bude što dulji i što ugodniji. To nam je plan za sljedećih godinu-dvije.

Ima li još uvijek reakcija na boravišnu pristojbu?

- Na početku je bilo reakcija, ljudi su se ljutili jer su masovno uzimali godišnju boravišnu pristojbu. Onda smo im objasnili da mogu uzeti pristojbu samo za razdoblje u kojem borave na brodu. Koliko dana boraviš, toliko plaćaš i nije puno. Više nema primjedbi - kaže Boris Ninić, direktor Marine Betina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 22:11