VOŽNJA U DOBA KORONAVIRUSA

GORAN PEJIĆ IZ CENTRA ZA VOZILA HRVATSKE OTKRIVA TRENUTNO STANJE 'Od 2,1 milijuna automobila u Hrvatskoj, neispravno je čak 471 tisuća ili 22 posto'

Zagreb, 170418.
Konferencija Jutarnjeg lista pod nazivom Sigurnost cestovnog prometa koja se odrzala u hotelu Esplanade.
Na fotografiji: Goran Pejic.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomas / CROPIX

Goran Pejić sugerira vlasnicima vozila da oni koji su u mogućnosti planiraju dolazak između 14 i 18 sati. Popis CVH stanica za tehnički pregled može se naći na stranici www.cvh.hr, a popis svih stanica za tehnički pregled na stranici www.hak.hr

 

Kako u vrijeme korona virusa obaviti tehnički pregled za fizičke i pravne osobe, kojih mjera se trebaju pridržavati svi oni koji dolaze na tehnički pregled, kao i to što su sve u Stanicama za tehnički pregled poduzeli da bi zaštitili vlasnike vozila od širenja koronavirusa.

Na ta, ali i na niz drugih pitanja odgovorio nam je dr. sc. Goran Pejić, dipl. ing. stroj. što je sve potrebno od dokumentacije, u kakvom je stanju hrvatski vozni park, pomoćnik uprave za tehničke poslove Centra za vozila Hrvatske.

Iz Centra za vozila Hrvatske mole sve vozače da dolazak u stanice planiraju tijekom cijelog dana. Naime, zadnjih dana (u vremenu ovih posebnih mjera) smo uočili su da većina vlasnika pokušava tehnički pregled obaviti u jutarnjim satima, zbog čega ponekad nastaju manji zastoji odnosno neki od njih moraju čekati nešto duže od uobičajenog vremena. Nakon 14 sati većina stanica nema nikakvog posebnog pritiska pa Goran Pejić sugerira vlasnicima vozila da, oni koji su to u mogućnosti, planiraju dolazak u između 14 i 18 sati, popis Stanica za tehnički pregled vozila kao i njihovo radno vrijeme mogu naći na web stranici Centra za vozila Hrvatske www.cvh.hr, a popis svih stanica za tehnički pregled, njihove adrese i kontakte mogu se pronaći i na web stranici www.hak.hr

Jesu li hrvatska vozila sigurna u prometu na cestama Republike Hrvatske?

- Vozila koja su registrirana u RH redovito prolaze procedure provjere tehničke ispravnosti, nakon kojih na cestu izlaze s velikim stupnjem tehničke pouzdanosti. Kao takva su sigurna za promet na cestama.

Kakvo je stanje sigurnosti vozila za prva tri mjeseca ove godine u odnosu na isto razdoblje 2019?

- Tijekom 2019. godine provjeri tehničke ispravnost pristupilo je cca 2.1 milijuna vozila, od čega je oko 471 tisuća vozila bilo s nekim tehničkim nedostatkom, što čini gotovo 22% vozila.

Postotak neispravnih automobila tijekom prva tri mjeseca ove godine je vrlo sličan prosjeku prošle godine i on je cca 21,1%.

Koje su najčešće neispravnosti na tehničkim pregledima vozila?

- Najučestaliji nedostatci zbog kojih se vozilima uskrati ovjera tehničke ispravnosti su na sljedećim sklopovima: uređaj za kočenje, uređaji za osvjetljavanje i svjetlosno-signalnu opremu, osovine, kotači i pneumatici te motor vozila (zauljenost).

Jesu li neispravnosti na vozilima rezultat svjesnog činjenja vozača?

- Teško je reći da se radi o svjesnom činu vozača odnosno vlasnika vozila. Većina vozača nisu stručnjaci za vozila i možda je ponekad njihova procjena da nije potrebno obaviti servis vozila prije tehničkog pregleda jedan od razloga dosta visokog postotka neispravnih vozila na tehničkom pregledu.

Posjeduju li naši vozači dovoljno znanja iz područja poznavanja motornog vozila?

- Kako je već istaknuto, nažalost, većina vozača nisu stručnjaci za vozila i nije za očekivati veće znanje o vozilima koja su iz dana u da sve sofisticiranija i zahtijevaju stručno održavanje.

Da li na hrvatskim cestama, danas, prevladavaju novija ili starija vozila te kolika je prosječna starost vozila?

- Nažalost, na našim cestama prometuju uglavnom starija vozila. Prosječna starost svih hrvatskih vozila je 13,83 godina, a onih najbrojnijih - osobnih automobila, cca 12.6 godina. Međutim, jako je važna činjenica da je gotovo 70% hrvatskog voznog parka starije od 10 godina, što znači da je od 10 automobila na cesti 7 starije od 10 godina, a samo 3 mlađe.

Zagreb, 290120.
Slavonska avenija.
Procedura tehnickog pregleda jednog osobnog automobila u Stanici za tehnicki pregled (STP).
Na fotografiji: podizanje automobila dizalicom.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomas / CROPIX
 

Koliko prosječno hrvatski vozač prevali godišnje u km i brine li se dovoljno za svoje vozilo?

- Hrvatski automobili godišnje prijeđu prosječno cca 12.500 km. Ako je prolaznost na redovnom tehničkom pregledu parametar za ocjenu održavanja, moglo bi se zaključiti da ima prostora za poboljšanje brige o održavanju naših automobila.

Postoji li istraživanje u RH, vezano uz tehnički ispravnost/neispravnost vozila s obzirom na dobnu skupinu (mladi vozači, vozači zrele dobi i stari vozači)?

- Takva istraživanja nam nisu poznata. Međutim, Centar za vozikala Hrvatske dugi niz godina vodi evidencije o utjecaju starosti vozila na njihovu tehničku pouzdanost. Iz rezultata redovnih tehničkih pregleda je razvidno da je postotak neispravnih vozila veći što je veća starosna dob vozila. Tako je za osobne automobile starije od 10 godina utvrđena neispravnost na cca 33% vozila.

Kakva je situacija s našim susjedima u regiji kada su u pitanju tehnički pregledi tj. gdje smo tu mi?

- Teško je komentirati način organizacije i rezultate drugih, ali mislim da je RH u tom smislu ipak lider, što je zapravo čest komentar stručnjaka iz nama susjednih država.

Kakva je uloga stanica za tehnički pregled vozila u odnosu na pandemiju koronavirusa koja pogodila Hrvatsku?

- Glavna uloga sustava tehničkih pregleda vozila je osigurati što je moguće veću tehničku ispravnost vozila na hrvatskim cestama, kao jednog od bitnih čimbenika koji utječe na sigurnost u prometu. Nažalost, i u vrijeme ove pandemije vozila se kvare i ne bi bilo dobro da kao takva sudjeluju u prometu na cestama. Sustav stanica za tehnički pregled vozila je u potpunosti implementirao propisane preventivne mjere kojima je svrha zaštititi zdravlje zaposlenika i stranaka te uz primjenu tih mjera daje svoj doprinos u očuvanju što je moguće veće razine sigurnosti u prometu na cestama.

Možete li objasniti na koji način stanice preventivno provjeravaju one koji dođu na tehnički pregled (umrežena baza podataka od HZJZ, MUP-a i dr.)?

- Sve osobe koje pristupe s vozilom na tehnički pregled ili registraciju, prije ulaska u šalterski prostor stanice za tehnički pregled vozila, dužne su svoj identifikacijski dokument predati zaposleniku stanice. Naši kolege nakon toga u sustavu izvrše provjeru je li osoba u bazi onih kojima je izrečena mjera samoizolacije. Ako osoba ima izrečenu ovu mjeru, nažalost, neće moći pristupiti tehničkom pregledu niti registraciji vozila.

Obavljaju li stanice svakodnevno svoju djelatnost ili u skraćenom radnom vremenu?

- Sve stanice rade redovito, ali u skraćenom radnom vremenu. Manje stanice rade od 8 do 15.30 sati a veće stanice (one s većim brojem pregleda) od 8 do 18 sati.

Kojih preventivnih mjera se svaki vozač koji dolazi na tehnički pregled dužan pridržavati?

- Vjerujemo da se svi građani, pa tako i vozači koji dolaze na tehnički pregled pridržavaju svih mjera koje preporučuje naš Stožer civilne zaštite. Prilikom boravka u prostoru stanice za tehnički pregled vozila stranke su dužne u prvom redu pridržavati se mjera socijalnog distanciranja.

Može li netko drugi umjesto vlasnika obaviti pregled u stanicu za tehnički pregled vozila?

- Može, uz predočenje identifikacijskog dokumenta vlasnika vozila ili posebne punomoći koja je izdana u tu svrhu.

Mogu li građani zemalja EU obaviti tehnički pregled u RH?

- Mogu, i to nije rijedak slučaj.

Izdvajamo