SIN MOĆNIKA IZ SFRJ

VANJA ŠPILJAK‘Ulažem 53 milijuna kunau marinu s 170 vezova kod N. Vinodolskog’

Sin nekadašnjeg jugoslavenskog moćnika Mike Špiljka, vlasnik švicarske naftne kompanije Mitan Handels koja opskrbljuje NATO, UN i trgovce naftom, objašnjava zašto ulazi u prvi projekt na našoj obali

Povlačim se polako iz naftnog biznisa, a budućnost vidim u hrvatskom turizmu - najavljuje za Nedjeljni Jutarnji poduzetnik Vanja Špiljak, sin bivšeg visokorangiranog jugoslavenskog dužnosnika Mike Špiljka, koji u Novom Vinodolskom planira gradnju marine u uvali Muroskva te odlagalište plovila u poslovnoj zoni. U ta dva projekta namjerava uložiti više od sedam milijuna eura, bez kredita. Ali to nije sve: naručio je studiju isplativosti pogona za izgradnju gumenih čamaca.

“Bila bi to treća faza projekta, ako studija da pozitivne rezultate”, objašnjava Špiljak.

Uspješni naftni biznismen Špiljak, čija se tvrtka ubraja među najjače iz te branše u Švicarskoj, prognozira da se bliži kraj malim i srednjim tvrtkama u naftnom biznisu, u koje ubraja i vlastitu te budućnost vidi u hrvatskom turizmu.

- Naftni biznis kojim se bavim cijeli život ulazi u velike promjene u cijelom svijetu, zapravo budućnost imaju samo veliki sistemi: tvrtke koje provode vlastita istraživanja i koje se bave proizvodnjom nafte i plina, dok male i srednje tvrtke već sad rade s gubitkom ili posluju na granici isplativosti - govori Špiljak te dodaje da se njegova švicarska tvrtka nikad nije bavila istraživanjima, pa da su se zato odlučili prodati neke od vlastitih kapaciteta te investirati u novi biznis.

‘Ne planiram povratak’

- Prodali smo dio skladišta jednom grčkom investitoru, pa to planiramo reinvestirati u marine u Novom Vinodolskom - najavljuje Špiljak.

Gradnju marina, dakle, planiraju bez kredita hrvatskih banaka. Optimističan je i što se tiče buduće ekonomske situacije u Hrvatskoj.

- Prema mojim procjenama, Hrvatska bi se u sljedeće dvije godine trebala početi oporavljati, jer kriza traje već šestu godinu. Ali u svakoj krizi ima i onih koji profitiraju, hrvatski turizam je sigurno jedan od njih te ima svijetlu budućnost u koju osobno vjerujem - dodaje Špiljak.

Njegov je otac još sredinom 60-ih u malom mjestu Smokvica, udaljenom desetak kilometara od Novog Vinodolskog, sagradio vikendicu u kojoj je obitelj ljetovala. Mlađi Špiljak, danas 70-godišnjak, svako ljeto provodi u toj vikendici. Ovo bi trebala biti njegova prva investicija u Hrvatskoj, no radi nje, ipak, ne planira povratak iz Švicarske.

Početkom 90-ih otišao je iz Ine, a 1994. u Zürichu osnovao tvrtku Mitan Handels s kojom se etablirao na međunarodnom naftnom tržištu. Mitan Handels je nesumnjivo moćna tvrtka koja opskrbljuje naftom snage NATO-a, misije Ujedinjenih naroda i trgovce naftom. Špiljak je prvu veću zaradu ostvario u poslu s ruskim Gazpromom, a njegova tvrtka proglašena je svojedobno i osmom najuspješnijom tvrtkom u Švicarskoj.

Karijeru je započeo u Ina Commerceu, tada atraktivnom poduzeću zaduženom za poslovanje u inozemstvu.

Dovodilo ga se i u vezu, kao i njegova oca Miku Špiljka, sa sudskim postupkom u Njemačkoj zbog likvidacije Stjepana Đurekovića.

‘Nije imao motiv’

Špiljak je još 2008. godine u Jutarnjem listu demantirao povezanost njegova oca Mike s likvidacijom Stjepana Đurekovića.

- Moj otac nije imao nikakav motiv da to učini. Nije me imao razloga štititi, jer nisam sudjelovao ni u kakvom kriminalu u Ini. Kriminala u Ini, koliko ja znam, nije ni bilo. Molio bih da oni svjedoci koji su to naveli iznesu dokaze - izjavio je tada Vanja Špiljak.

Događaji iz prošlosti, kao ni politika, u ovom projektu u Novom Vinodolskom ne zanimaju gradonačelnika Olega Butkovića, koji je i član Predsjedništva HDZ-a.

Ozbiljan investitor

- Špiljak se pokazao kao ozbiljan investitor, a investicije su jedino što me zanima, nema tu prostora za politiku -govori gradonačelnik Butković.

Ljuti ga jer se ta investicija sad dovodi u vezu s politikom, podijelama, suđenjem u Njemačkoj.

- Imam 35 godina, i što se dogodilo prije 31 godinu u Njemačkoj zaista nije na meni da odlučim, pa ni da sudim. Zato ne razumijem, i ne vidim razloga da se taj projekt dovodi u vezu s tim, pa da se u to miješa politika, podijele između SDP-a i HDZ-a - govori Butković te dodaje da će gradnja marine obogatiti kraj te pokrenuti turizam.

Govori da Novi Vinodolski ima još mnogo neiskorištenog potencijala.

- Kad bi se realizirao ovaj projekt, pa još jedan-dva, Novi bi se turistički značajno podigao - smatra gradonačelnik Butković.

Špiljak isto da tako želi obogatiti turističku ponudu u Novom Vinodolskom u kojem se, kaže, osjeća kao kod kuće. Ljudi ga poznaju, znaju tko je i čime se bavi, pa smatra da bi se projekt mogao do kraja relizirati u pozitivnom ozračju.

Potvrđena koncesija

U Hrvatskoj je u srpnju prošle godine registirao tvrtku Navicon d.o.o. s temeljnim kapitalom od 35.000 kuna, koja je u 100-postotnom vlasništvu švicarske firme Mitan Handels A.G. Tvrtka iz švicarske kreditirat će tvrtku u Hrvatskoj vlastitim novcem, pa se projekt neće oslanjati na kreditine aranžmane hrvatskih banaka.

Direktor tvrtke je Robert Jovanović.

- Približavamo se samoj realizaciji projekta, ovih dana potvrđena nam je koncesija i kad prođe rok za žalbe, otvaraju nam se vrata za ishođenje građevinske dozvole - najavljuje direktor Jovanović te dodaje da na projektu rade već dvije godine, koliko je trajala sama administracija.

U gradnju marine sa 170 vezova u uvali Muroskva Špiljak planira uložiti oko četiri i pol milijuna eura, dok će projekt gradnje kolokvijalno nazvane suhe marine stajati oko 2,5 milijuna eura. Ta suha marina gradi se u novljanskoj poslovnoj zoni u kojoj će se smjestiti hala za zimovanje plovila. U marinu bi prvi brodovi trebali uploviti na proljeće 2016. godine, a suha marina trebala bi biti postavljena već za nekoliko mjeseci.

Gradnja luke otvorene za javni promet u uvali Muroskva predviđena je urbanističkim planom čiju je izradu financirao sam Špiljak.

Omogućilo je to raspisivanje natječaja za koncesiju, na kojem je njegova ponuda bila jedina.

Upravno vijeće Lučke uprave kojem je, pak, na čelu SDP-ovac, saborski zastupnik Saša Đujić odlučilo je o dodjeli koncesije na 29 godina tvrtki Vanje Špiljka.

Poduzetnik drži da bi se kroz dvije godine u Novom Vinodolskom trebali posložiti još neki turistički projekti koji bi ubuduće pridonijeli turizmu: kroz godinu dana trebala bi se okončati predstečajna nagodba Hotela Novi, te će im marina zasigurno biti od koristi.

Proizvodnja čamaca

Isto tako bi se, smatraju, moglo nešto pozitivno dogoditi i s hotelom Klek, a planira se i podiznje mosta prema poslovnoj zoni Novi, te gradnja autoceste kojom bi se Novi našao na udaljenosti od tri do četiri kilometra od same autoceste.

Špiljkova tvrtka kupila je prije godinu dana zemljište od 19,5 tisuća četvornih metara za gradnju tzv. suhe marine te je u završnoj fazi i izrada studije isplativosti za proizvodnju gumenih čamaca.

Tri faze projekta

Prva faza projekta podrazumijeva gradnju suhe marine, odnosno hale od 3100 četvornih metara na dvije etaže, koja bi trebala biti gotova na proljeće 2015. Paralelno bi krenula i druga faza te gradnja morske marine koja bi trebala biti gotova na proljeće 2016. gdoine, a u konačnici gradnja pogona za proizvodnju gumenih čamaca.

U prve dvije faze planira se sigurno zapošljavanje 30-ak ljudi, a Špiljak smatra da Novi Vinodolski ima kvalitetan nautički kadar.

Uoči gradnje Špiljkovi suradnici analizirali su isplativost projekta te zaključili da od Ičića do Zadra na kopnenom dijelu nema ni jedne marine te da je ova uvala idealna jer je blizu autoceste, pa i tri aerodroma: Rijeke, Zagreba i Pule.

Isto tako ciljaju na klijentelu više srednje klase. Riječ je o vlasnicima brodova vrijednim od 100 do 900 tisuća eura, odnosno dugačkim od osam do četrnaest metara.

Jer prema analizama pokazalo se da je ta klasa najbolje preživjela financijsku krizu, odnosno da se radi o uspješnim doktorima, odvjetnicima, privatnim podzetnicima koji su se pokazali kao najotporniji na negativne financijske trendove. Riječ je, prvenstveno, o klijentima iz Njemačke, Slovenije, Austrije, ali i drugih zemalja.

Profil njihova gosta je osoba u dobi od od 40 do 60 godina, koja traži kvalitetnu uslugu: žele se dovesti autom do marine, parkirati, uzeti ključeve broda te isploviti.

Marina još nije dobila ime, pa ni radno, ali Špiljak drži da je ime uvale Murskova preteško za izgovor stranim gostima, pa razmišljaju o nekom prikladnijem.

Vrh uvale se izvlači

Sama marina trebala bi se, prema postojećim planovima, rasprostirati na četiri tisuće četvornih metara na kopnenom dijelu. Planira se i gradnja recepcije, parkirališta, te manjeg ugostiteljskog objekta i pratećih sadržaja. Isto tako predviđeno je da se vrh uvale, ispod Jadranske magistrale, izvuče pedeset metara na more i pretvori u rivu te je planirana gradnja tri gata i lukobran čiji bi se temelji nalazili na 18 metara dubine.

Dosad je ta uvala bila, kažu, prilično zapostavljena, a zbog hladnijih struja u njoj su se ljudi rjeđe kupali.

Izdvajamo