KOLIKO SU SIGURNI HRVATSKI MOSTOVI

DRŽAVA NAREDILA SANACIJU Od osam zagrebačkih mostova šest ih je u katastrofalnom stanju, a neki nisu obnavljani 60 godina

AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 17.08.2018. u 07:42

  • CROPIX

    Studija IGH pokazala je da je najopasniji Most slobode s kojeg od 2015. otpadaju kameni blokovi. Radovi će početi nakon natječaja

    Čak šest od osam zagrebačkih mostova trebalo bi ići u hitnu sanaciju, pokazala je studija IGH s početka ove godine koju je Grad Zagreb naručio još prije dvije godine, neposredno nakon što je inspekcija izdala rješenje za Most slobode, koji je u teškom stanju i s njega gotovo svakodnevno otpadaju kameni blokovi.

    Damir Krajač / CROPIX

    Damir Krajač / CROPIX

    Damir Krajač / CROPIX

    SAVSKI MOST

     

    KOZMETIČKA SANACIJA ASFALTA

    Pješački most najstariji je od postojećih, sagrađen 1938. Služi samo za pješački promet. Nedavno je uređen asfalt, ali nije se radilo na povećanju sigurnosti. Svojedobno je Viadukt nudio 3 milijuna kuna za sanaciju, ali dogovor s Gradom nije postignut

    Govori nam to državni tajnik Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja Željko Uhlir, koji nakon tragedije u Genovi, gdje je pod ruševinama vijadukta smrtno stradalo više od 40 ljudi, upozorava na katastrofalno stanje mostova u Zagrebu.

    Na čekanju

    Najgori je, kaže Uhlir, Most slobode. Grad Zagreb je početkom godine napokon raspisao natječaj za njegovu obnovu, vrijedan 19 milijuna kuna, ali do danas radovi, koji bi trebali trajati tek pet mjeseci, nisu počeli. S Mosta su još 2015. počeli padati kameni blokovi, a još se tada najavljivala inspekcija svih zagrebačkih mostova.

     

     

    Damir Krajač / CROPIX
     

    Damir Krajač / CROPIX

     

    Damir Krajač / CROPIX

    MOST SLOBODE

     

    MOST U NAJLOŠIJEM STANJU

    Sagrađen je 1959. kao važna poveznica starog i novog Zagreba. Prema izjavama stručnjaka, u najalarmantnijem je stanju, padanje kamenih blokova postalo je uobičajeno

    - Od 2000. se na razini države donose četverogodišnji planovi građenja i održavanja javnih cesta, u što spadaju i mostovi, tuneli, nadvožnjaci i podvožnjaci, i tu je situacija dobra jer se redovito obavlja kontrola. Problem su jedinice lokalne samouprave jer mi nemamo uvid u stanje njihovih prometnica. Potaknuto ovom tragedijom u Genovi, Ministarstvo će od velikih gradova sada tražiti da nam dostave svoje planove održavanja - poručuje Uhlir, koji je inače i projektant nekih mostova.

    Gradovi su, nastavlja, obvezni održavati svoju infrastrukturu, ali je problem što država nema kontrolu nad njima jer nisu obuhvaćeni vladinim programima i nemaju uvid u stanje.

    Nebriga za imovinu

    - Najveći je problem u Gradu Zagrebu jer on i ima najviše takve infrastrukture. Zagrebački su mostovi građeni između 50-ih i ranih 60-ih godina, a ne sjećam se da smo u posljednjih 20 godina imali neku veću sanaciju. Riječ je o sustavnoj nebrizi za društvenu imovinu, jer kad inspekcija iziđe na teren, to znači da netko nije radio svoj posao dobro, kao što je bio slučaj s Mostom slobode - ističe Uhlir.

    Dodaje da je osim Mosta slobode, prema toj studiji IGH, potrebna hitna sanacija petlje u Držićevoj, Mosta mladosti, Domovinskog mosta, Jankomirskog mosta i pješačkog Savskog mosta.

    - Taj pješački most preko Save je u jako teškom stanju, a Viadukt je svojedobno bio nudio donaciju od 3 milijuna kuna da se obnovi, ali to se nije realiziralo. Mostovi su građeni za 100 godina, ali bi ih trebalo redovito kontrolirati da bi se izbjegle ovakve tragedije kao u Genovi. Mislim da bi i gradovi trebali imati programe održavanja kakve imamo na javnim, državnim cestama - kaže Uhlir te dodaje da su takve građevine podložne različitim oštećenjima i ako se to zanemari, postaje sve veći problem.

    Kad je riječ o državnim mostovima, tunelima, nadvožnjacima i podvožnjacima, Uhlir naglašava da je tu situacija dobra jer se redovito prate četverogodišnji programi koje donosi Vlada, a neki mostovi, poput Krčkog, Paškog i Masleničkog mosta, imali su određene sanacije i redovito se prati stanje. Neki su mostovi novijeg datuma izgradnje i već imaju ugrađene sofisticirane senzore, a Pelješki most imat će čak 10 različitih senzora, od onih za vibraciju, pomake, buru do onoga za stupanj korozije u armaturi, a sve će se nadzirati iz jedinstvenog centra upravljanja.

    Damir Krajač / CROPIX
     

    Damir Krajač / CROPIX

    Damir Krajač / CROPIX

    Damir Krajač / CROPIX

    JADRANSKI MOST

     

    STAR 37 GODINA

    Sagrađen je 1981., ukupno je dugačak 313,7 metara. S jedne i druge strane su prilazni vijadukti: sjeverni s jednim rasponom od 18,55 m i južni s četiri raspona od 78,40 m. Nije bilo veće obnove u novije vrijeme

    Prvo Podsused

    - Maslenički most ima takve slične senzore, a Krčki most se redovito održava i sve se prati kroz programe gradnje i održavanja. Inspekcije to redovito prate, ali uvijek imaju problem s nedostatkom inspektora - tvrdi Uhlir.

    Kontaktirali smo i Grad Zagreb da nam pojasne zašto se još nije krenulo sa sanacijom zagrebačkih mostova, ali odgovor do zaključenja nismo dobili, niti nam se Dinko Bilić, pročelnik Gradskog ureda za prostorno uređenje, izgradnju Grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet, javljao na pozive. Ono što je vidljivo iz njegovih ranijih izjava za N1 televiziju u svibnju, Grad je započeo s nekim sanacijama, primjerice s Podsusedskim, a sljedeći je na redu i Most slobode, no iako je natječaj raspisan početkom godine, ne nazire se početak radova.

    - Pregledom svih zagrebačkih mostova dijagnosticirano je njihovo stanje i utvrđene su slabosti i nedostaci te su procijenjeni grubi troškovi potrebnih sanacija. Pokazalo se da je u većoj ili manjoj mjeri potrebno sanirati šest od osam zagrebačkih savskih mostova, a predviđeno je razdoblje za obnovu savskih mostova 15 godina - rekao je Bilić.

    Damir Krajač / CROPIX
     

    Damir Krajač / CROPIX

    Damir Krajač / CROPIX

    PETLJA

     

    RJEŠENJE IZ 1974. NA KRIŽANJU DRŽIĆEVA-SLAVONSKA

    Petlja je sagrađena  1974. Krajem 2017. najavljena je sanacija, ali do danas nije počela. U veljači ove godine pisalo se da su popustili stupovi, ali  inspekcija je pokazala da nema opasnosti od urušavanja. Najavljeno je da sanacija kreće nakon gradnje bukobrana

    Javna nabava

    U tijeku je sanacija Podsusedskog mosta, sanira se jedan od stupova u koritu rijeke Save - riječ je o radovima vezanim uz održavanje: sanaciji temeljnog tla, temelja i stupova Podsusedskog mosta, gdje se postavom mikropilota oko temelja stupova ojačava temeljno tlo, saniraju se oštećeni temelji stupova i sanira se oslabljeno tijelo stupova injektiranjem cementne suspenzije.

    Namjera je da se sanira i Most slobode te Jadranski most i Most mladosti, a potrebno je sanirati uočene nedostatke i na Domovinskom mostu. Za sanaciju Jadranskog mosta, Starog savskog mosta i Domovinskog mosta pokrenut je postupak javne nabave za izradu projektno-tehničke dokumentacije sanacije.

    - Sanacija Mosta slobode izvodit će se u etapama te su pojedini radovi predviđeni u pojedinoj etapi izvođenja - ove je godine u planu početak sanacije nogostupa, vijenaca i ograda mosta - najavio je u svibnju Bilić. Sanacija će, tvrdio je, započeti po okončanju postupka javnog nadmetanja, koji je u tijeku.

    Damir Krajač / CROPIX

    Damir Krajač / CROPIX

    Damir Krajač / CROPIX

    MOST MLADOSTI

     

    NAGRIŽENI STUPOVI

    Most mladosti je šesterotračni most sagrađen 1974. zbog povećanja kolnog i tramvajskog prometa. Širok je 36 m, a dugačak 300 m. Nužna je sanacija potpornih stupova

    Tagovi

    Izdvajamo