PROJEKT ZA SIGURNOST

PROMETNA STRUKA PROTIV AGRESIVNOG OGLAŠAVANJA UZ PROMETNICE Već sada imamo povećan broj smrtno stradalih zbog distrakcije u vožnji!

Praha, 10.07.2019, billboard, doprava SPECIÁL PRO MF DNES,, Image: 457327407, License: Rights-managed, Restrictions: Image must be credited: 'Dan Materna / MAFRA / Profimedia', Model Release: no, Credit line: Profimedia, MFDNES + LN
FPZ / Profimedia, MFDNES + LN

 

Usporedno sa sve većim brojem vozila i većim prometom u gradovima, pa tako i u Zagrebu, jednako brzo se razvijaju i marketinške platforme poput oglašavanje uz prometnice.

Pritom su te oglasne površine sve kreativnije u privlačenju pozornosti što distraktibilno utječe na pažnju vozača iako im to nije osnovni cilj.

Istraživanja su pokazala da 88 posto vozača tijekom vožnje uputi barem kratki pogled prema oglasnim površinama, a statistički podaci dokazuju da je distrakcija vozača ukupno uzrok 80 posto prometnih nesreća. 

Prema tome, ovaj slijed događaja prepoznat je kao problem u porastu koji zahtjeva brz i stručan pristup sa znanstvenog, ali i regulatorskog stajališta.

Posljednjih je godina kako generalno, tako i na području grada Zagreba došlo do značajnog povećanja broja oglasnih površina, koje se nalaze posvuda: lijevo, desno i iznad prometnica.

Colourful view across the road from the Hard Rock Cafe, Times Square., Image: 108232014, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy
 

Slučajno ili ne, po službenoj statistici PU – Služba za sigurnost cestovnog prometa, broj smrtno stradalih pješaka u 2018. godini se povećao za približno 20 posto u odnosu na prethodnu godinu.

Od tih 65 poginulih pješaka, po znanstvenim istraživanjima i mišljenju struke, 52 osobe su žrtva neke vrste distrakcije.

S druge strane, potrošačka ekonomija omogućuje oglašavanje na sve moguće načine, a golemi digitalni displeji intenzivnog LED osvjetljenja uvelike zamjenjuju klasične Billboarde, koji su pak sve kreativniji s raznim ekstenzijama koje prelaze okvire oglasnog prostora, dinamičkim objektima, dodatnim svjetlima, 3D instalacijama i slično.

Sve navedeno nikako ne govori u prilog povećanju sigurnosti prometa, već naprotiv.

FPZ
 

Prometna struka je mišljenja da se ovoj problematici treba pristupiti sustavno kako bi se mogao procijeniti stvarni utjecaj oglašavanja na sigurnost u prometu i posredno na sve osobe koje sudjeluju u prometu, posebice mladi vozači.

Učestao je slučaj da su oglasne površine, poput Citylighta, Billboarda ili oglasnog panoa nalaze na ne primjerenom mjestu pa je česta pojava da krivo postavljen objekt zaklanja pregled prometnice ili pravovremeno uočavanje pješaka koji se nalazi uz prometnicu i pokušava prijeći cestu, što dovodi do prometne nesreće ili direktnog ugrožavanja zdravlja pješaka.

Vođeni tom idejom stručnjaci iz ‘Zavoda za prometnu signalizaciju’ pri Fakultetu prometnih znanosti započeli vrlo zanimljiv i koristan projekt s prvim istraživanjem pod mentorstvom profesora Darka Babića te autora ideje Miljenka Mustapića pod nazivom “ Istraživanje utjecaja oglašavanja u prometu na sigurnost prometa te utjecaj na ostale prometne entitete u Gradu Zagrebu”.

FPZ
 

Na Fakultetu su izveli istraživanje na simulatoru, koje će istražiti stvarni utjecaj oglašavanja u prometu na sigurnost u prometu i utjecaj na ostale prometne entitete uz korištenje modernih i mobilnih medicinskih dijagnostičkih uređaja - ETG (eye tracking glasses) i EEG (elektroencefalografski) – medicinski uređaji koji bi u simulatorskoj vožnji detektirali promjenu dinamike pokreta oka, broj i trajanje pogleda prema oglasnoj površini određenog tipa te usporedbu kognitivnog opterećenja vozača tijekom vožnje prometnicom s i bez prisutnosti oglasnih površina raznih tipova (panoi, billboardi, dinamičke reklame).

 

Navedenim istraživanjem moguće je doći do saznanja o stvarnom utjecaju oglašavanja na prometnu sigurnost vozača, identificiranje ključnih kriterija za postavljanje oglasnih površina u prometnoj okolini s aspekta sigurnosti vozača, te prijedlog kategorizacije oglasnih površina identifikacijom skupa karakteristika istih.

Kroz nekoliko tjedana bit će poznati prvi rezultati istraživanja iz triangulacije podataka iz simulatora, EEG uređaja I naočala koje prate pokrete oka.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo