StoryEditor
ZAGREBAČKE CESTE

PROVELI SMO DAN SA SERVISEROM ZAGREBAČKIH SEMAFORA Svaki ih se dan pokvari šest: 'Uživam u ovom poslu, da sjedim u nekom uredu, to bi me ubilo'

Proveli smo dan sa serviserom semafora Dejanom Barićem, koji kaže kako nerijetko ima slučajeva kada ih iznervirani vozači vrijeđaju dok su na terenu
 CROPIX

Dejan Barić, jedan od 17 servisera svih 451 semafora, koliko ih je ukupno po gradu, dobio je dojavu da je na križanju Bulvanove i II. Maksimirskog naselja pregorjela led žarulja na crvenom svjetlu. Zamijenio ju je u samo desetak sekundi, što vozači, s obzirom na to da je riječ o slabije prometnom raskrižju, nisu ni osjetili. Odmah nakon zamjene semafor se automatski resetirao i uključio se redoviti program rada.

No, to je bila jedna od Dejanovih lakših intervencija. Najgore je, otkriva, kada se dogodi karambol, odnosno vozilo udari u stup semafora i potrga ga. No i u tom slučaju, od dojave pa do zamjene stupa, dečkima iz službe za semafore Zagrebačkih cesta treba najviše sat i pol.

Signalizatori

Ponekad se zna, najčešće kada je kiša ili snijeg, pokvariti “mozak” semafora, koji se nalaze na svakom raskrižju. To je kompjutor koji usklađuje rad semafora i normalno je, ističe Dejan, da je kvarova više kada su loši vremenski uvjeti. A svaki dan se u Zagrebu pokvari oko šest semafora. Točnije, od 1. siječnja do 10. svibnja ove godine bile su 974 intervencije, a u tu brojku nisu uključeni obilasci i detaljni pregledi, koji se svake godine obavljaju baš u ovo vrijeme, tijekom travnja i svibnja. Tada se semafori peru pomoću prskalice sa sapunicom i zamijene se dotrajale lampice. A na kojim se zagrebačkim križanjima semafori najviše kvare? Na žalost vozača i pješaka, upravo na onim najfrekventnijima.

- Nije baš pravilo da imamo određena raskrižja gdje se semafori češće kvare jer bismo u tom slučaju poduzeli radnje da se to ne događa, ali ako baš moramo, izdvojit ćemo raskrižja Vukovarska - Savska i Vukovarska - Držićeva, kao ona koja su možda imala koju intervenciju više od prosjeka - otkrivaju.

Osim pregorjelih žarulja i karambola, najčešći kvarovi su na signalizatorima za slijepe i slabovidne osobe, greška petlji i kamera, kao i koordinacije u kompjutoru koji usklađuje rad semafora. Semafori znaju otkazati poslušnost i nakon što policija regulira rad zbog prolaska štićenih osoba, zbog nestanka struje, a bilo je i kvarova uslijed udara groma. Dejan Barić i još 16 radnika u službi za semafore Zagrebačkih cesta na terenu su 365 dana u godini, 24 sata dnevno, a dežuraju i na Božić i Novu godinu. Unatoč tome, kaže kako posao nije toliko stresan.

Led žarulje

- Bilo je slučajeva kada su nas iznervirani vozači vrijeđali, ali to su ipak izuzeci. U većini slučajeva su sretni što smo došli popraviti semafor. Uživam u ovom poslu jer nije monoton. Ne sjedim u nekom uredu, što bi me ubilo. Osim toga, više sam s dečkima na terenu nego doma sa ženom - u šali nam govori Dejan.

U tijeku je ovih dana, a nastavit će se kroz cijelu godinu i zamjena običnih i halogenih žarulja s modernim LED žaruljama. Tako trenutačno u Zagrebu ima semafora s tri vrste žarulja. Trenutačno je 427 semaforiziranih raskrižja, a svake se godine njihov broj povećava.

Kamere su postavljene na 64 frekventna raskrižja

Na 135 semaforiziranih raskrižja u asfalt su ugrađene detektorske petlje koje prepoznaju nailazak vozila te prema tome određuju duljinu trajanja zelenog signala.

Kamere su postavljene na ukupno 64, a signalizatori za slijepe i slabovidne osobe postavljeni su na 92 raskrižja. Dio novijih semaforskih uređaja povezan je s pomoću RSM i SEM - NET sustava (sustavi za udaljeni nadzor i upravljanje semaforskim uređajima).

Oni omogućuju udaljeni nadzor semaforskih uređaja u realnom vremenu, isključivanje određenog raskrižja ili cijelog poteza raskrižja, kreiranje VIP ruta za prolaz praćenih vozila, promjenu određenih parametra semaforskih uređaja, pregled povijesti kvarova na raskrižjima i brojenje prometa na raskrižjima s prisutnim detektorima.

Sustav djeluje na desetak najfrekventnijih prometnica diljem grada: Zagrebačka avenija, Maksimirska cesta, Ulica kralja Zvonimira, Avenija Dubrava, Radnička cesta, Zeleni val, Draškovićeva, Prilaz Đure Deželića, Bjelovarska cesta te Avenija Većeslava Holjevca.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. lipanj 2020 15:31